פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      סיפור בדקה: מומחים טוענים שקייל בכלל מסוכן לבריאות

      הירק שעמד במרכז של המלצות תזונה רבות ניצב עכשיו בפני צומת דרכים. מצד אחד הוא מכיל שפע של יתרונות בריאותיים שאי אפשר להכחיש, אבל מצד שני מומחים טוענים שהוא גם עלול להכיל רעלים

      סיפור בדקה: מומחים טוענים שקייל בכלל מסוכן לבריאות

      כרוב הקייל הוא ללא ספק כוכב הבריאות העולה של השנים האחרונות, אבל כמו כל כוכב גם סופו כנראה ליפול. אם עד היום ידעתם שהקייל מציע שפע של סידן, מגנזיום, אשלגן, ויטמין K, פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון, מסתבר שהוא גם מכיל רמות גבוהות של מתכות כבדות שעלולות להיות מסוכנות.

      במחקר שנערך לאחרונה ופרסם במגזין craftsmanship, ארני האברד, ביולוג מולקולרי, גילה כי בירקות עליים ממשפחת המצליבים כמו קייל, כרוב, ברוקולי וכרובית נמצאו מצבורים של מתכות כבדות כמו תליום וצזיום. בנוסף נמצאו גם עקבות של ניקל, עופרת, קדמיום, אלומיניום, וארסן הנפוצים גם בירקות אחרים, בין אם בגידולים אורגנים או בין אם בגידולים רגילים. והמקור למתכות? האדמה.

      מרכיב נפוץ ברעל עכברים

      לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי, בפחות מעשור גדלו מספר המגדלים של הקייל פי שניים, והוא מופיע היום כמעט בכל המלצת דיאטה. מצד שני, הממצאים המטרידים שמראים כי חלקים גדולים מהיבול הזה מכילים תליום - מרכיב נפוץ ברעל עכברים מדאיגים כבר חלק מהצרכנים.

      קייל (ShutterStock)
      אין מצב שלא שמעתם עליו (צילום: shutteratock)

      תליום הוא כימיקל חסר טעם, חסר ריח, וכמעט חסר צבע והוא עלול לגרום לעייפות, הפרעות בקצב לב, בחילות, בעיות עיכול, בעיות נוירולוגיות, ונשירת שיער. החלק הכי מפחיד הוא שגם לאחר שהמשתתפים במחקר עברו תוכנית לניקוי רעלים, תליום המשיך להופיע בבדיקות שלהם. כך לדוגמה, רמות תליום של אישה צמחונית בת 52, שהעידה כי היא צורכת קייל על בסיס יומי ועושה שעתיים של פעילות גופנית כל יום, נמדדה כגבוהה פי 7 ממה שמוגדר כ"רמה בטוחה". לדברי החוקרים גם נוכחות קטנה של מגוון מתכות היא מסוכנת, מפני שהן עושות לגוף יותר נזק כאשר הן מצטברות יחד.

      כל הפירות והירקות הם "מזון על"

      אנה דניאלס, דוברת איגוד התזונה הבריטית הבהירה בראיון להפינגטון פוסט כי למרות הממצאים, מעט מאוד ידוע באשר להעברת החומרים מהאדמה ישירות לירק, והדבר תלוי ביבול עצמו ובסוג הקרקע שבה הוא גדל.

      "מה שאנחנו יודעים היום הוא שהיתרונות הבריאותיים של אכילת כרוב עולים על הסיכונים. לא מומלץ לצרוך כמויות גדולות של כרוב, אבל 2-3 מנות ליום הן מקובלות לחלוטין", הסבירה, והוסיפה כי "הציבור שומע לעיתים קרובות על מזון על (super food) חדש ומתחיל לאכול ממנו יותר, וזה בסדר כל עוד לא מדובר בעודף. כל הפירות והירקות הם מזונות על מפני שהם מכילים רמות שונות של ויטמינים ומינרלים שטובים לנו".