וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מה עושים אחרי נשיכה של חיה?

28.8.2015 / 7:41

מדור חדש הולך לחסוך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. המומחה שלנו, ד"ר עידן גורן, עונה לכם על כל השאלות. והפעם, מה הדבר הראשון שצריך לעשות אם ננשכים על ידי חיה

לוע של כלב. ShutterStock
פוטנציאל לזיהומים/ShutterStock

מדי שנה מדווחים בישראל למעלה מ-2,000 דיווחים על נשיכות כלבים, וזו ככל הנראה הערכה לקויה משום שרבים אינם זוכים לדיווח. למרות שמקובל לחשוב שהפה של כלב נקי יותר משל בני אדם ולכן פחות סביר שיגרום לזיהום, המציאות היא פחות אידיאלית. בפועל נשיכה של כלב או של חתול, כמו גם של בני אדם, מכילה חיידקים רבים בעלי פוטנציאל לגרום לזיהומים, וזו אחת הסיבות העיקריות לכך שהטיפול בכל מקרה של נשיכה צריך להיות מיידי.

סוגי הפציעות שנגרמים על ידי נשיכות של בעלי חיים הן שונות. אצל כלבים, בעיקר כאלה בעלי לסתות חזקות ושיניים קהות יחסית, יכולה להיווצר פציעה שטחית. אצל חתולים לעומת זאת, הנשיכה היא בדרך כלל עמוקה יותר ולכן קיים סיכון שאם יתפתח זיהום הוא יפגע במבנים עמוקים יותר, כמו גידים או עצמות.

מה כדאי לעשות אם ננשכת על ידי כלב או חתול?

* אם הפצע מדמם יש להפעיל עליו לחץ ישיר עם מטלית נקייה או תחבושת יבשה עד שהדימום מפסיק.

* מומלץ לשטוף את אזור הנשיכה במים ובסבון מוקדם ככל האפשר. השטיפה הראשונית חשובה על מנת להסיר כמה שיותר חיידקים שמקורם ברוק של החיה הנושכת. בהמשך ניתן להשלים את הפעולה במצעות חומר חיטוי, כגון מי חמצן או תמיסת יוד.

* ברגע שהפצע יבש, אפשר למרוח אותו במשחה אנטיביוטית (כמו משחת עיניים) ולחבוש אותו.

* לאחר נשיכה מומלץ לפנות לבדיקה ולטיפול רפואי, במיוחד כאשר מדובר בנשיכה באזור הפנים, הצוואר או בזרועות. בנוסף חשוב להיבדק לאחר פצעי נשיכה גדולים או עמוקים. בניגוד לפציעות אחרות, כאשר מדובר בפצע נשיכה ההעדפה היא להימנע מתפירה של הפצע כחלק מהטיפול הראשוני, פרט לחתכים באזור הפנים והצוואר.

הישמרו מפני כלבת

אם מדובר בבעל חיים מבויית חשוב לוודא מול הבעלים כי הוא מחוסן לכלבת. אם מדובר בחיית רחוב צריך לפנות לאחר השלמת הטיפול הרפואי ולברר מול לשכת הבריאות המחוזית האם צריך לתת חיסון לכלבת או לא. אם פניתם למיון בשעות שבהן לשכת הבריאות סגורה, יש לפנות אליה למחרת היום כדי לקבל את המידע.

במידת הצורך, צריך לקבל גם חיסון נגד טטנוס. באופן כללי יש לקבל חיסון אחת ל-10 שנים. לאחר נשיכה עמוקה לרוב מומלץ לחדש את החיסון בתוך יממה מזמן הנשיכה, אם המנה האחרונה ניתנה לפני מעל 5 שנים.

בימים שלאחר הנשיכה מומלץ לשים לב לסימנים של זיהום בפצע. הסימנים כוללים חום מקומי סביב לפצע, נפיחות, אודם של העור, כאב, ומוגלה שיוצאת מהפצע או משוליו. במקרים כאלה צריך לפנות לרופא לקבלת מרשם לטיפול אנטיביוטי.

רוצים גם לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully