וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בדיקת MRI משאירה עקבות רעילים בגוף שלכם?

18.6.2015 / 14:30

מחקר חדש מגליה כי הבדיקה שנחשבת לאחת הבדיקות הבטוחות ביותר ומאפשרת לרופאים לקבל תמונה כוללת של מבנים לא תקינים בתוך הגוף, עלולה להזיק לבריאות

תצלום MRI של מוח אנושי. AP
MRI של מוח/AP

האם גם אחת הבדיקות הרפואיות הבטוחות ביותר מסוכנות עבורנו? הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) היא טכנולוגיה שמספקת עבור רופאים תמונות מפורטות של איברים, רקמות רכות ועצמות לצורך איתור ואבחון מחלות. בדרך כלל, לפני הבדיקה מקבל החולה סוג של תרופה דרך הווריד, שמשפרת את הנראות של האיברים בבדיקה. מאמר מדעי חדש טוען כי חלק מהתרופות האלה משאירות מאחוריהן עקבות של חומרים רעילים גם אחרי שהבדיקה הסתיימה.

חומר הניגוד התוך וורידי השכיח בבדיקות MRI נקרא גדוליניום, וב-25 השנים האחרונות השתמשו בתרופות המבוססות עליו (GBCA) ברחבי העולם ביותר מ-100 מיליון חולים, כך מדווח אתר ה-Medical Daily. אף שבדיקת ה-MRI נחשבת לבדיקה בטוחה אפילו לנשים בהיריון מפני שהיא אינה פועלת על קרינה, ולמרות שהגדוליניום נחשב לחומר אמין, יש הטוענים כי מדובר במתכת שעלולה להיות רעילה.

בדיקה שאסורה לחולה כליות

במשך שנים רבות, מדענים הניחו כי הכמויות הזעירות של התרופה שנשארו מאחור היו פשוט חסרות חשיבות ולא גרמו להשפעות בריאותיות מזיקות. ואולם, ב-2006 שני מחקרים אירופיים הציעו קשר בין החומר המדובר למחלות שעשויות להיות קטלניות עבור חולים עם מחלת כליות. בעקבות מחקרים אלה, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הוציא תיקון לגבי שימוש בחומר זה וביקש לסנן חולים שנמצא אצלם תפקוד כלייתי לקוי או מחלות כליה כרוניות. במאמר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Radiology, חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג ביקשו לבדוק מחקרים קודמים כדי לקבוע האם באמת קיים סיכון בשימוש בחומר - גם אצל חולי כליה וגם אצל אנשים בריאים.

בדיקת אמ.אר.אי. AP
בדיקת MRI/AP

"בשלב זה, יש לנו ראיות ברורות שקיימות רמות שונות של הצטברות GBCA במוח ובעצמות של חולים, גם לאנשים עם תפקוד כלייתי תקין", כתבו המחברים במאמר. דובר ה- FDA בתגובה אמר כי הסוכנות "בוחנת בזהירות" את המחקרים החדשים, כדי "להבין טוב יותר את ההשלכות האפשריות שלהם ולקבוע האם נדרשת פעולה נוספת". ד"ר עמנואל קנל, שערך את המחקר ומשמש גם כיועץ של ה-FDA וגם כיו"ר מועצת המנהלים של בטיחות MR האמריקנית, אמר כי מדובר בממצא לא צפוי לחלוטין, מה שגורם לקהילה הרפואית הבינלאומית העוסקת בנושא "להיות על הקצה", כהגדרתו.

למרות הממצאים, החוקרים מודים כי רק אצל חלק מהחולים נגרמה הצטברות רעילה של GBCA וכי המשמעות הקלינית עדיין אינה ברורה. ההמלצה שלהם היא לנקוט בזהירות בעת שימוש בתרופות אלה ולהוסיף לחקור את השפעותיהן.

שינויים ברקמת המוח לאחר ביצוע MRI

המחקר הנוכחי מגיע בהמשך למחקר דומה שפורסם בשנת 2013, אשר זיהה שינויים ברקמת המוח לאחר ביצוע MRI עם הזרקת גדוליניום. הרעילות של הגדוליניום היא תופעה ידועה ולכן הוא מחובר בתרכובת שמאפשרת את הפרשתו מהכליות לאחר סיום הבדיקה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הצטברו יותר ויותר עדויות לכך שהפינוי שלו מהגוף רחוק מלהיות מושלם.

חוקרים יפניים הראו כי מטופלים שעברו בדיקות MRI חוזרות עם מתן גודוליניום הדגימו אזורים מודגשים בסריקות המוח. החוקרים ראו כי מידת ההדגשה של האזורים המוחיים הייתה ביחס ישר למספר הבדיקות. המחקר הנוכחי מעלה ממצאים דומים ומעלה את הצורך בהבנה טובה יותר של המשמעות הקלינית וארוכת הטווח של החשיפה לחומר.

  • עוד באותו נושא:
  • mri

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully