וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנחנו מטומטמים סדרתיים? הרהורים בפרשת אורן חזן

לא פעם אנחנו מנסים להבין מה במבנה האישיות של מפורסמי ארצנו מביא אותם לכותרות מדורי הפלילים. ד"ר אילן רבינוביץ' מתארח באולפן וואלה!NEWS ומסביר למה אדם חייב להיות נרקיסיסט כדי להגיע לפסגה, ומדוע מבנה האישיות הזה מועד לפורענות

עריכה: ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

בשבועיים האחרונים הסלפי הכי מבוקש בישראל היה עם חבר הכנסת אורן חזן - מה זה אומר עלינו כחברה? אם מעט ממה שנאמר בתחקיר על סגן יו"ר הכנסת נכון - מה זה אומר על כנסת ישראל ועל קהל הבוחרים הישראלי? מה זה אומר שרבים מנבחרי הציבור שלנו - אריה דרעי, אהוד אולמרט, אברהם הירשזון ומשה קצב - הורשעו בפלילים, והיד עוד נטויה? האם אנחנו מטומטמים סדרתיים?

מה קושר בין נרקיסיזם, הצלחה ופלילים?

מרבית המצליחנים בעולם הפוליטיקה, הכספים, התקשורת, האומנות והתרבות הם בעלי מבנה אישיות נרקיסיסטית. אצל נרקסיסיטים, כמו אצל אנטי-סוציאליים (פסיכופטים) ואנשים עם אישיות גבולית - הקונפליקט נע סביב היעדר ביטחון בעצמי או סביב הפרופיל המגדרי. לעיתים, מצב זה גם מלווה בריקנות תהומית, בתוספת שעמום וצורך בריגושים אינסופיים. כך הם עלולים למצוא עצמם מחפשים קיצורי דרך לקבלת טובות הנאה, מה שעלול לגלוש לפלילים. בנוסף, כדי לשרוד, אנשים אלה חייבים חיזוקים תמידיים כמו אהבה, כבוד, כוח, השפעה, כסף ומיניות. ככל שהחסך הנרקיסיסטי גדל - כך גדל הסיכוי של אותם אנשים להידרדר לפלילים, ולעבור מהגדרה של נרקיסיסיט להגדרה של פסיכופט.

אילן רבינוביץ'. מגד גוזני
אילן רבינוביץ’. גם אני נרקיסיסיט/מגד גוזני

את מבנה האישיות האנטי-סוציאלי (פסיכופט) אפשר לתאר בכמה צורות. מצד אחד מדובר באדם שלא רואה אף אחד חוץ מאשר את עצמו ואינו מסוגל לחוש שום אמפתיה לבן אדם אחר, אפילו אם מדובר במישהו מאוד קרוב אליו, כמו ילד, בן זוג או אב. חשוב להבין כי לא מדובר בסתם אגואיזם, שקיים במידה כזו או אחרת אצל כולנו, שכן אדם עם מבנה אישיות אנטי-סוציאלי אינו מסוגל לחוש שום רגש אמיתי כלפי אדם אחר. הרגש היחיד שהוא חש בחייו, הוא כלפי עצמו.

מבנה אישיות אנטי סוציאלי יכול בקלות לדחוף אנשים לבצע פשעים, שכן אין חוקים עבור אנשים אלה, ואיש הישר בעיניו יעשה. למשל, המחזיק עסק של הימורים וזנות יגיד לעצמו - "נכון שהימרתי ועישנתי סמים כבדים אך מי לא עשה זאת?". כלומר, מבחינתו יש תמיד הסברים מוצדקים למה שהוא עושה, ואין לצפות ממנו למשהו אחר. כל מה שהוא עושה, מבחינתו, הגיוני ולכל יש סיבה טובה.

גבולות של מוסר אינם קיימים

בגישה הפרוידיאנית בפסיכולוגיה נהוג לחלק את נפש האדם לשלושה חלקים: האיד - שפועל באופן לא מודע ורק בהתאם לדחפים, האגו - ששואף להסתגל ולשרוד בעולם, והסופר אגו - שמהווה מעין שוטר לדחפים ולצרכים, או גבולות פנימיים של מוסר. אפשר לראות את האישיות האנטי סוציאלית ככזו שבה הסופר-אגו אינו מספיק משמעותי במשולש הזה, עד שלעיתים הוא אפילו לגמרי לא קיים.

פסיכופט הוא אדם שלא מסוגל לחוש כלפי אנשים רגש כלשהו של הזדהות או אמפתיה, כולל חמלה. אם הוא חש רגש כלפי אדם כלשהו, זהו רגש שמקורו רק באיך קיומו והתנהגותו של האדם הזה משפיעים עליו. אנשים בעלי מבנה אישיות כזה יכולים בקלות להפוך לפושעים, וניתן להשוות את התנהלותם לנהיגה במכונית שחסרה לה מערכת הבלמים. הבלמים היחידים שלפעמים כן מצליחים לעצור את האנטי סוציאליים, הם ההבנה שהתנהלות פלילית תמנע מהם להשיג דברים שהם היו רוצים לעצמם.

דקסטר. צילום מסך
דקסטר. פסיכופטים יכולים להיות גם אנשים מקסימים/צילום מסך

הם יעמידו פנים שיש להם מוסר, אבל רק כדי ליצור מערכת אמון עם אנשים אחרים, כדי שהם יוכלו לנצל אותם ללא חרטה, וככל העולה על רוחם. בעלי אישיות אנט סוציאלית עלולים להפוך לסרסורים, גנבים, מפעילי קזינו והימורים, מכיוון שהם לא חומלים את קורבנותיהם והם תופסים את קיומם ככזה שנועד למטרה אחת בלבד - לשרת את כל צרכיהם. אבל הם גם יכולים לנהל חיים של אנשים לכאורה "רגילים".

כדי לנצל אנשים אחרים אפשר לנהוג בכוח ובבריונות, אבל אפשר גם לנהוג בפתיינות וערמומיות. כך שבעלי אישיות אנטי סוציאלית עשויים להיות מאוד נחמדים ואפילו שופעי קסם אישי. לא נדיר שהם יעשו רושם של אנשים כובשים באישיותם, אבל הם כאלה רק משום שהם למדו שזה מה שימשוך אליהם בצורה הכי יעילה בני אדם שיספקו להם את מה שהם צריכים. בגלל שהם לא חשים חרטה או הזדהות או חמלה, הם עשויים לעשות דברים מאוד פוגעניים ומאוד כואבים.

הם רק רצו להוכיח לעולם שהם שווים

"הנרקיסיסטים חייבים להוכיח לעולם שיש להם ערך, אחרת הם לא יהיו קיימים, כשהסיבה האמתית היא הפגיעות הגדולה שקיימת אצלם בפנים"

נרקיסיסטים שעברו גלישה פסיכופתית הם לכאורה "אנשים אחרים" - משוגעים, דפוקים או שרוטים בנשמה. אנשים שלכאורה לעולם לא נהיה כמותם. אבל לא כל אדם שהוא בעל אישיות אנטי-סוציאלית נולד כזה. ישנם כאלה שמבנה האישיות נרכש אצלם מגיל מאוד צעיר, כאלה שניתן לכנות "מקרים אבודים" (ילדים למשפחות פשע, לדוגמה). הסיכוי שלהם לפתח חשיבה שונה או גישה אחרת לחיים, הוא כמעט אפסי והאישיות שלהם היא נגזרת של גנים ויחסים מוקדמים עם הסביבה.

אבל יש גם לא מעט מקרים של אנשים שגולשים לתוך מבנה האישיות הזה בהדרגה ובלי משים, מתוך התפתחות "רעה" של מבנה אישיות נרקיסיסטי. לכאורה, הם רק רצו להצליח. להוכיח לעולם שהם שווים. הנרקיסיסטים חייבים להוכיח לעולם שיש להם ערך, אחרת הם לא יהיו קיימים, כשהסיבה האמתית היא הפגיעות הגדולה שקיימת אצלם בפנים. הצורך להוכיח לעולם שהם בעצם חזקים ומוצלחים מגיע מתוך צורך עז להסתיר אישיות פגיעה. כדי להגן על עצמם, הנרקיסיסטים עשויים לעיתים לפתח שריון כל כך עבה, שהחלק הפגיע שלהם מפסיק להיות קיים. הוא כבר לא מסתתר מתחת לשום דבר, אלא פשוט נעלם. אם זה נשמע לכם טוב, כמו משהו שמגן באופן מוחלט מפגיעות, אתם טועים. החלק הפגיע של הנרקיסיסטים הוא חיוני ליכולת שלהם לנהל חיים נורמטיביים.

כמו לכל מבנה אישיות, גם למבנה אישיות אנטי סוציאלית יש צורות שונות וגוונים שונים. יש מקרים קשים שמסוגלים להגיע לדרגות התעללות שלא ייאמנו, ויש כאלה שפשוט מאבדים את גבולות המוסר כי הם מאמינים שאין דבר שחשוב יותר לאנושות מההצלחה שלהם עצמם. נרקיסיסטים שמונעים על ידי צורך עז להוכיח לעולם שהם כישרוניים ומיוחדים, אחרת לא יוכלו להתמודד עם תחושת הריקנות והכישלון, הם בעלי מבנה אישיות שבנסיבות מסוימות עלול לגלוש ולחצות את הקווים. מבנה אישיות נרקסיסטי ומבנה אישיות אנטי סוציאלי עלולים להיות קרובים יותר זה לזה משרוב האנשים חושבים.

לא חסרות דוגמאות בפוליטיקה הישראלית

קשה להכליל, כמובן, אבל אפשר למצוא דוגמאות מהפוליטיקה והמשפט לאנשים בעלי מבנה אישיות נרקיסיסטי שהיו מצליחים מאוד, אבל פתאום הסתבכו בפלילים. לא כולם זהים אומנם, אבל קיימים קווי דמיון בין חלק מהמקרים.

אהוד אולמרט, למשל, הוא דוגמה לנרקיסיסט שאיבד את דרכו וגלש מעבר לגבול האנטי סוציאלי תוך הגנה מוחלטת על עמדתו. אולמרט בטוח שהוא היה בסדר, עד היום. הוא מאמין שאין לו על מה להביע חרטה, שהוא הקורבן של הסיטואציה ושהוא לא עשה שום דבר רע. הגלישה מעבר לקו שמפריד בין נרקיסיסט נורמטיבי לאישיות אנטי סוציאלית התרחשה אצלו מבלי שהוא הרגיש אותה.

גם עורך הדין רונאל פישר הוא נרקיסיסט שמרוב רצון להצליח ולהוכיח שהוא "שווה" מתישהו חצה את הקו הזה. דבר דומה, מסיבות אחרות, כמובן, ועל ידי סוג שונה של עבירות, אפשר לומר על אברהם הירשזון . גם הוא היה נרקסיסט עם סופר-אגו שהלך ונחלש ללא ידיעתו.

שולה זקן ואהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי, ירושלים.. AP
שולה זקן ואהוד אולמרט. "אם אתה לא איתי - אתה נגדי"/AP

הטיפוס האנטי-סוציאלי חי בעולם שבו "אם אתה לא איתי משמעותו שאתה נגדי, ואם אתה נגדי אני צריך לחסל אותך". זה עולם שבו מתייחסים לאנשים אחרים רק על פי היכולת לנצל אותם. למעשה, גם לשולה זקן קרה דבר דומה. לכן כשאולמרט השתמש בזקן לצרכיו אבל אז נטש אותה, היא, בגלל מבנה האישיות הדומה שלה, עשתה לו בדיוק את אותו הדבר. רק שאולמרט היה כל כך מרוכז בצרכים שלו באותה תקופה, שהוא איבד את היכולת לקרוא אותה ואת הצרכים שלה. באופן אירוני, חוסר המודעות לקו שהוא חצה בעצמו, מנע ממנו לזהות גם את אותו התהליך שהתרחש אצלה.

זה יכול לקרות גם לכם

"גלישה לתחום האנטי-סוציאלי יכולה לקרות לאנשים "משלנו" - כמו פישר, אולמרט, קצב, הירשזון, דרעי - שבגלל חוסר המודעות שלהם לתהליך שהם עברו בחיים, יום אחד הם פשוט חצו את הקו"

למה חשוב לדעת את זה? כי אלה דברים שיכולים לקרות כמעט לכל אחד. האדם לעולם לא מפסיק להתפתח, ואמנם זה נדיר שמבנה אישיות משתנה, אבל מלכתחילה כדאי לדעת שהגבול בין סוג מסוים של נרקיסיזם לבין אישיות אנטי סוציאלית, הוא דק ואפילו בלתי נראה. יתרה מכך, ככל שהחסך הנרקיסיסטי יותר גדול והרעב להישגים גדל ,עולה סכנת הגלישה האנטי סוציאלית שמבקשת קיצורי דרך להשגת יעדים מידיים.

בעולם שלנו יש הרבה אנשים בעלי אישיות נרקיסיסטית שהם טובים ומצוינים. פעמים רבות, המצליחנים הכי גדולים בעולם ואנשים שקבעו עבורנו את ההיסטוריה, הם בעלי אישיות נרקיסיסטית. הצורך להוכיח לעולם שהם "שווים" מניע אותם להרבה מאוד אמביציה, ובדרך כלל למעשים חיוביים. אבל דרגות מסוימות של נרקיסיזם גורמות לעיוורון ועלולות גם להידרדר, כך שמודעות וזהירות נדרשים מהאדם עצמו.

גלישה לתחום האנטי-סוציאלי יכולה לקרות לאנשים "משלנו" - כמו פישר, אולמרט, קצב, הירשזון, דרעי - שבגלל חוסר המודעות שלהם לתהליך שהם עברו בחיים, יום אחד הם פשוט חצו את הקו. הדרך מהנרקיסיזם לפסיכופתיה יכולה להיות מסוכנת ולגרום לתוצאות הרות אסון, לא פחותות מאשר אצל הפסיכופט הקלאסי.

כל אדם שמזהה את עצמו כבעל אישיות נרקיסיסטית צריך להיות מודע לכך. מעין תמרור עצור שחייבים להיות מודעים לקיום שלו. חציית הקווים מתרחשת בגלל חוסר מודעות, שלא בכוונה. לפעמים אפילו מתוך מה שנדמה כ"כוונה טובה" או חוסר ברירה. זה קורה בגלל שנרקיסיסטים, מטבעם, מתקשים להכיר בכישלונות שלהם. בגלל הפגיעות הגדולה שלהם והערך העצמי הירוד, הם מתקשים להודות בטעויות, ומתקשים מאוד להתנצל. ההודאה נדמית להם כחולשה, בעוד שהודאה בטעות למעשה מחזקת אותך. אם נרקיסיסטיים נגררים חזק מדי למחוזות האלה, ומקשיחים את השריון החיצוני שלהם עד כדי כך שהחלק הפנימי הפגיע שלהם נעלם, זה עלול לצאת משליטתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully