פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      התזונה שתעשה לכם ולכדור הארץ רק טוב

      תזונאים וחוקרים מבינים היום שאי אפשר להתעלם מהקשר בין מגפת הרעב מחד ומגפת ההשמנה מנגד, לבין אקולוגיה, חקלאות ושיטות גידול. איך אוכלים בריא וטוב אבל שומרים על הדרך כדור הארץ?

      התזונה שתעשה לכם ולכדור הארץ רק טוב
      יוטיוב

      בסרטון: המשפחה הזו עברה לאכול רק אוכל אורגני. מה קרה לה?

      פעם בחמש שנים מעדכן משרד החקלאות האמריקאי את הוראות התזונה שלו, והשנה בפעם הראשונה צוות מומחים ביקש להכניס התייחסות לשאלה האם המזון הוא בר קיימא וידידותי לסביבה. המהלך החדש גרם למהומה רבה בקרב יצרניות המזון בארה"ב, שחוששות להכנסות שלהן, וטוענות כי משרד החקלאות חורג מסמכותו.

      "הכל קשור", אומרת קייט גיגן, דיאטנית ומחברת הספר Go Green לאתר הגרדיאן הבריטי. "אי אפשר להתמודד עם רעב והשמנה בעולם בלי לקשור אותו לבזבוז מזון, לגידול התעשייתי של חיות המשק ולצורה בה מתנהלת מערכת המזון". לדברי גיגן, הצרכנים של היום כבר לא מסתפקים בערכים התזונתיים שרשומים על המוצר אלא רוצים לדעת תשובות לשאלות אחרות שיש להם בנוגע למוצר שהם קונים ולבריאות שלו.

      חומוס שעועית (דרור עינב)
      יתרונות מידייים (צילום: דרור עינב)

      "קשה לגרום לאנשים להתלהב משינוי בתזונה שהם עושים היום ויראו את התוצאות שלו עוד 10 שנים", הסבירה גיגן. "אבל בפועל לשינוי הזה יש יתרונות מידיים - כמו ירידה במשקל, בריאות טובה ואנרגיה גבוהה יותר".

      הנה כמה מהעצות של גיגן לאיך לאכול בריא - לכם ולכדור הארץ

      תאכלו יותר:
      שעועית: ארוזה עם חלבון, סיבים וכמות יפה של חומצה פולית, שעועית היא זמינה מאוד, דלת שומן ומכילה כמות פחמימות קטנה יחסית.

      סרדינים: הדגים הקטנים האלה מלאים באומגה 3, חומצות שומן וויטמין D. לא כל אחד אומנם אוהב אותם, אבל זה לא שום דבר שרוטב עגבניות או סלט קטן ליד לא יפתרו.

      פירות וירקות אורגניים: פירות וירקות שמגודלים בצורה קונבנציונאלית מכוסים בשאריות חומרי הדברה. חלק מהם עלולים לגרום למחלות כמו סרטן. אם אתם רוצים להימנע מכימיקלים אתם יכולים להתחיל עם שינוי של לפחות חלק מהתפריט שלכם לאורגני.

      ירקות, קטניות, אגוזים וזרעים: רוב האנשים מקבלים רק כ-15% מהחלבון שלהם מצמחים. אם יעלו את המספר ל-25% הם יכולים ליהנות משני העולמות - להרוויח את הבריאות שלהם ואת הישרדותו של כדור הארץ. אפשרויות לשילוב קל של חלבון צמחי כוללות: עדשים, זרעי צ'יה, קינואה, בוטנים וטופו. עדיף אורגני כמובן.

      ביצה רכה (ShutterStock)
      רק של תרנגולות שגדלו בחופש (צילום: shutterstock)

      ביצים של תרנגולות חופש: במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי ביצי חופש מכילות יותר ויטמין A ויותר חומצות שומן אומגה 3 מביצים שמיוצרות בכל דרך אחרת. הביצים האלה גם יותר טעימות והן אחד מהמקורות הטובים ביותר לחלבון מן החי.

      כמויות קטנות של בשר בקר מרעה ומוצרי חלב: מחקרים הוכיחו שבבשר בקר מרעה יש יותר נוגדי חמצון ופחות חומצות שומן דלקתיות מאשר לבקר שניזון מתבואה. באשר לחלב, פרות שהוזנו בדשא, הן בעלות יותר חומצה אלפא-לינולנית ושומן אומגה 3 שמפחית דלקתיות וקשור לסיכון נמוך יותר למחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. בשני המקרים, האכלת דשא מפחיתה באופן דרמטי את ההשפעה הסביבתית של גידול הפרה.

      תאכלו פחות:
      מזון ארוז ומעובד: בנוסף לסוכרים ולמלחים שמתווספים למזון מעובד, מזון הארוז בפלסטיק מוסיף גם מנה של כימיקלים מזיקים לאוכל שלכם. אריזות פלסטיק חד פעמיות גם לא מתכלות וגם בעלות שיעור מיחזור גרוע למדי, מה שהופך את זה לרע מאוד עבור כדור הארץ.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      אסון סביבתי (צילום: shutetrstock)

      מים בבקבוק: מים הם דבר נהדר אבל השימוש באריזות פלסטיק חד פעמיות מספקות השפעות סביבתיות שליליות הרבה יותר מאשר יתרונות בריאותיים.

      דגים: בעוד דגים טריים, שנתפסו באופן מקומי יכולים להיות בחירה מצוינת עבור הבריאות שלכם, דגים טריים שמוטסים במיכלי קרח הם בחירה פחות טובה, במיוחד כאשר מדובר בטונה וסלמון שמגיעים יחסית ממרחק.

      אכילת עופות, בשר חזיר, בשר בקר, או מוצרי חלב שמגיעים מגידול תעשייתי: מלבד צער בעלי החיים שבגידול חיות המשק הללו בתנאים ירודים, פעולות הזנת בעלי החיים משאירות עקבות הן מבחינת פליטת הפחמן והן מבחינת צריכת המים הגבוהה, הרבה יותר מאשר חיות שגדלות במרעה. הגידול התעשייתי, משפיע לרעה על הקרקע והמים שמסביב, והוא מחייב שימוש באנטיביוטיקה. השימוש הנרחב הזה תורם לעמידות האדם לאנטיביוטיקה, מה שגורם להתפרצותם של חיידקים עמידים ומהווה סכנה אמיתית להישרדותו של האדם.