וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הורים מפינלנד משכיבים את התינוקות שלהם בקופסה?

4.8.2015 / 7:30

לא רק שבפינלנד יש את האימהות המאושרות בעולם, אלא שתמותת התינוקות שם היא מהנמוכות בכל העולם המערבי. אחד מהגורמים לכך היא קופסה שמכילה את כל מה שצריך תינוק. בקרוב אצלנו? הלוואי

צילום: יו טיוב Finnish Baby Box

תינוק חדש הוא שמחה גדולה, אבל גם בלאגן גדול. גם הכנת הבית לקראת התינוק אינה פשוטה, והורים רבים חשים אובדי עצות כשהם צריכים להחליט מה לקנות, ובאילו כמויות, שלא לדבר על ההוצאה הכלכלית הכבדה. בפינלנד מצאו פתרון לבעיה, וקוראים לו "קופסת תינוק" – Baby Box.

זה 75 שנה שמדינת פינלנד שולחת לכל משפחה המצפה לתינוק קופסה גדולה, עמוסה בכל טוב, ובתחתיתה מזרון – כך שהורים יכולים אפילו להשכיב את התינוק בתוכה בימיו הראשונים. הרוב, מתברר, באמת משתמש בקופסה כמיטת תינוק.

בין החפצים הנמצאים בקופסה, ואמורים לשמש את התינוק בשנת חייו הראשונה: מזרון וסדינים, חליפת שלג, כובע, כפפות, נעליים וגרביים וחליפות תינוק, מגבת וציוד לאמבטיה כמו מספריים, מברשות לשיער ולשיניים, מדחום, קרמים ומטליות, סט חיתולים, ספר לתינוקות ומשחק לשיניים, ואפילו – קונדומים, כך שהורים לא ייכנסו להריון הבא מהר מדי.

Baby box. מתוך אתר www.kela.fi, אתר רשמי
לישון בתוך קופסא/אתר רשמי, מתוך אתר www.kela.fi
Baby box. מתוך אתר www.kela.fi, אתר רשמי
בגדים בצבעים ניטרלים/אתר רשמי, מתוך אתר www.kela.fi

הבגדים לתינוק הם בצבעים ניטרליים, כך שיתאימו לבנים ובנות כאחד, ויוכלו לעבור בין אחים בשלב מאוחר יותר. בנוסף, בכל שנה צבעי בגדי התינוקות שבקופסה משתנים, מה שמאפשר להורים לזהות ברחוב תינוקות שנולדו באותה השנה של ילדיהם. ההורים הפינים יכולים לבחור בין הבייבי בוקס לבין מענק של 140 יורו, אך 95% מהם מעדיפים את הקופסה, כי ערכה הכספי גבוה בהרבה מהסכום החליפי.

להעניק לכל תינוק פתיחה שווה

הרציונל של הבייבי בוקס פשוט: להעניק לכל תינוק במדינה נקודת התחלה שווה, ולחסוך להורים בכסף ובזמן, כך שיוכלו להתרכז בדבר החשוב באמת, התינוק שלהם. הקופסה נועדה בתחילה להימסר רק למשפחות מעוטות יכולות אך ב-1949 הוחלט לתת אותה לכל המשפחות במדינה, מה שהתגלה כהצלחה מסחררת.

Baby box. מתוך אתר www.kela.fi, אתר רשמי
גם קונדומים יש שם/אתר רשמי, מתוך אתר www.kela.fi

כיום הורים מבוססים יותר ופחות נהנים מהקופסה במידה שווה, ומסיבות שונות. טיטה וייריינן (35), אם לשני בנים צעירים, סיפרה לאחרונה ל-BBC שהיתה יכולה לעמוד בעלות הרכישה של מוצרי התינוק, אך הקופסה חסכה עבורה בזמן. במהלך ההיריון הראשון עבדה במשך שעות רבות, ושמחה על כך שמישהו אחר בחר עבורה את הבגדים לתינוק. "דו"ח שפורסם לא מזמן קבע שהאימהות הפיניות הן המאושרות בעולם, ואני חושבת שלבייבי בוקס יש תרומה לכך", אמרה וייריינן. מארק בוסוורת', אב לשניים מהלסינקי הוסיף: "כשאנחנו מבקרים חברים עם ילדים ורואים שאנחנו חולקים עמם כמה חפצים משותפים, זה מחזק את תחושת השותפות ואחדות הגורל".

תמותת התינוקות מהנמוכות בעולם

בפינלנד תמותת התינוקות היא מהנמוכות בעולם – עובדה המיוחסת גם להופעת הבייבי בוקס. בין 1935 ל-2010 תמותת התינוקות במדינה צנחה מ-65 לכל 1,000 תינוקות לכ-2 תינוקות על 1,000 תינוקות בלבד. בשנים הראשונות להופעת הבייבי בוקס, פינלנד גם הפעילה מדיניות במסגרתה כל אם מצפה המעוניינת בבייבי בוקס, חייבת לבקר אצל רופא הנשים לפני החודש הרביעי להריונה – מה שתימרץ נשים רבות להיבדק ולשמור על בריאותן.

כעת הורים משלושה דורות מספרים על חוויותיהם מהבייבי בוקס. "זה היה נהדר ומרגש לקבל את הבייבי בוקס", סיפרה ל-BCC ראיג'ה קלמאטי (49), אם לשישה מהלסינקי, במסגרת כתבה נרחבת שפורסמה לאחרונה על קופסת הפלא. "אמא שלי, חברים וקרובים היו נלהבים לראות אילו דברים התחבאו בקופסה, ואילו צבעים נבחרו השנה". גם אמה של קלמאטי בת ה-78, זכתה לקבל את הקופסה כשהביאה את ילדיה לעולם, בשנות ה-60 של המאה שעברה.

גם באתר האינטרנט האמריקאי UPWORTHY התלהבו מהקופסה. "תארו לעצמכם מה היה קורה לו כל תינוק, בכל מדינה בעולם, היה מקבל את אותה ערכת הכנה לשנה הראשונה של חייו, ללא קשר לעושרם של הוריו?", כתבו שם. האם פינלנד תראה את הדרך למדינות נוספות? ניתן רק לקוות (או לתכנן מעבר לפינלנד, לפחות לכמה שנים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully