וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: למה לחלק מהנשים יש שיער על הפנים?

12.9.2015 / 8:00

המדור שחוסך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. והפעם עידן גורן, הרופא שלנו עונה על שאלה בדבר אחת התופעות האסתטיות הכי מטרידות עבור נשים - שיעור יתר

הסרת שיער. ShutterStock
תופעה מביכה/ShutterStock

שיעור יתר בפנים היא בעיה שמעסיקה מליוני נשים ברחבי העולם. הבעיה אומנם יכולה להיות לא יותר מבעיה קוסמטית מעיקה, אבל במקרים רבים היא דווקא יכולה להוות סימן לבעיה רפואית שדורשת בירור וטיפול. למה זה קורה דווקא לנשים מסוימות, ואיך אפשר להתמודד עם התופעה?

נתחיל בעובדה - שיער שצומח על הגוף, גם של אישה, הוא דבר נורמלי. לרוב מדובר על שיער עדין, דליל ובהיר, שלעיתים מכונה פלומה. כאשר מדברים על שיעור יתר באישה, הכוונה היא לצמיחה מוגזמת או לא רצויה של שיער גס וכהה יותר באזור הפנים, הזרועות, הגב החזה, הבטן ואזורים נוספים. דפוס הצמיחה של שעירות יתר בנשים לעיתים דומה לזה של צמיחת השיער הנורמלית של גברים. הנוכחות של השיער עצמו אינה מסוכנת, אולם עלולה לגרום לפגיעה בבטחון העצמי.

למה זה קורה דווקא לי?

שיעור יתר קל הוא לרוב עניין גנטי. אם אמך, סבתך או אחיותייך סובלות מהתופעה, יש סיכוי שגם את קיבלת תמהיל גנטי דומה. יחד עם זאת, נשים יכולות להבחין בצמיחת שיער גוף או פנים שהיא מוגזמת במיוחד, כאשר יש להן רמות גבוהות מהרגיל של הורמונים זכריים. הורמונים זכריים נקראים אנדרוגנים, והם כוללים את ההורמון המוכר טסטוסטרון.
אף שכל הנשים מייצרות באופן טבעי מעט אנדרוגנים, מצבים רפואיים מסוימים עלולים לגרום לאישה לייצר יותר מדי מהם. עודף אנדרוגנים לא מוביל רק לדפוס צמיחת שיער גברי, אלא יכול גם לגרום לשינויים נוספים כמו שינוי והעמקה של הקול ועלייה במסת השרירים.

למרות זאת, מעל הכל הסיבה השכיחה ביותר לשיעור יתר בנשים היא תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS). מדובר במצב שבו נוצרות בשחלות ציסטות שפירות שיכולות לגרום בין היתר למחזור לא סדיר, אקנה, עלייה במשקל וירידה בפוריות ובנוסף להוביל לשינויים הורמונליים שגורמים לשיעור יתר.

משככי כאבים. ShutterStock
גם תרופות מסויימות עלולות לגרום לשיעור יתר/ShutterStock

דוגמה נוספת היא מחלות שמערבות את בלוטות יותרת הכלייה, ועלולות לפגוע בצירים הורמונליים שונים. מחלות אלה כוללות גידולים שונים של יותרת הכלייה, גידולים של הכלייה עצמה, היפרפלזיה מולדת של יותרת הכליה, מחלת קושינג ועוד. בנוסף, שעירות יתר יכולה להופיע כתופעת לוואי בעקבות שימוש בתרופות כמו מינוקסידיל, סטרואידים אנבוליים, טסטוסטרון, ציקלוספורין ועוד.

אבחון של שעירות יתר יכול לכלול בדיקות הורמונליות שונות וכן בדיקות דימות כמו סריקות אולטרסאונד של הכליות והשחלות, בדיקות גניקולוג, או דימות של יותרת הכלייה (באמצעות CT או MRI).

טיפולים רפואיים ולא רפואיים

בהתאם לממצאים החריגים, הטיפולים הרפואיים יכוונו למחלת הבסיס ויכולים לכלול טיפולים תרופתיים הורמונליים ועד ניתוחים, כמו במקרים של גידולים. חשוב לציין כי עודף משקל בפני עצמו יכול לשבש את אופן ייצור ועיבוד ההורמונים בגוף, כך שלעיתים ירידה במשקל יכולה גם היא להקל על התופעה.

טכניקות שונות להסרת שיער מסייעות בטיפול הלא רפואי של שיעור יתר. השיטות כוללות הסרת שיער באמצעות שעווה, גילוח, ושימוש בחומרים מסירי שיער. הסרת שיער בלייזר כרוכה בשימוש בקרן אור מרוכזת על מנת לפגוע בזקיקי השיער. זקיקים שנפגעו לא יכולים לייצר שיער. אלקטרוליזה גם יכולים לסייע בהסרת שיער לא רצוי באמצעות זרם חשמלי. שתי השיטות בניגוד לטיפול הביתי הפשוט יקרות יותר ודורשים מספר מפגשים על מנת להשיג את התוצאות הרצויות. יחד עם זאת, הן יעילות לאורך זמן רב.

שיעור יתר בפנים או בגוף לרוב אינו בעיה חד פעמית אלא אתגר ארוך טווח. רוב הנשים שמאובחנות עם חוסר איזון הורמונאלי מגיבות היטב לטיפול תרופתי אולם השיער יכול לגדול בחזרה אם רמות ההורמונים יוצאות בשלב כלשהו שוב מאיזון. המצב יכול כמובן לגרום למבוכה רבה ולפגיעה בביטחון העצמי. טיפול רפואי וקוסמטי בשילוב עם תמיכה של חברים ובני משפחה הם קריטיים להתמודדות בריאה עם התופעה.

חשוב לדעת

1. אם את שמה לב באופן הדרגתי כי המלחמה בשיעור יתר בפנים ובגוף הופכת ליומיומית, ייתכן ומדובר בתסמונת שחלות פוליציסטיות (הפרעה מאופיינת ברמות גבוהות של הורמונים זכריים) או בעיה בבלוטת יותרת הכליה. במקרים אלה עלייך לפנות בהקדם לרופא המטפל.

2. אם בעיית השיעור אינה קשה או מלווה בתסמינים נוספים, ומתרכזת בעיקר באזורים כמו הגבות או מעל לשפה העליונה – ככל הנראה האשמה היא של הגנים שקיבלת בירושה מההורים. במקרים אלה הפיתרון הוא בעיקרו קוסמטי.

לעוד שאלות במדור

רוצים לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

  • עוד באותו נושא:
  • שערות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully