וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חושף: נשים רבות חוות התעללות במהלך הלידה

14.7.2015 / 9:00

חוקרים אספו נתונים מ-65 מחקרים שבוצעו ב-34 מדינות והגיעו למסקנה כי יותר מדי נשים חוות במהלך הלידה אלימות, קשירות, הזנחה, ביוש, איומים. ומה המצב בישראל?

לידה. ShutterStock
גם ברגעים הכי קשים/ShutterStock

אלימות, קשירות, הזנחה, ביוש, איומים – אלה רק חלק מהתלונות של נשים ברחבי העולם על מה שעבר עליהן במהלך הלידה. כך עולה ממחקר חדש בארצות הברית, שריכז עשרות מחקרים ממדינות שונות בעולם. הכשלים בטיפול בנשים בשעה הרגישה כל כך שבה כרעו ללדת, הם תוצאה של כשלים במערכות בריאות שונות. "כל אישה זכאית לסטנדרט הגבוה ביותר של טיפול רפואי מכובד, הנקי מאלימות ומאפליה, במהלך ההיריון ובזמן הלידה", ציין החוקר הראשי.

המחקר, שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד שבארצות הברית ופורסם באתר האינטרנט המדעי Public Library of Science (PLOS), כלל ניתוח של 65 מחקרים שכללו דיווחים של נשים מ-34 מדינות שונות על חווית הלידה שלהן. מתוצאותיו עולה כי נשים התלוננו כי הוכו ונקשרו על ידי אנשי הצוות הרפואי במהלך הלידה, כי אנשי הצוות דיברו אליהן בחומרה או בגסות, ביישו אותן והעירו להן הערות בלתי הולמות על הפעילות המינית שלהם.

כמות מוגזמת של בדיקות מכאיבות וחוסר בפרטיות

עוד סיפרו נשים רבות כי קיבלו איומים מאנשי הצוות, על כך שימנעו מהן טיפול אם לא יתנהגו בצורה מאופקת. נשו רבות חשו מופלות בשל מוצאן, הרקע שלהן, גילן ומצבן הסוציו-אקונומי. הן חשו ניכור רב מצד הצוות הרפואי. חלקן דיווחו על כמות מוגזמת של בדיקות וגינליות מכאיבות ועל כך שנמנע מהן טיפול להקלה בכאב. כמו כן דיווחו נשים על פגיעה בפרטיותן במהלך הלידה.

עוד דיווחו היולדות על חרדה רבה במהלך הלידה, כתוצאה ממחסור בהסברים ובשיח עם הצוות הרפואי. בני הזוג או המלווים שלהן לא הורשו להיכנס לחדר הלידה וחלק מהנשים אולצו ללדת בשכיבה, במקום בכריעה או בעמידה. מחסור בכוח אדם הביא להזנחה ולזמני המתנה ממושכים. הן דיווחו על מחסור בתרופות, בציוד הגייני ובמנות דם במידת הצורך. חלקן אף סיפרו כי נאלצו לשחד את הצוות הרפואי כדי לקבל טיפול נאות.

בתחום הפרטיות, נשים רבות דיווחו כי חשו שפרטיותן נפגעה במהלך בדיקות אינטימיות וכי הן פחדו להתלונן על כך, מחשש שהטיפול בהן ייפגע. רבות מהן ציינו כי החוויה הקשה שעברו הביאה אותן למסקנה כי את הלידה הבאה יעדיפו לעבור בבית ולא במוסד רפואי. "מתן שרותי רפואה טובים במהלך היריון ולידה חיוניים לשמירה על בריאותן של נשים ולהפחתת מספר מקרי המוות במהלכם", ציינו החוקרים.

בישראל המצב טוב יותר, אבל לא טוב מספיק

"אוכלוסיות חלשות, שהן אלה שנפגעות במצבים כאלה, הסיכוי שיתלוננו הוא קלוש"

ומה המצב בישראל? לאחרונה נפתח בפייסבוק עמוד שכותרתו "פגיעה בלידה". יוצרי העמוד כתבו כי "מטרת העמוד היא להעלות עדויות וסיפורים בהן נשים חשו זלזול, השפלה, פגיעה בכבודן ואף אלימות במהלך לידה או במהלך בדיקות גניקולוגיות. תחושות של חוסר אונים, אובדן שליטה, בושה או אשמה הנפוצות לאחר פגיעה מינית, נפוצות גם בקרב נשים שעברו לידות טראומטיות או פרוצדורות רפואיות פוגעניות מסוג זה".

ואולם, למרות הדיווחים על חוויות לידה קשות בישראל, לדברי שמוליק בן יעקב, יושב ראש האגודה לזכויות החולה, בישראל המצב טוב יותר מבעולם. לדבריו, הסיבה לך היא כלכלית. "את התשלום עבור הלידה משלם ביטוח לאומי, ותעריפי האשפוז גבוהים ורווחיים לבית החולים. לכן, היום בתי החולים מחפשים יולדות. זה ממש מאבק, משיקולים כלכליים. וכשיש תחרות, משתדלים יותר. לכן באופן כללי השרות יותר טוב, יש יותר מה להציע ליולדת, ודוגמה לכך היא המלוניות", אומר בן יעקב.

"מצד שני", הוא מדגיש, "אצל אוכלוסיות חלשות, שהן אלה שנפגעות במצבים כאלה, הסיכוי שיתלוננו הוא קלוש, ישנן גם בעיות. לא מזמן ליווינו אישה בתביעה שהגישה נגד בית החולים שבו ילדה. היא תכננה ללדת לידה טבעית בלניאדו ובסוף נכנסה לבית חולים אחר, שם היא ילדה בצורה לא טבעית כי באותו בית חולים אין את האפשרות הזאת. אחרי הלידה היא סירבה שיתפרו אותה, משום שהיא מאמינה בריפוי טבעי". בן יעקב מוסיף כי "צוות בית החולים עשה לה את המוות. התייחסו אליה כאל פסיכית, למרות שהיא הייתה מלווה בבעלה, שהסביר להם שזה רצונה בדעה צלולה. בסוף היא הגיעה לפשרה עם בית החולים, לפיה היא תקבל פיצוי ובתמורה לא תחשוף את הסיפור. מכאן אני לומד שגם בישראל יש לנו עוד הרבה במה להשתפר".

תחום אחד שבו יש לישראל במה להשתפר הוא העומס. חברת צוות רפואי בבית חולים ציבורי גדול, ששוחחה עם וואלה! בריאות, סיפרה שעיקר התלונות מיולדות מגיעות בעקבות עיכובים ומחסור בצוות רפואי ובחדרי ניתוח. "הרבה פעמים אנחנו קובעים ניתוח קיסרי לבוקר והאישה עושה את כל ההכנות לכך שהיא תכף יולדת, ובסוף הניתוח נדחה לערב ואף לשעות הקטנות של הלילה. בכל הזמן הזה האישה בצום. זה מוביל לא מעט פעמים ללחץ ולעצבים ואפילו עלול לגלוש לאלימות.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully