וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: השיטה המוזרה שתקבע אם אתם סובלים מעודף משקל

25.6.2015 / 16:30

הנה עוד הוכחה שמתוחכם זה לא תמיד הכי טוב. שיטת מדידה חדשה שכוללת פריט אחד שלכולנו יש בבית מתבררת כהרבה יותר יעילה ממדד ה-BMI המוכר שקובע האם אתם סובלים מעודף משקל. הלכנו לבדוק במערכת וואלה!NEWS אם היא עובדת

צילום: עידו שחם

צפו בחברי מערכת וואלה מבצעים את הניסוי

מדד מסת הגוף או כפי שהוא יותר ידוע כ- BMI, הוא אחת השיטות הכי נפוצות לבדיקה של כמות השומן בגוף. בשנים האחרונות, יותר ויותר מדענים כי שיטת המדידה שנעזרת במשקל ובגובה של האדם, היא אולי לא השיטה המדויקת ביותר שתקבע את הסיכון שלכם לחלות, במחלות לב לדוגמא. חוקרים כעת טוענים כעת כי בידיהם השיטה הכי טובה לבחון את מצב הבריאות שלכם, ולשם כך הם נעזרים בחוט.

אם במדד ה- BMI החישוב כולל משקל וגובה ומסווג את מסת הגוף לתת-משקל, משקל נורמלי, עודף משקל, או השמנת יתר, הוא לא נותן מידע לגבי פרט מאוד חשוב - היכן השומן שלנו ממוקם בגוף ובאיזה סוג של שומן מדובר. כדי להסביר את זה חשוב להתעכב רגע על ההבדלים בין השומן השונה בגוף שלנו, כאשר הם מחולקים לשומן לבן ושומן חום. רקמות השומן הלבן, משמשות כאמצעי לאגירת אנרגיה בגוף והן מקושרות לסוכרת ובעיות לב, ואילו רקמות השומן החום, מאוחסנות בגוף בטיפות קטנות, כך שיותר קל לשרוף אותן והן מגבירות את המטבוליזם ועוזרות בהרזיה.

קיימים הבדלים בסוג ומיקום השומן

במחקר החדש שפורסם בכתב העת BMC Medicine, יצרו החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ברוקס שיטת מדידה חדשה של יחס מותן לגובה (WHtR). הם מצאו כי מדידת הגובה של אדם עם חוט, וקיפולו לאחר מכן לשניים ובדיקת ההתאמה למותן שלו יכולה להיות אינדיקציה טובה יותר לשאלה האם אדם הוא סובל מעודף משקל. הסיבה לכך קשורה לדבריהם בעיקר לכך ששומן לבן נוטה להתרכז בעיקר בבטן, ואילו שומן חום מפוזר במקומות אחרים בגוף. שומן בטני נמצא במחקרי עבר רבים כקשור למחלות לב, סוכרת, והפרעות מטבוליות אחרות.

מותניים. ShutterStock
מותניים/ShutterStock

לצורך המחקר, חוקרים בדקו נתונים מתוך סקר הבריאות באנגליה 2009, שבחן נתונים של 3,000 בני אדם. הם מצאו כי 12 אחוזים מכלל האוכלוסייה הוחמצו באבחון המסה שלהם, ויותר משליש מאלה שסווגו במשקל נורמלי על ידי מדד ה- BMI היו ממוקמים על ידי בדיקת יחס מותן לגובה מעל 0.5 (חצי) - שנחשב כאינדיקציה לכך שהמטופל נמצא בסיכון מוגבר למחלת לב וכלי דם, הסבירו החוקרים בהודעה לעיתונות. "אלה אנשים עם מבנה גוף של תפוח", אמרו, "כאלה שאינם סובלים מעודף משקל שיש אבל יש להם הרבה שומן סביב המותניים, אבל מדד ה- BMI שלהם לא גבוה".

בהודעה לעיתונות, אמרו החוקרים כי "אנחנו רוצים להראות שה - WHtR הוא לא רק יעיל יותר מה-BMI בהתראה ראשונה של סיכונים בריאותיים של השמנת יתר, אלא שהוא גם יעיל יותר ויכול להיעשות על ידי אנשים עם הדרכה מינימאלית ומשאבים פחותים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully