וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרימים פרופיל: האם טייסים יכולים להרכיב משקפי ראייה?

5.7.2015 / 8:29

חלק מהבדיקות שעוברים הצעירים לפני הגיוס לצה"ל כוללות גם בדיקות ראייה שמלוות את המתגייס הטרי בכל השלבים. איזה פרופיל מקבל מי שסובל מליקויי ראייה, והאם באמת אפשר להיות טייס קרבי למרות שהראייה לא מושלמת?

אילוסטרציה. מערכת וואלה!
רגע לפני/מערכת וואלה!

בוגרי בתי הספר התיכוניים מכל הארץ נפרדים מספסל הלימודים ובתקופה הקרובה יגויס המחזור הראשון לצה"ל. מבין שלל הבדיקות והמבחנים שהמיועדים לשירות בטחון נאלצים לעבור, יש גם בדיקות ראייה. כיצד לקות ראייה יכולה להשפיע על הפרופיל הצבאי והאם גם טייס יכול להרכיב משקפיים? איתי דפנה, אופטומטריסט באופטיקנה משיב על כל השאלות.

צו ראשון
ההמתנה בלשכות הגיוס האזוריות עשויה לארוך זמן רב. על מנת לחסוך זמן וביקורים חוזרים בלשכת גיוס, כאשר המיועדים לשירות בטחון (מלש"ב) מתייצבים בלשכה עליהם להביא איתם כל מסמך רפואי היכול להעיד על מצבם הבריאותי, ובנוסף ממצאים של בדיקות ראייה.

אם אתם מרכיבים משקפיים שהמרשם שלהם הוא (4-) ומעלה, עליכם לעבור בדיקות fundus (קרקעית העין) אצל רופא עיניים בלבד. אם אתם משתמשים בעדשות מגע, עליכם להגיע עם בדיקת ראייה או להסיר את העדשות 24 שעות לפני מועד ההתייצבות ולהגיע עם משקפיים.
יש למלא שאלון חדות ראייה, וניתן להורידו מאתר האינטרנט של צה"ל.

השאלון הרפואי
עם הזימון להתייצבות בלשכת הגיוס, תקבלו שאלון רפואי, שגם אותו ניתן להוריד מאתר האינטרנט. במידה ואתם מרכיבים משקפיים החלק השלישי של השאלון ימולא על ידי רופא העיניים או האופטומטריסט. המטרות העיקריות של השאלון הרפואי הוא הן לקבל את מלוא המידע הרפואי מהרופא המטפל, על מנת להבטיח שלא ייגרם למועמד נזק בריאותי במהלך השירות הצבאי והן לקבל מידע על הבעיות הרפואיות של המועמד טרם ההתייצבות, כדי שניתן יהיה לזמן אותו במועד שבו יהיו מירב הרופאים הנחוצים לעריכת בדיקה מקיפה.

הפרופיל הצבאי
בסיום הבדיקה הרפואית בצו הראשון תקבלו את הפרופיל הרפואי שלכם, עליו תוכלו לערער במקום או עד ליום הגיוס. במידה ואתם מרכיבים משקפיים, עדיין תוכלו לקבל פרופיל 97 שמעיד על כשירותכם לשירות קרבי ביחידות שדה (חיל רגלים, שריון ותותחנים). ליקוי הראייה יצוין בסעיף לצד הפרופיל שלכם, ולכל היותר ימנע מכם להתנדב לחלק מהיחידות המובחרות בצה"ל. בעיות ראייה כמו עיוורון צבעים לדוגמא, יכולות להוריד פרופיל ל-82 אך גם פרופיל זה כשיר לשירות קרבי ביחידות שדה.

טייס. ShutterStock
עדשות או משקפי ראייה יכולות להוות סיכון משמעותי/ShutterStock

"קוצר ראייה גבוה או בעיות רשתית מסוימות, וכן זמן קצר לאחר ניתוח לייזר, לא יאפשרו גיוס ליחידות מובחרות בצה"ל" אומר איתי דפנה, "הסיבה היא שיחידות מובחרות כמו גם קורס טייס מצריכים ראייה מצוינת. אם החייל הלוחם או הטייס הקרבי יאבדו את העדשות או המשקפיים, הדבר יכול להוות סיכון משמעותי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

יש דבר כזה טייס במשקפיים?

אחד הקורסים היוקרתיים ביותר בצה"ל מזה שנים הוא קורס הטייס של חיל האוויר המכשיר צוותי אוויר כמו טייסים, נווטים ומכוננים. הקורס נחשב קורס קשה מאוד מבחינה נפשית וחברתית וחניכים בודדים בלבד מצליחים לעבור אותו. אחד משלבי המיון המחמירים שאותם עוברים המיועדים לשירות בטחון הוא הירפ"א- בדיקות רפואיות ביחידת הרפואה של חיל האוויר – ביניהם גם בדיקות ראייה ועיניים. הפרופיל הרפואי המינימאלי לקבלה לקורס הוא לא 97 אלא פרופיל 82, יחד עם זאת יש החמרה על סעיפים רפואיים רבים.

בשל העובדה שחניכי קורס הטייס יעברו אתגרים פיזיים רבים, גם באימונים וגם בטיסות, חשוב שבריאותם תהיה תקינה, ובעיקר הראייה, השמיעה ועוד. אמנם ניתן להתקבל לקורס עם משקפיי ראייה, עד מספר נמוך, אך בעיות ראייה קשות עלולות לפסול מועמד.

"חייל שיש לו מרשם למשקפיים מעל מינוס 2 לא יתקבל לקורס טייס", אומר איתי דפנה, "גם צילינדר מעל אחד ורבע יהווה בעיה להתקבל. אם חניך התקבל כבר לקורס טייס ועבר אותו ובמהלך שירותו כטייס יש לו ירידה באיכות הראייה, הוא לא יודח מיחידת הטייס, ברוב המקרים הוא ירכיב משקפיים, ההחלטה על כך בעיקר תלויה בסיבה לליקוי הראייה שלו, עד כמה הוא חמור וכמה זמן הוא משרת כטייס".

פרט טריוויה

מאיר רסין, מנכ"ל אופטיקנה עבד כאופטומטריסט בוועדה הרפואית לצוות אוויר במרכז לרפואה תעופתית של חיל האוויר בשנת 1975. במהלך עבודתו גרם לפריצת דרך משמעותית בתיקון ראייה אצל טייסים ובהכוונתו נקבעו סטנדרטים חדשים להתאמת עדשות מגע לטייסים.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף אופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully