וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הגיע הקץ לזריקות נגד סוכרת?

25.6.2015 / 7:03

חוקרים נמצאים בשלבים הראשונים של פיתוח מדבקה שמודדת את רמות הגלוקוז של חולי סוכרת בדם ומשחחרת אינסולין בהתאם. ד"ר אילנה סלוצקי מתארחת באולפן וואלה NEWS ומסבירה האם מדובר בבשורה לחולי הסוכרת

עריכה: ניר חן

האם הגיע הקץ לזריקות הכואבות שנאלצים להזריק לעצמם מדי יום חולי הסוכרת? מדענים המציאו מדבקה חכמה שנצמדת לעור, עוקבת אחר רמות הגלוקוז בדם ומספקת אינסולין באופן אוטומטי באמצעות מאות מיקרו-מחטים, לפי דרישת הגוף.

ד"ר אילנה סלוצקי, מומחית באנדוקרינולוגיה וסוכרת במחוז תל אביב של שירותי בריאות כללית, הגיעה לאולפן וואלה! NEWS כדי להסביר כיצד אמורה לעבודה המדבקה החדשה, ומדוע זו עשויה להיות בשורה עצומה עבור חול סוכרת.

המדבקה החכמה - שגודלה כבול דואר - מכוסה ביותר ממאה מחטים זעירות שמכילות יחידות אחסון מיקרוסקופיות לאינסולין ואנזימי חישה לגלוקוז, שמשתחררים כאשר רמות הסוכר בדם הופכות גבוהות מדי. אף שנבדקה רק בעכברים, המפתחים באוניברסיטת צפון קרוליינה אומרים שהמדבקה עשויה להיות משנה חיים עבור חולים בסוכרת.

פלסטר נגד סוכרת. אוניברסיטת צפון קרוליינה, קרדיט: פרופסור ז'ן גו,
מדבקה חכמה שעשויה לשנות את חייהם של מיליוני בני אדם/אוניברסיטת צפון קרוליינה, קרדיט: פרופסור ז'ן גו

עורך המחקר, פרופסור ז'ן גו, מהמחלקה להנדסה ביו רפואית באוניברסיטת צפון קרוליינה הסביר כי הם הצליחו לפתח מדבקה שעובדת מהר, קלה לשימוש ועשויה מחומרים לא רעילים שמתאימים לגוף. לדבריו, המדבקה יכולה להיות מותאמת למשקלים שונים ולרגישות לאינסולין.

חולים עם סוג 1 של סוכרת וסוכרת מסוג 2 נאלצים לשמור על רמות הסוכר בדם שלהם תחת שליטה עם דקירות קבועות באצבע למדידת הגלוקוז ולהחדרת האינסולין - תהליך שלעיתים עלול להיות כואב, לא מדויק ואף עלול לגרום לסיבוכים רפואיים משמעותיים כמו עיוורון.

לפני כשנה אושר על ידי מנהל התרופות האמריקאי ה-FDA משאף אינסולין, שלפי התחזיות עתיד להכנס לשימוש גם בארץ עד סוף השנה. למרות הפיתוח החדשני של המשאף, הוא אינו מספק עבור כל חולי הסוכרת ויש לו מגבלות שונות, כמו אנשים מעשנים שחולים במחלה.

עוד באותו נושא

האם הלבלב הביוני ינצח את הסוכרת?

לכתבה המלאה
פלסטר נגד סוכרת. אוניברסיטת צפון קרוליינה, קרדיט: פרופסור ז'ן גו,
חלקיקים חכמים שחודרים לעור ולמחזור הדם/אוניברסיטת צפון קרוליינה, קרדיט: פרופסור ז'ן גו

המדבקה החדשה שפיתחו החוקרים מורכבת מחלקיקים חכמים עשויים בועות זעירות שכל אחת מהן מכילה כמות קטנה של אינסולין ואנזימים שנועדו לחוש את רמות הגלוקוז. כאשר החיישנים מרגישים עלייה חדה ברמות הסוכר בדם, הבועות משחררות כמויות ספציפיות של אינסולין, בהתאם לרמות הגלוקוז, החודרות את פני השטח של העור ונכנסות אל מחזור הדם.

פעולה שצריך להקפיד עליה לכל החיים

לדברי החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת Proceeding of the National Academy of Sciences, החלק הקשה ביותר של הטיפול בסוכרת הוא לא זריקות האינסולין או הדיאטה הקפדנית, כי אם העובדה שמדובר בתהליכים שצריך לבצע לכל החיים. המטרה הסופית שלהם כעת היא לפתח את המוצר כך שהוא יוכל לתת מענה לחולים שיצטרכו להשתמש בו רק פעם בכמה ימים. המחקר נמצא בשלבים מאוד ראשוניים, אך החוקרים מלאים תקווה כי בעתיד הקרוב הם יתחילו לערוך ניסויים קליניים בבני אדם כדי לפטור את החולים במחלת הסוכרת מהמטלה היומיומית הכואבת.

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully