וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FDA הודיע: משככי כאבים מסוג איבופרופן מזיקים לבריאות

12.7.2015 / 12:55

ה-FDA פרסם אזהרה דרמטית מפני שימוש במשככי כאבים מסוג איבופרופן. שני מומחי לב ישראלים מסבירים מה הסיכונים והאם כולנו צריכים להפסיק ליטול את התרופות האלה. צפו בדיון באולפן וואלה!NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בסוף השבוע האחרון הוציא מינהל המזון והתרופות האמריקאי אזהרה חמורה, לפיה תרופות פופולריות כמו נורופן ואדוויל ששייכות לקבוצה של תרופות נוגדות דלקת שיאנן סטרואידים (NSAID'S), עלולות להגביר באופן משמעותי את הסיכון להתקפי לב ולשבץ. בהודעה הורה ה-FDA האמריקאי לחברות התרופות להוסיף פירוט והסבר לאזהרה המצורפת למוצר. האם מדובר בהודעה דרמטית שעשויה לשנות את ההרגלים של מרביתנו או בהחלטה של מינהל התרופות שלא לקחת סיכונים מיותרים?

פרופסור קובי ג'ורג', מנהל מכון הלב בבית החולים קפלן, מזכיר כי לא באמת מדובר באזהרה חדשה. "מדובר בתרופות השייכות למשפחה של תרופות אנטי-דלקתיות שאינן סטרואידיות. לתרופות האלה יש היסטוריה ארוכה, כאשר לפני כעשר שנים הורדה מהמדף תרופה בשם vioxx שהייתה אחת הנמכרות בהיסטוריה, בגלל הסיבה הזאת. לאורך השנים עלו תהיות רבות לגבי קבוצת התרופות הזאת ולגבי התקפי לב ושבץ כתוצאה משימוש בתרופה".

נורופן. AP
נכנסה לקטגוריה של התרופות המסוכנות. נורופן/AP

לדברי פרופ' ג'ורג', "איבופן היא תרופה מאד פופולארית לכאבים, שכמעט כל אחד מאתנו לוקח. לכן ה-FDA התלבט מאד אם להזהיר את הציבור אזהרה כה חמורה. במשך הזמן הצטברו כמה עבודות ארוכות טווח שהראו עלייה של אירועים של התקפי לב ושבץ עם שימוש בתרופות האלה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הסיכון עולה ככל שהשימוש בתרופה גובר

הודעת ה-FDA מתייחסת באזהרה לתרופות מסוג נוגדי דלקות שאינם סטרואידים, הנמכרות ללא מרשם רופא כמו איבופרופן, או איבופן (אדוויל ונורופן) ונפרוקסן - תרופות פופולאריות ביותר המיועדות להקלה מידית על כאבים וחום. על פי ההודעה, הסיכון המוגבר להתקפי לב, לשבץ ואף למוות, מופיע כבר בשבועות הראשונים לשימוש בתרופה ועולה ככל שנמשך השימוש בה.

עוד מציין הארגון בהודעתו כי אנשים בעלי מחלות לב - במיוחד מי שעברו לאחרונה התקפי לב או ניתוח מעקפים - נמצאים בסיכון הגבוה ביותר. ניתן להמשיך ליטול את התרופות הללו על פי הארגון, אך יש להפעיל שיקול דעת לפני השימוש בהן. "כמו תמיד, על הצרכנים לעיין היטב בעלון לצרכן המצורף לתרופות ללא מרשם", ציינה ד"ר קרן מהוני, סגנית מנהל המחלקה לתרופות ללא מרשם ב-FDA. "ההמלצה היא ליטול את המינון הנמוך ביותר ההכרחי ובמשך הזמן הקצר ביותר".

כלי דם. ShutterStock
עלולות להרחיב את כלי הדם וליצור קרישי דם/ShutterStock
"אם לוקחים פעם בכמה זמן, לטיפול נקודתי בכאב ראש או מחזור, זה חסר משמעות"

"מצד אחד אנחנו מגנים על המטופל בעזרת התרופות האלה ומצד שני הן עלולות לגרום נזק", מסביר פרופסור אילן גולדנברג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים שיבא. "התרופות מעכבות יצירה של קבוצה של חומרים שנקראת פרוסטנואידים, אשר יוצרים דלקת. לכן מצד אחד הן מקטינים את הדלקת ומצד שני מרחיבים כלי דם וגורמים ליצירת קרישי דם. נמשיך לרשום את התרופות האלה, אבל גם להתייחס לגורמי הסיכון של כל אדם".

גם פרופסור ג'ורג' אינו ממליץ למהר ולחדול לחלוטין משימוש בתרופות. "אם נוטלים איבופן בטווח של ימים בודדים, הסבירות לתופעות הלוואי נמוכה. אם לוקחים פעם בכמה זמן, לטיפול נקודתי בכאב ראש, כאב גב או מחזור, זה חסר משמעות. מדובר על קבוצת מחלות כרוניות, למשל דלקת פרקים, שבהן הקו הראשון לטיפול הוא נטילת התרופות הללו באופן קבוע על פני תקופה ארוכה, או אנשים עם כאבים כרוניים, הזקוקים לפעמים לתרופות האלה על בסיס יומי, שם אנחנו רואים את הסיכון המוגבר".

האם קיים תחליף?

למי שבכל זאת רוצה להפסיק עם התרופות המדוברות, מסביר פרופסור ג'ורג' כי "יש תרופות אחרות נגד כאב - אקמול, אופטלגין, אספירין. הכי חשוב שהחולה יתייעץ עם הרופא. כל חולה הוא אחר, יש לו גורמי סיכון אחרים. לדוגמה, חולים עם נטייה לקרישיות יתר, למשל מעשנות שנוטלות גלולות נגד הריון, הם בעלי סיכון גבוה. אי אפשר לתת המלצה גורפת. צריך להתרשם מהחולה ומהסיכון, עד כמה ולאיזה פרק זמן צריך אותם. אין אדם דומה למשנהו, לכן אני ממליץ להתייעץ עם רופא מטפל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully