וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה מסביר: כך תבחרו את תיק הגב הטוב ביותר לילד שלכם

ד"ר מוטי קרמר

31.8.2015 / 8:30

שנת הלימודים נפתחת מחר בשעה טובה. לפני שאתם שולחים את הילד לכיתה או לגן עם תיק שקניתם, ד"ר מוטי קרמר, מנתח בכיר ביחידה לעמוד שדרה בבית החולים סורוקה מסביר על מה חשוב שתתעכבו ולמה המושג "אורטופדי" רק מטעה אותכם

תיק גב ללימודים. ShutterStock
ילווה אותו לאורך כל השנה/ShutterStock

כל שנה זה קורה. רגע לפני ששנת הלימודים נפתחת, יחד עם הקלמר, המחברות והעפרונות, הורים רבים שואלים את עצמם איזה תיק הכי כדאי לקנות לילד. בחנויות התיקים ימליצו לרוב על "תיק אורטופדי" שיעלה אומנם הרבה יותר כסף אבל יתהדר במיני סגולות בריאותיות. אבל האם זה באמת נכון?

לצערי חברות רבות משתמשות בתוספת של המילה אורטופדי למוצריהן בכדי להצדיק מוצר יקר בעשרות אחוזים ממוצר מתחרה (מזרן אורטופדי, נעלים אורטופדיות, תיק אורטופדי, כסא אורטופדי וכדומה). בפועל, אם תשאלו את המוכר להסביר מה המשמעות של המילה, בסופו של דבר זה יסתכם בכך שזה "נוח יותר".

אז מהו באמת תיק הגב הכי בריא לילד שלכם?

סקירה של הספרות המקצועית מעלה עשרות מחקרים וסקירות שבוצעו בשלושת העשורים האחרונים ובכולם קיימת הסכמה שלא להסכים. עד היום לא פורסמו הנחיות חד משמעיות לגבי "התיק הבריא" אולם קיימות מספר נקודות עליהן חשוב להקפיד.

1. משקל התיק. המשקל באופן עקרוני צריך להיות קל ככל הניתן. בשום מקרה אין על התיק לעלות במשקלו הכולל מעל 15% ממשקלו של מי שנושא אותו.

2. נשיאה נכונה. התיק צריך להינשא קרוב ככל הניתן למרכז הכובד של הגוף, קרי קרוב ככל הניתן לגו. ניסוי פשוט יכול להסביר נקודה זו: נסו להחזיק תיק בידיכן כשהן ישרות והתיק רחוק ככל הניתן מהגוף. אחר כך נשאו את אותו התיק כשהידיים מקופלות והתיק מונח על הבטן. נקודה זו חשובה במיוחד לתיקים עם ריבוי תאים. באופן כללי כדאי להימנע מתיקים אלו וגם במידה ויש תיק כזה רצוי להכניס את הציוד הכבד לכיס הקרוב ביותר לגבו של הילד.

3. מרכז כובד. נקודה נוספת, היא שהתיק צריך להינשא כשמרכז הכובד שלו נמוך ככל הניתן. בנקודה זאת קיימת בעיתיות שכן בשביל להנמיך את מרכז הכובד יש להאריך את הכתפיות. הארכת הכתפיות תרחיק את מרכז הכובד של התיק מהגוף ותגרום כאמור למנוף גדול יותר. לבעיה זאת מצאו יצרני התיקים פתרון בצורת חגורות חזה וחגורות מותן המצמידות התיק לגב. הבעיה בחגורות אלו היא שרוב תלמידי ארצנו לצערי יגדירו אותן כ"לא מגניבות" וימנעו משימוש בהן.

4. לא על כתף אחת. התיק צריך כאמור להינשא באופן סימטרי עם כתפיות רחבות ככל הניתן, ולא על כתף אחת (ראה סעיף ה"מגניבות" מעלה), ולמרחק הקצר ביותר הניתן. ככל שהילד יזדקק לשאת התיק למרחק ארוך יותר ולזמן ממושך יותר יש להקטין את משקלו ולדאוג לאמצעים שיקרבו את מרכז הכובד קרוב ככל הניתן לגו.

תיק גב ללימודים. ShutterStock
מגניב או בריא?/ShutterStock

5. לא חייב על הגב. פתרון שכיח שהופיע בשנים האחרונות הינו תיק "טרולי" עם גלגלים שלא נישא על גבו של התלמיד. מדובר בפתרון תיאורטי מצויין, אך קצת בעייתי בפן המעשי. ראשית המדובר בתיק עם מרכיב "מגניבות" בעייתי, במידה והתגברתם על בעיה זאת יש לזכור שהגלגלים של תיקים אלו נוטים להתבלות בצורה מהירה במיוחד ואז התלמיד נאלץ לשאת את התיק ביד אחת, תוך הרחקתו ממרכז הכובד (הגרועה מכל האפשרויות).

במידה ובוחרים בתיק זה רצוי לוודא שגובה ידית הגרירה מותאם לגובהו של הילד ושמשקלו אינו מאלץ תנועות סיבוביות של הגו. יש להקפיד ככל הניתן לשאת תיק זה ביד אחת כל פעם ולהרבות בהחלפה תדירה בין הידיים (בקיצור מורכב). יש לזכור שיום אחד גם יגיע החורף והילד יאלץ להרים התיק להסעה המדובר בתיק כבד יותר בשל מנגנון הגלגלים ועוד.

6. התאמה אישית. יש לזכור גם שלא כל נושאי התיקים זהים, במידה ומדובר בתלמיד העוסק בפעילות גופנית מרובה ניתן להשתמש בתיק כבד יותר למרחק גדול יותר, כמובן שגם ההפך נכון. ילד הסובל מהשמנת יתר ובעל "כושר" נמוך למשל, סביר כי נכון להעמיס על גבו פחות מ - 15% ממשקל גופו.

בסופו של דבר רוב ההורים יקנו את התיק ה"קול" שהילד ירצה, שיופיע בצבע הנכון עם ההדפס של גיבור הילדות התורן. עם הידיעה הזו, לפחות תנסו להוציא כמה שפחות על המרכיב ה"אורטופדי", ותנסו להקפיד על הכללים הפשוטים, - נשיאה סימטרית, משקל נמוך למרחק קצר ומותאם ליכולותיו של הילד.

ד"ר מוטי קרמר הוא מנתח בכיר ביחידה לעמוד שדרה בסורוקה, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה ב"יונתן" המרכז הרפואי לבריאות המפרק והגב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully