וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחר זה יפה: כך תחנכו את הילד שלכם לקבלת השונה

שלי מילר-כספי ונטע אנג'ל

17.8.2015 / 8:00

האווירה של השבועות האחרונים מדאיגה הרבה מאוד אזרחים והורים שמגדלים פה את ילדיהם. אבל האם אנחנו כהורים עושים מספיק כדי להנחיל לדור העתיד ערכים של שוויון? ומתי בפעם האחרונה הזמנתם ילד בעל צרכים מיוחדים אליכם הביתה?

אילוסטרציה ילד בבית הספר. ShutterStock
מה הילדים שלנו לומדים בבית הספר?/ShutterStock

בימים אלו אנו עדים לתופעה חברתית שנדמה שהולכת ומתעצמת של חוסר יכולת לקבל את האחר באשר הוא. הנבדלות בין בני האדם שיכולה לבוא לידי ביטוי באמונות דתיות אחרות, בנטיות מיניות שונות, בצבע עור אחר או ברגישות למזון כזה או אחר, לא תמיד קלה לקבלה ופעמים רבות אף גוררת איתה התנגדות וחוסר הבנה. במקרים קיצוניים היא אף עלולה להוביל לאלימות.

האם הקושי לקבל את האחר נובע מחשש שמא אם אתקרב אליו - משהו ממנו יעבור גם אלי? הזהות שלי עלולה להיפגע? איך אנחנו בתור הורים ואנשים בוגרים מגיבים לאחר, ומה הערכים שהילדים שלנו מפנימים?

האם המסר המילולי מספק?

פעמים רבות אנו בטוחים שהמסר המילולי שאנו מעבירים לילדינו הוא מספיק, אבל האם הוא ברור יותר דרך ההסברים שלנו או באמצעות התנהגויות ומעשים יומיומיים? האם כשאנו מתקוממים מדוע עלינו להכין עוגת פרווה לגן, רק בגלל שיש ילד אחד רגיש, אנו מעבירים מסר לילדנו של קבלה וכבוד לאחר? מה למדים ילדי כשאני מגיע למקום ציבורי ואני לוחש שכדאי לעזוב כי רבים מהמבקרים שייכים למוצא אחר? ואיך אני מגיב כאשר בטיול עם ילדיי אנו רואים משפחה עם שתי אבות, שלובי ידיים?

משפחה. ShutterStock
גם אמירות אגביות סביב השולחן משפיעות על הילד/ShutterStock

אל תשכחו. הילדים שלכם שומעים אתכם כל הזמן וסופגים כל מילה ומבט שאתם מביעים. הם רואים בכם מודל לחיקוי, ולומדים מכם איך להתייחס לאדם אחר שמחר הם יפגשו מולם.
הערכים שאנו מקנים לילדנו הינם הערכים של דור העתיד שאנחנו מחנכים ולכן, חשוב לגלות סובלנות כלפי השונה והאחר.

כך תנחילו לילדכם את ערך קבלת האחר בצורה טובה וברורה:

1. עודדו את ילדכם ליצור קשרים חברתיים גם עם ילדים השונים מהם.

2. נסו ליזום פעולה למען האחר. התחילו בסביבתכם הקרובה: הזמינו לביתכם ילד חדש שהגיע לגן או לכיתה ואפשרו בכך את קליטתו באופן קל יותר.

3. שתפו את ילדכם בהיסטוריה המשפחתית - כמעט בכל משפחה יש אבא, אמא, סבא וסבתא שהגיעו לארץ כעולים חדשים. ספרו לילד על חוויית הזרות והשוני ובקושי הטמון בהם.

4. עוררו מודעות אצל הילד לאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים .

5. עודדו אמפתיה לאחר, לצרכיו ולרגשותיו.

6. אל תאפשרו שימוש באלימות מילולית או פיזית בשום מצב.

7. הוו דוגמה אישית בכל רגע נתון - זיכרו שילדיכם צופים בכם ולמדים מכם.

8. שתפו את הילדים בחוויות בהם עזרתם לאחר והייתם אמפתיים.

9. עודדו שיוויון בביתכם והימנעו מתחרות בין הילדים. זיכרו - השינוי מתחיל אצלכם בבית.

10. הזמינו את ילדיכם לחשיבה משותפת - איך ביכולתכם להתנדב או לתרום למען האחר? לדוגמה: בזמן סידור הצעצועים והמשחקים - חישבו יחד על תרומתם לילדים הזקוקים להם.

שלי מילר-כספי ונטע אנג'ל הן מנחות הורים במכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully