פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      רגע לפני הסוף: 5 סיבות בריאות לאכול במיה

      נכון, לא כל אחד אוהב אותה, ויש כאלה שהיא מעוררת אצלם אפילו תחושות קשות יותר. אבל התרמיל הרירי שמככב בתבשילים וסלטים רבים, הוא אחד הצמחים הכי בריאים שאתם יכולים להוסיף לתפריט

      רגע לפני הסוף: 5 סיבות בריאות לאכול במיה
      צילום: עידו שחם בימוי: בת גולן עריכה: רן צימט

      בסרטון: כך תכינו קובה במיה ממש כמו של סבתא

      תחילת ספטמבר לא רק מסמנת את התחלת הפרידה שלנו מהקיץ, אלא גם מהבמיה, שמככבת במהלך החודשים החמים בהרבה מאוד תבשילים ומנות. הריר של תרמילי הבמיה והמרקם הייחודי שלה, הפכו אותה לירק שנוי במחלוקת מבחינת הטעם, אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח – וזה על כמה היא בריאה.

      הבמיה, כמו ירקות ופירות אחרים מלאה בוויטמינים, מינרלים, וחומרים מזינים אחרים המספקים יתרונות בריאותיים רבים. רק שבמקרה שלה היתרונות מתחילים בטיפול בסוכרת ומגיעים עד למניעה של מחלת כליות וריפוי של מחלות מעיים.

      במיה (ShutterStock)
      תרמיל מלא ביתרונות בריאותיים (צילום: shutterstock)

      מבחינה תזונתית בכוס אחת של במיה טרייה יש קצת יותר מ- 30 קלוריות, כ-3 גרם של סיבים תזונתיים, 2 גרם חלבון, 7.6 גרם פחמימות, מינרלים כמו ברזל, סידן, אבץ ומגנזיום, ויטמין A, ויטמין C , חומצה פולית וחומצות אמינו. אבל זה לא נגמר כאן. הנה 5 סיבות בריאות למה כדאי לכם להוסיף אותה לתפריט היומי. וכן, דווקא עכשיו.

      1. מקלה על אסתמה

      הבמיה עשירה בוויטמין C והיא מכילה כ-21 מיליגרם לכוס. ויטמין זה לא רק פועל כנוגד חמצון ומפחית את הנזק בתאים, אלא יכול גם להקל על תסמיני אסתמה. מחקר שפורסם בכתב העת המדעי bmj מצא כי צריכה של פירות המשופעים בוויטמין C, העניקה השפעה מגנה מפני סימפטומים של אסתמה בילדות כגון צפצופים. ההשפעה המגנה התקיימה גם אצל ילדים שאכלו פירות שכאלה בין פעם לפעמיים בשבוע. בנוסף לכך, ויטמין C מעורר את המערכת החיסונית ליצירה מוגברת של כדוריות דם לבנות שנלחמות נגד חיידקים שונים בגוף.


      2. מונעת מחלות כליה ותורמת לבריאות המעי

      אכילת במיה באופן קבוע יכולה להועיל למניעת מחלת כליות והיא מסייעת בניקוי צינור העיכול. מחקר שפורסם בשנת 2005 מצא כי חולים שאכלו במיה באופן יומי הפחיתו נזקים לכליות יותר מאלה שהיו בדיאטה סוכרתית. היעילות של הבמיה במקרים אלה נובעת מהעובדה כי מחצית מאלה שחולים במחלות כליות מפתחים סוכרת. בנוסף, הבמיה עוזרת לגוף ביצירת חיידקים טובים שחיוניים לשמירה והגנה על מערכת העיכול.

      כך תטפלו בבעיות עיכול (Family guide)
      טובה למערכת העיכול (אילוסטרציה: shutterstock)

      3. עוזרת באיזון הסוכרת

      ואם כבר סוכרת, הסיבים המסיסים הרבים שמצויים בבמיה יכולים לעזור לחולי סוכרת בשל יכולתם לשמור על רמות סוכר יציבות בדם – מה שמשפיע על אופן הספיגה של הסוכר במעיים. בניסוי שנערך, חוקרים ספגו חתיכות של תרמילי במיה במים, והזינו בהן חולדות. כאשר מנגד פעלה קבוצת ביקורת שלא ניזונה בבמיה. הממצאים הראו כי הבמיה עזרה להפחית את שיעור הספיגה של הגלוקוז ובעקבות כך הורידה את רמות הסוכר בדם.

      4. מורידה את הכולסטרול

      במיה לא רק מסייעת לעיכול, כאמור, אלא גם מעלה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL) בשל תכולת הסיבים הגבוהה שלה. סיבים מסיסים יכולים להיות מומסים במים, מה שאומר שהם מתפרקים יחד עם פסולת אחרת בגוף. בנוסף, במיה לא מכילה כולסטרול ויש בה כמות קטנה מאוד של שומן, כך שאכילה שלה במקום מזונות אחרים, תסייע באופן ישיר להורדת רמות הכולסטרול בגוף. בנוסף, הבמיה יעילה גם בסילוק רעלים מהכבד, כך שהיא בריאה גם עבור מערכת הלב וכלי הדם.


      5. עוזרת לשמור על היריון בריא

      הרמות הגבוהות בבמיה של ויטמין A, וויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, ומינרלים כמו אבץ וסידן, הופכים אותה לאידיאלית לאכילה, במיוחד בזמן היריון. הבמיה כאמור מלאה בסיבים שיכולים להקל על מקרי העצירות במהלך ההיריון והיא מכילה גם חומצה פולית שעוזרת למנוע מומים מולדים.

      השתכנעתם? מצוין. הנה 28 מתכונים עם במיה