וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת רוק חדשה עשויה לעזור בגילוי מחלת האלצהיימר

23.7.2015 / 6:30

מחלת האלצהיימר היא אחת המחלות המפחידות ביותר, שכן לא קיים טיפול שיכול לעצור לחלוטין את השינויים שגורמים לה להחמיר עם הזמן. בדיקה חדשה עשויה לעזור בזיהוי מוקדם של המחלה, ובכך אולי לסייע ולהאט את התקדמותה

מערכת וואלה!

צפו בדיון באולפן על החיים וההתמודדות עם המחלה

מחלת האלצהיימר היא משהו שרבים מאתנו חוששים ממנו והסטטיסטיקה כיום מדברת על אחת משש נשים ואחד מתשעה גברים בממוצע שעתידים לחלות במחלה אחרי גיל 65. למרות החדשות הלא אופטימיות, יתכן שבקרוב, בעזרת בדיקה פשוטה של דגימת רוק, יוכלו הרופאים לנבא האם המחלה עתידה להתפתח אצל אנשים בשש השנים הקרובות לחייהם. למרות שדרוש עוד מחקר נוסף לפני שהבדיקה תיכנס לשימוש, מומחים מגדירים אותה כמעודדת ואומרים כי "בעתיד נוכל להתחיל בטיפול מוקדם ובכך לעכב את התפתחות המחלה".

בדומה למחלות אחרות, האלצהיימר מתחיל שנים ואף עשרות שנים לפני שמופיעים תסמיני המחלה, שכוללים בשלב הראשון אובדן זיכרון. עולם הרפואה מנסה חדשות לבקרים לפתח דרכים לאבחן את המחלה כמה שיותר מוקדם, כדי להתחיל בטיפול.

במחקר ראשוני שתוצאותיו הוצגו בכנס בנושא מחלת האלצהיימר, שמתקיים בימים אלה בוושינגטון, סטודנטים מהמחלקה למדעי המוח באוניברסיטת UAlberta בקנדה, השוו בין דגימות רוק של שלוש קבוצות: חולי אלצהיימר, אנשים בעלי תסמינים ראשוניים של אובדן זיכרון והקבוצה השלישית שבה אנשים מבוגרים המתפקדים היטב לגילם.

בדיקת רוק. ShutterStock
פוטנציאל גדול באבחון וניבוי התדרדרות קוגניטיבית. בדיקת רוק/ShutterStock

"הממצאים הראו קורלציה גבוהה בין רמה של הימצאות חלבונים מסוימים בדגימת הרוק לבין רמת התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים", מסביר ד"ר אמיר גליק, אחראי תחום נוירולוגיה קוגניטיבית בבית החולים בילינסון. "בדיקת הרוק הצליחה להפריד בין שלוש הקבוצות האלה". "רוק ניתן להשגה בקלות, זול ובטוח", הסבירה החוקרת שעמדה בראש צוות המחקר. "יש לו פוטנציאל גדול באבחון וניבוי התדרדרות קוגניטיבית. אך מדובר בעבודה בתחילתה ודרוש מחקר נוסף".

"מחקר שעשוי להשפיע דרמטית על יכולת הגילוי המוקדם של המחלה"

לדברי ד"ר גליק, "צריך אמנם לסייג ולומר שהמחקר מאד התחלתי ונעשה בקבוצות קטנות יחסית, לכן צריך לעקוב ולראות כיצד זה יתפתח, אבל בהחלט מדובר במחקר מעניין, שעשוי להשפיע דרמטית על יכולת הגילוי המוקדם של אלצהיימר. אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים לזהות את חותמת המחלה במוחו של החולה, עד עשור לפני הופעתה. כיום יש אבחון מוקדם, בדמות בדיקות הדמיה מתוחכמות או דיקור מותני. אבל לקבל סמן כזה ברוק, שזאת שיטה שאינה פולשנית ופשוטה יחסית, זה דבר שיקל מאד על התהליך".

כיצד ישפיע הגילוי המוקדם על חיי החולה? "יש לכך תהודה גדולה, מכמה היבטים. קודם כל, החולה יוכל לתכנן את חייו ולעשות הכנות לקראת עתידו. החולים רוצים לדעת. דבר שני, אפשר יהיה להתחיל טיפולים שיכולים להאט את קצב התפתחות המחלה.

"הטיפולים הקיימים היום אמנם אינם מה שאנחנו מייחלים לו, אנחנו מייחלים לטיפולים עם השפעה רבה יותר. ישנם טיפולים שנמצאים היום במסגרת מחקרים ואמורים לשנות את מהלך המחלה, ברגע שיכנסו לשימוש קליני. אבל האבחון המוקדם הוא חשוב, כי כשאתה מנסה להמציא תרופה למחלת האלצהיימר, אתה רוצה לתת אותה עוד הרבה לפני שהנבדק מתלונן על קשיים בזיכרון".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully