וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הופכים משקפי שמש לאופטיים?

22.6.2015 / 8:11

הם יאפשרו לכם ראייה חדה וברורה וגם הגנה מקרני UV אבל הם לא מתאימים לכל מצב. למה חשוב לבחור במסגרת מתאימה ואיכותית והאם כל זוג משקפיים יכול להפוך אופטי?

משקפי שמש לקריאה בים. ShutterStock
משקפי ראיה ושמש ביחד/ShutterStock

בדומה למשקפי ראייה, משקפי שמש בעלי עדשות אופטיות שומרים עליכם מעודכנים ומלאי שיק ועם זאת מאפשרים לכם לראות טוב מרחוק או מקרוב. למי זה יכול להתאים? דרור דקל, אופטומטריסט בכיר באופטיקנה, מסביר.

"בראש ובראשונה כדי להכין משקפי שמש אופטיים בהתאמה אישית, צריך להוציא את העדשות שהיו במשקפי שמש, ולהתקין במקומן עדשות עם מרשם מתאים, עם צבע ועם מסנן קרינת UV". לדברי דקל, כל אדם בעל לקות ראייה, שמעוניין להגן על העיניים מפני קרינת UV וזקוק למשקפי ראייה בשמש, בדרך כלל לראייה מרחוק, יכול להשתמש בהן. "קיימים מקרים בהם שאנשים מעדיפים לקרוא באור שמש, למשל בחוף הים, ואז משקפי שמש עם עדשות לקריאה מקרוב יועילו להם", אומר דקל.

אם כן, למי לא מומלץ להרכיב משקפי שמש אופטיים? "לנהגים אשר נוהגים בערב ובשעות בין ערביים לא מומלץ להרכיב משקפי שמש כהים מדי אשר עלולים להפריע להם לנהוג בסביבה חשוכה ובמקרה כזה, הם יכולים להשתמש בעדשות פוטוכרומיות במשקפי שמש. עדשות אלה הן בעלות רמת כהות המשתנה בהתאם לאור - בצל הן מתבהרות ובשמש הן מתכהות. חומרים מתכהים לעדשות משקפיים התגלו בשנות החמישים במכון ויצמן, ואם בעבר היו מייצרים משקפי שמש כאלו מזכוכית, היום מייצרים אותם בעיקר מפלסטיק".

האם כל משקפיים יכולים להפוך אופטיים?

"יש מסגרות של משקפי שמש שלא ניתן להפוך אותן למשקפי שמש אופטיים כמו למשל מסגרות "מסיכה", שהן משקפי שמש העשויים מעדשה אחת גדולה שאי אפשר להפוך לעדשה אופטית, או לחילופין משקפי שמש קמורים מהרגיל", מסביר דקל. לדבריו, ניתן להפוך משקפי שמש למשקפי שמש אופטיים עד דרגת קמירות מסוימת, אך כאשר דרגת הקמירות גבוהה מדי תהיה בעיה בהתאמה נכונה של העדשה. בנוסף, משקפי שמש אופטיים קמורים ניתן לעשות רק למרשמים נמוכים ובינוניים. פתרון אפשרי הוא משקפי שמש עם קליפ-און פנימי (תפס פנימי מיוחד במסגרת) ובו אפשר להכניס מגוון רחב של מרשמים.

משקפי שמש של אופטיקנה. אופטיקנה,
משקפי שמש של אופטיקנה/אופטיקנה

"במקרה שמסגרות השמש עשויות מחומר גלם לא רצוי להתקין בהן עדשות אופטית מכיוון שהעדשות מונחות בלחץ מסוים בתוך המסגרת, וכאשר המשקפיים עשויים מפלסטיק פשוט, הם עלולים להתפקע ולהישבר תוך זמן קצר. לעיתים, הדבר קורה במפתיע רק כחודשיים שלושה לאחר התקנת העדשות".

"באשר לטרנדים, השנה, משקפי שמש עם עדשות מראה מבריקות הם הלהיט", אומר דקל. "ציפוי המראה תורם להפחתת הסינוור וגם מעניק מראה אופנתי. גם משקפי שמש עם עדשות פולארויד זוכים להצלחה מרובה. עדשות פולארויד הן עדשות שמש בעלות יתרון כפול: הן מסננות קרינה מסוכנת וגם מורידות את הסנוור ממשטחים מבריקים. היתרון של משקפי שמש אלו יכול לשמש בעיקר נהגים לשם הגברת הבטיחות בנהיגה, על ידי ביטול של הסנוור מכביש בוהק ומחלונות הרכב. מומלץ מאוד לכל נהג להשתמש במשקפים עם עדשות פולארויד לקבלת ראייה ברורה יותר בנהיגה".

מהן ההמלצות לפני הרכישה?

"חשוב שמשקפי השמש יסננו קרינת UV בצורה מקסימאלית כדי להגן על העין מהקרינה המזיקה שהיא קרינת UV באורך גל 400nm. בנוסף, מומלץ שהמסגרת תהיה נוחה, אופנתית ואיכותית, חשוב שהיא תהיה ישרה ככל הניתן ולא קמורה בצורה מוגזמת, כדי שלא תשנה את המרשם ולא תגרום לעיוותים בעדשות שאינן מונחות במקביל לעיניים", מסביר דקל. אלמנט חשוב נוסף הוא שהמסגרת לא תהיה גדולה מדי כדי להימנע משימוש בעדשות ראייה בעלות קוטר גדול ובעייתי.

רצוי להתקין משקפי שמש אופטיים במותגים איכותיים ונחשבים כמו רייבאן, קויה, קרטייה, SEVEN ועוד, בהם המסגרות אוחזות היטב בעדשה ואינן נוטות להישבר. כמובן, כדאי להיוועץ באופטומטריסט מוסמך ולברר האם מסגרת ספציפית מתאימה להתקנת עדשות ראייה ומלבד זה האם נוח לראות במשקפי שמש מסוימים".

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה
  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully