וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קרם ההגנה עשוי להיות מסוכן לבריאות?

9.7.2015 / 7:00

כל קיץ נאמר לנו שהשמש מסוכנת לבריאות, אבל לאחרונה עולים יותר ויותר קולות לפיהם גם מריחה בלתי פוסקת בתכשירי הגנה אינה בריאה. אקולוגית ומומחית לבריאות וסביבה מסבירה מתי לא חייבים לפחד מהשמש

צילום: חדשות בדקה

בסרטון: טרנד השיזוף המזעזע של קיץ 2015

הקיץ הגיע במלוא עוזו בימים האחרונים, ואיתו השמש הקופחת. רובנו כבר יודעים שקרינת ה-UV מהשמש מסוכנת לבריאות. כתמים, כוויות, הזדקנות העור, קמטים, התייבשות, קטרקט בעיניים, יצירת נגעים קדם סרטניים וסרטן העור הם רק חלק מהסכנות שבחשיפה לשמש, שמהן מתריע משרד הבריאות. גם רשתות הפארם מזהירות אותנו מחשיפה לשמש בכל שעות היום ובכל עונה, ובאחת הפרסומות לתכשירי ההגנה אף הושוותה החשיפה לשמש לבישול במיקרוגל.

למרות הקונצנזוס בדבר הסכנה שבחשיפה ישירה לשמש, יש מי שסובר שאנחנו לא מקבלים את כל המידע. ד"ר חגית אולנובסקי, אקולוגית ומומחית לבריאות ולסביבה, מציעה זווית שונה הסתכלות על החשיפה לשמש וההתגוננות מפניה. לדבריה, לא בכל מקרה חשוב להימרח ולעיתים הדבר אף עלול להזיק לבריאות. ויש לה גם המלצה להורים. "אין ספק שקרינת השמש מסוכנת וגורמת למחלות קשות. אבל הגישה המסחרית של 'שימו כמה שיותר קרם הגנה בכל הזדמנות' היא גישה מסוכנת", היא אומרת בנחרצות.

משקרים ומפחידים את הציבור

"אני כועסת על ההטעיה של רשתות הפארם. אני מבינה שהם רוצים למכור, אבל לא צריך לשקר לציבור ולהפחיד אותו", היא אומרת. "ההשוואה של חשיפה לשמש לבישול במיקרוגל היא מזעזעת ומיותרת לטעמי. לא בכל יציאה לשמש חייבים להימרח בקרם הגנה".

על פי ד"ר אולנובסקי, "ההמלצות של משרד הבריאות נכונות – להיזהר מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות – בין 10:00-16:00, להשתדל ללבוש בגדים ארוכים, לחבוש כובע רחב שוליים ולשים קרם הגנה, אבל רק כמנגנון נוסף ולא במקום ההגנות האחרות".

עוד באותו נושא

האם קרם ההגנה שלכם באמת שומר על העור?

לכתבה המלאה
מתרחצים בחופי תל אביב בפברואר, פברואר 2013. דרור עינב
להיזהר מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות/דרור עינב

"כשהילדים מרוחים כל הזמן נוצר מחסור בוויטמין D"

לפי האגודה למלחמה בסרטן, "כולנו חשופים לנזקי השמש, אך תינוקות וילדים נמצאים בקבוצת סיכון גבוה הרבה יותר להיפגע. מרבית נזקי השמש כולל סרטן העור נובעים מחשיפה לשמש ובייחוד כוויות שמש בגיל המוקדם. לכן, בכל פעם כשאתם יוצאים החוצה עם ילדיכם - חשוב כי תנקטו באמצעי זהירות מוגברים ותהיו יחד איתם חכמים בשמש: חפשו צל, חיבשו כובע, משקפי שמש והגנו על העיניים, הקפידו על ביגוד מתאים ומגן, שהו בשמש רק בשעות הבטוחות, מירחו מסנן קרינה והקפידו על שתייה".

לדברי ד"ר אולנובסקי, "באשר לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים, ההמלצה היא לא לחשוף לשמש, אבל הסיבה העיקרית להבנתי היא שהחשש הבריאותי ממריחת קרם ההגנה הוא משמעותי, שכן תינוקות רגישים יותר לחומרים כימיים. תינוקות גם רגישים יותר להתייבשות וכמובן שהעור שלהם עדין והם נצרבים בקלות, לכן ההמלצה היא לא לחשוף, ואם חייבים לחשוף אז רק לשמש קלה של לפני 10 בבוקר או אחרי 4 אחה"צ, לבושים בבגדים ארוכים ועם כובע".

ילד מורח קרם הגנה. ShutterStock
לא צריך למרוח שהקרינה מאוד חלשה/ShutterStock

"הורים באופן טבעי מנסים להגן על הילדים שלהם כמה שיותר. כשהורים נחשפים לפרסומות המפחידות, הם מורחים ילדים בקרם הגנה גבוה מדי, 70 או 100, שמכילים חומרים כימיים מאד מסוכנים. הם מורחים את הילדים בקרם הגנה בדרך לבית הספר ב-7:30 בבוקר, כשהקרינה מאד חלשה. כשהילדים מרוחים כל הזמן נוצר מחסור בוויטמין D".

היא איננה חוששת שדבריה יגרמו לאנשים שלא להימרח. "חשוב להדגיש שחובה להתגונן מפני השמש. אבל צריך להפעיל שיקול דעת. מי שמגיע למשרד בשעה תשע ויוצא אחרי ארבע – לא צריך להימרח. אם יש עור רגיש, אפשר לדחות את שעת החשיפה לארבע וחצי. השמש בשעות הבוקר הקרירות ובשעות הערב אינה מסוכנת כלל ומריחת קרם הגנה בשעות האלו מיותרת ואפילו מזיקה לבריאות. חשוב להיחשף מעט לשמש גם בחודשי הקיץ כדי לאפשר לגוף לייצר בעצמו ויטמין D".

הכתבה הוכנה בסיוע זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully