וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר לחטוף הנגאובר מאוכל?

11.8.2015 / 11:18

האם הג'אנק פוד הרג לנו את חוש הטעם ובגלל זה אנחנו בעצם שמנים? חוקרים טוענים כי בני האדם איבדו את תזונת התבונה שלהם, אבל יש להם עצות איך להחזיר אותה

תחרות אכילת פיצה. GettyImages
לא יכולים להפסיק לאכול/GettyImages

"למה אכלתי את משולש הפיצה האחרון", "האם באמת הייתי צריך לקחת עוד תוספת מהאוכל של אמא?" ו"למה לא הפסקתי בזמן את ארוחת החג", הן שאלות שרבים מאיתנו מכירים היטב. על פי פרופסור פרד פרובנזה, שטבע את המושג "עילפון אוכל", אכילה שכזו לא רק גוררת בעקבותיה הרגשה גופנית רעה, אלא היא גם דרך של הגוף להעביר לנו מסר חשוב אודות מה שחסר לו בתזונה שלנו. לדברי פרובנזה, כדאי מאוד שנתחיל גם להקשיב.

פרובנזה, פרופסור לאקולוגיה באוניברסיטת יוטה, הגיע למסקנה הזו לאחר שלושה עשורים שבהם ערך עשרות מחקרים בבעלי חיים. מה שהוא מכנה "חמרמורת אוכל" או "עילפון אוכל", הוא למעשה, במונחו הטכני, "משוב שלילי לאחר עיכול", תופעה שהיא לטענתו של פרובנזה רק חלק מתבונת תזונה, שקיימת אצל חיות וגם אצלנו, בני האדם.

למה חוש הטעם קיים?

על מנת לבחון תיאוריה זאת, ביקשו פרובנזה ועוזריו למנוע רכיבים תזונתיים מסוימים שמספקים אנרגיה לעזים, כבשים ובקר, ולבדוק האם בעלי החיים פיצו על הרכיבים החסרים בדיאטה שלהם. הוא מצא כי החיות אכן העדיפו מזונות בעלי טעמים שנקשרו עם מה שהיה אצלם במחסור. החוקר הסיק מכך שטעם הוא חוש שבו משתמשים בעלי חיים כדי שינחה אותם למלא אחר צורכי התזונה שלהם.

"לאחר שמנענו מהחיות סוגים שונים של רכיבים תזונתיים, לקחנו מזון בעל ערך תזונתי נמוך, כגון תבן", הסביר פרופסור פרובנזה, "והאכלנו בו שתי קבוצות של בעלי חיים. ביום הראשון, קיבלה הקבוצה הראשונה תבן בטעם מייפל. הקבוצה השנייה אכלה תבן בטעם תפוח. בתום הארוחה, באמצעות צינורית שהוחדרה לקיבתן, השקינו את החיות מים.

"ביום השני, החלפנו בין הטעמים שקיבלה כל קבוצה. בתום הארוחה, באמצעות הצינורית, החדרנו לקיבה את הרכיב התזונתי שחסר להן. לאחר מכן, הצענו לכל החיות לבחור איזה טעם של תבן הן מעדיפות. שוב ושוב ראינו כיצד כל קבוצה מעדיפה את הטעם שמתקשר עם תוסף התזונה שהיא קיבלה לאחר הארוחה הקודמת".

תחרות אכילת פיצה. GettyImages
הולכים ומתרחקים מהמתזונה הטבעית ואוכלים יותר מדי/GettyImages

על פי החוקרים, זוהי עדות לתבונה התזונתית שבעלי החיים מחזיקים בה. אולם, אצל בני האדם, המצב מעט שונה. בעידן של חקלאות תעשייתית ומזונות מעובדים אנחנו הולכים ומתרחקים מהתזונה הטבעית שלנו. הרבה מהמזון שאנחנו אוכלים מלא ברכיבים ובטעמים מלאכותיים, שרחוקים מאוד מהערכים התזונתיים המקוריים שלהם.

הג'אנק פוד הרג לנו את הטעם

על פי פרופסור פרובנזה, כל זה הרס את היכולת של הגוף שלנו לזהות מה הוא צריך – וכיצד להשיג זאת. "תעשיית הג'אנק-פוד כוללת מאכלים, שהם למעשה פחמימות מזוקקות עתירות קלוריות ובעלות טעמים מלאכותיים. אותם טעמים הפכו להיות מועדפים עלינו, לעומת מוצרים בסיסיים של בשר וחלב, לדוגמה, שנהיו יותר ויותר תפלים לחך שלנו. בני האדם למדו לקשור טעמים מלאכותיים עם תרכובות ריקות, שאין קשר ביניהן לבין הבריאות שלנו".

פרופסור פרובנזה סבור כי תופעת השמנת היתר נעוצה בחוסר השימוש של בני האדם באותה תבונה תזונתית. "המחסור במזונות עשירים ונגישים השפיעה על יכולת בחירת המזון שלנו. נכנענו לטעם, על פני עושר תזונתי. זאת הסיבה שבני אדם אוכלים אכילת יתר, בניסיון למלא את הצרכים התזונתיים של גופם".

לפרופסור פרובנזה יש כמה טיפים עבורנו, כיצד להימנע מתופעות כמו עילפון אוכל, ולהשתמש בתבונת התזונה שלנו. "מומלץ לאכול מזון כמה שיותר מגוון ובריא, תוך מתן תשומת לב מרבית לטעמים ולתחושות הנוצרות בגוף בעקבות האכילה. עבור מי שמורגל בתזונה המתבססת בעיקר על ג'אנק פוד, מעבר לאוכל בריא למשך כמה שבועות ולאחר מכן חזרה לג'אנק, יספק הצצה דרמטית להבדל בין הטעמים והתחושות. אחרי חוויה כזאת, סביר להניח שאותו אחד לא ירצה לחזור לג'אנק".

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully