וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים פיתחו חיסון נגד מחלת המין הנפוצה בעולם

21.6.2015 / 16:15

הכלמידיה, נשמעת אולי כמו מחלה עתיקה שפגה מהעולם, אבל מדובר במחלת מין שמדביקה כ-100 מיליון אנשים בשנה ועלולה לגרום לתופעות לוואי קשות ואפילו לבעיות פוריות

חיידקים. ShutterStock
חיידק שמתפשט דרך העיניים ואיברי המין/ShutterStock

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בארצות הברית נמצאים בשלבי פיתוח ראשונים של חיסון שיכול להגן מפני כלמידיה – מחלת המין הנפוצה ביותר בעולם.

כלמידיה נחשבת למחלה מאוד נפוצה וההערכות מדברות על כ-100 מיליון נדבקים חדשים כל שנה ברחבי עולם, כשאצל מחצית מהגברים ושני שלישים מהנשים לא מופיעים סימפטומים בכלל. במקרים שהחולה כן מפתח סימפטומים, הם עלולים לגרום לכאבים בעת קיום יחסי מין, דלקות באגן, דימום מאברי המין ואף לבעיות פוריות בשלבים מתקדמים יותר. הטיפול המקובל הוא אנטיביוטיקה, אם המחלה מתגלה.

המחלה נחשבת למחלה נפוצה יותר במדינות מתפתחות, באזורים עם תברואה ותשתיות ירודות. החיידק שגורם לזיהום - הכלמידיה טרכומטיס (Chlamydia trachomatis), מתפשט באמצעות מגע. בנוסף, החיידק מדביק אנשים גם דרך העיניים באמצעות זבובים, וגורם למצב הנקרא טרכומה – עכירות בקרנית.

"תוצאות מפתיעות ומרגשות"

החיסון החדש נוסה עד כה רק בעכברים, אך החוקרים טוענים כי תוצאותיו "מאוד מפתיעות ומרגשות", וכי החיסון פעל נגד מספר הזנים השונים של הכלמידיה. לטענתם, ניסויים קודמים שנעשו למניעת התפשטות החיידק לא עבדו כי הם הוזרקו לתוך העור או השרירים. במקרים רבים, סוג זה של חיסונים אינו מפתח חסינות לריריות - כגון סביב אברי המין והעיניים – שמפתחות דלקות מזיהומים כגון כלמידיה. לשם כך, החיסון החדש ניתן באף או מתחת ללשון, כך שהוא מגיע ביתר קלות לבלוטות הלימפה ומייצר תגובה חיסונית שיכולה להתפשט יותר בקלות לחלקים אחרים של הגוף.

תוצאות הניסוי שהתפרסמו בכתב העת Science הראו כי החיסון הצליח לתת הגנה טובה מאוד נגד זנים שונים של כלמידיה. למרות ההתרגשות מדובר בשלב ראשוני של הניסוי ומחקרים נוספים, כמו גם מחקרים קליניים בבני אדם צריכים עוד להיעשות.

  • עוד באותו נושא:
  • חיסונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully