פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פחמימות או שומנים: מה הכי גרוע לדיאטה שלכם?

      ושוב שוק הדיאטות מבעבע. אחרי שמחקרי עבר רבים קבעו כי עדיף לצמצם את כמות הפחמימות כדי לרדת במשקל, מחקר חדש בא והופך (כמעט) את הקערה על פיה וטוען כי שומנים ופחמימות חד הם. האם אבל זו האמת?

      לחמניות שוקולד צ'כיות (נמרוד סונדרס)
      החדשות הכי טובות מאז המצאת הנוטלה (צילום: נמרוד סונדרס)

      כל מי שאי פעם ניסה לרדת במשקל מכיר את השאלה: במה חשוב יותר להפחית בדיאטה, בשומן או בפחמימות? מחקר חדש מציע לחסוך את ההתלבטות, שכן לפי התוצאות שלו אין הבדלים משמעותיים בין שתי הדיאטות. למרות המסקנות שלו, מומחים אינם מתרגשים מהבשורה ומציינים כי חשוב להתאים את הדיאטה לאדם.

      המצדדים בדיאטה דלת פחמימות מאמינים כי קיצוץ באכילת פחמימות הוא הכרחי לירידה במשקל. לטענתם ברגע שאנו מפחיתים בפחמימות רמת הסוכר בגוף יורדת, מה שחיוני לירידה במשקל. כדי לבחון את הסוגיה הזאת, חוקרים מהמכון לחקר סוכרת במרילנד שבארצות הברית גייסו 19 מתנדבים, הסובלים מעודף משקל.

      במשך שבועיים נסגרו הנבדקים, כולם במשקל של מעל 100 ק"ג, במעבדה, שם סיפקו להם החוקרים דיאטה קפדנית. קבוצה אחת קיבלה מזון דל פחמימות ו-30 אחוזים פחות קלוריות ביום ממה שהיו רגילה לצרוך. הקבוצה השנייה ניזונה מדיאטה דלת שומן וגם כן הפחתה של 30 אחוזים בכמות הקלוריות היומיות. כעבור שבועיים והפסקה למנוחה, החליפו הקבוצות בדיאטה.

      איזו דיאטה עבדה?

      על פי התוצאות, שהתפרסמו בכתב העת Cell Metabolism, דיאטת הפחמימות אכן עבדה. אך לא רק היא. התוצאות מראות כי גם באמצעות הפחתה בשומן, הצליחו הנבדקים לאבד ממשקלם. הנבדקים איבדו בממוצע כמעט ארבעה קילו ממשקלם, מתוכם כחצי קילו רקמת שומן – בשני סוגי הדיאטות.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      שומן על פחמימה (צילום: shutterstock)

      "המחקר שלנו מספק הוכחה לכך שלא ניתן לקבוע בוודאות כי דיאטה דלת פחמימות היא המועדפת", ציין החוקר, ד"ר קווין הול. "המחקר הזה אינו מספיק כדי לקבוע דבר כזה בצורה חד משמעית", מציינת מנגד אירית פורז, דיאטנית ראשית בשירותי בריאות כללית. לדבריה, המחקר היה קצר מדי ועם מעט מדי נבדקים.

      "אי אפשר משבועיים ומ-19 נבדקים, להסיק כאלה מסקנות. זאת התחלה של ההתחלה. לגבי הדיאטות שלהם – הם ירדו במשקל כי הפחיתו להם קלוריות ב-30 אחוזים. זה מה שמוריד במשקל. בשני המקרים הירידה גם במשקל וגם בשומן גוף הייתה אותו הדבר. מחקרים שמשווים בין משטרי דיאטה שונים נערכים על פני חצי שנה לפחות ומבצעים מעקב אחרי מספר שנים. רק כך אפשר לקבוע מה ההבדל".

      יתרון קל לדיאטה דלה בפחמימות

      על פי פורז, "במחקרים קודמים, אחרי שנתיים וחמש שנים, מי שהיו על דיאטה דלת פחמימות שמרו יותר על המשקל החדש. מחקרים קודמים הראו יתרון קל לדיאטה דלת פחמימות. אבל חשוב לציין שלמרות שאת כולם מעניין בעיקר נושא המשקל, בל נשכח שאיכות התזונה משפיעה מאד על הבריאות שלנו באופן כללי.

      "לתזונה יש תפקיד חשוב במניעת סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן, מחלות לב וגם מחלות שמפשיעות על תפקוד המוח כמו פרקינסון אלצהיימר. בעניין הזה יש יותר חשיבות לבחירת התפריט שלנו. בנוסף, מחקרים חדשים מראים שיש לנו גנים, שנותנים עדיפות שונה לדיאטה דלת פחמימות מול שומן. ברור שלחלק מהאנשים יותר קל דיאטה כזאת על פני אחרת. בסופו של דבר, אולי תהיה לשאלה הזאת תשובה גנטית".

      פורז לא ממהרת להמליץ על אחת מהדיאטות על פני השנייה. "קודם כל צריך לבדוק מה יותר קל למטופל. האם הוא יכול להסתדר טוב יותר בלי פחמימות או בלי שומנים. זאת לא חוכמה לרשום דיאטה שלא יצליח לעמוד בה. חשוב להתחשב בהעדפות ובטעם ובאורח החיים של מי שמנסה לרדת במשקל. צריך לתפור את החליפה לבן האדם".