וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו: האם אבהות מסוכנת לבריאות?

6.8.2015 / 9:22

אבהות היא אומנם משאת נפשם של רבים, אבל ייתכן שעדיף לחכות איתה לגילאים מבוגרים יותר. מחקר חדש מצא קשר בין אבהות בגיל צעיר לבין מוות בגיל מוקדם. וזה לא נגמר כאן

בר שלקח חופשת לידה. ShutterStock
האבהות מסוכנת לבריאות?/ShutterStock

להורות בגיל צעיר יש לא מעט יתרונות ידועים. הפוריות הגבוהה והכוח הרב שנמצא עדיין במותניים כדי "לרדוף" אחרי הזאטוטים הם חלק מהסיבות להקדים ולהביא ילדים לעולם. אולם מחקר חדש מצא בכך חיסרון אחד בולט: גברים שהיו אבות בטרם מלאו להם 25, נמצאים בסיכון גבוה בהרבה למות בגיל העמידה. אז האם אבהות מסוכנת לבריאות?

חוקרים מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד בדקו יותר מ-30 אלף גברים. הם מצאו כי בעוד עבור גבר ממוצע קיים סיכוי של אחד ל-20 למות בין גיל 45 ל-54, הסיכוי הזה גדל ומגיע ל-75 אחוזים, כשמדובר בגברים שהיו אבות לילדים בתחילת שנות ה-20 לחייהם.

"מצאנו קשר סיבתי בין אבהות בגיל צעיר לבין מוות בגיל מוקדם", הסבירה ד"ר אלינה אניו, מהיחידה לחקר האוכלוסין באוניברסיטה. "ממצאי המחקר שלנו מצביעים על הצורך לספק תמיכה לאבות צעירים המתמודדים עם ההורות החדשה, על מנת שיצליחו לשמור על בריאותם, הן בהווה והן בעתיד".

"אין כמו להפוך לאבא בגיל צעיר"

"אין כמו להפוך לאבא בגיל צעיר", אומר גלעד, אב לארבעה בן 38, אשר הביא לעולם את בתו הבכורה כשהיה בן 24. "החוויה הייתה מדהימה. היה לי את כל הכוח בעולם להתמודד עם הקשיים. בנוסף, אשתי ואני עוד מעט בני 40 וכבר יש לנו ילדים די גדולים, כך שהעשור הבא לחיינו צפוי להיות קל ונעים".

האמנם? בחודש שעבר התפרסם בכתב העת American Journal of Men's Health מחקר שערכו חוקרים מאילינוי שבארצות הברית. הם מצאו כי גברים העלו במשקלם בין 1.5 לשני קילו, בתקופה לאחר שהפכו להורים. המחקר בדק את מדד מסת הגוף (BMI) של כ-10,000 גברים, על פני תקופה של מעל 20 שנה.

אילוסטרציה. ShutterStock
למרות שזה דומה, לא מדובר בבטן של היריון/ShutterStock

ראש צוות המחקר, ד"ר קרייג גרפילד, ציין כי "אבהות משפיעה על בריאותם של אבות צעירים, וזאת בנוסף להשפעות של נישואין. העלייה במשקל חושפת את האבות הצעירים לסכנות כמו מחלות לב, סוכרת וסרטן". הוא הסביר את הממצאים בכך ש"הורות מביאה עמה אחריות כבדה וההורים מוצאים פחות זמן ויכולת להשקיע בשמירה על בריאותם. המשפחה הופכת להיות בראש סדר העדיפויות".

1 מכל 3 אבות חושש לבריאותו הנפשית

אך לא רק בריאותם הגופנית של גברים משלמת את מחיר ההורות. מחקר שפורסם בחודש יוני ב-National Childbirth Trust (NCT) מצא כי אחד מכל שלושה אבות חושש לבריאותו הנפשית. במחקר נוסף שפורסם חודש קודם לכן, מצאו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד כי הלחץ המופעל על גברים לשלב קריירה עם חיי משפחה פעילים ולהיות מעורבים בחיי ילדיהם, מובילה מספר גדל והולך של אבות לדיכאון.

לדברי ד"ר אנה מהין (Machin), מהמחלקה לחקר הפסיכולוגיה, "כחברה, לא השכלנו לפתח מנגנוני תמיכה לאבות, על מנת שיצליחו לשלב בין קריירה לבין אבהות. אנחנו מדברים הרבה על הצורך בהורות מעורבת, אבל לא מסייעים לאבות ליישם זאת הלכה למעשה". מחקרים קודמים אף התייחסו לתופעת הדיכאון אחרי לידה בקרב אבות.

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully