וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהם הסימנים הראשונים לרעלת היריון?

16.6.2015 / 9:37

מהי בדיוק רעלת היריון, אילו נשים נמצאות בסיכון לקבל אותה ולמה הקפדה על אורח חיים בריא חשובה, אבל לא בהכרח יעילה? ד"ר דורון קרייזר, מומחה היריון בסיכון במכבי שירותי בריאות, מסביר

היריון. ShutterStock
חלק ניכר מהלידות היזומות שגורמות לפגות הן תוצאה של לחץ דם גבוה וחשש לרעלת היריון/ShutterStock

היריון אמנם איננו מחלה, אבל הוא עלול להביא למצבים בריאותיים לא מוכרים. אחד מהם הוא לחץ דם גבוה. ב?2 עד 8 אחוזים מההריונות לחץ הדם של האישה ההרה עלול לעלות באופן משמעותי ולסכן את האישה ואת העובר. הסכנה העיקרית היא רעלת היריון – תסמונת רב מערכתית המתבטאת, בנוסף ללחץ הדם, בבצקות ובהופעת חלבון בשתן.

"יש שני סוגים של יתר לחץ דם בהיריון", אומר ד"ר דורון קרייזר, מומחה היריון בסיכון של מכבי שירותי בריאות. "האחד הוא יתר לחץ דם כרוני, שמופיע לפני ההיריון או לפני שבוע 20 של ההיריון. במצב כזה לאישה יש נטייה ליתר לחץ דם בלי קשר להיריון, ובהיריון, שהוא מצב דחק של הגוף, הנטייה הזו באה לידי ביטוי. הסוג השני הוא עלייה בלחץ הדם בשלבים מתקדמים של ההיריון כחלק מתסמונת רב מערכתית: לחץ דם גבוה, בצקות והופעה של חלבון בשתן. זו רעלת היריון".

מה הסכנה ברעלת היריון?

"רעלת היריון יכולה לגרום לירידה במספר טסיות הדם ולהרס כדוריות דם אדומות, לפגיעה בתפקודי הכבד, לפגיעה בתפקודי הכליות ולהתכווצויות כלליות בגוף האישה ההרה. העובר יכול לסבול מהאטה בגדילתו. לעתים, אחד הסימנים הראשונים לרעלת היריון עתידית היא עיקוב בצמיחה תוך רחמית של העובר. כתוצאה מכך לעתים מופיעה גם מצוקה עוברית".

אז לחץ דם גבוה הוא בעצם סימפטום, ולא גורם

"נכון. לחץ הדם הוא ביטוי לשינויים ביוכימיים שמתרחשים בכלי הדם הקטנים ומסמנים את האפשרות לפגיעה רב מערכתית. למעשה אנחנו לא יודעים לגמרי מה מביא לרעלת היריון".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מה עושים במקרה של רעלת היריון?

"משגיחים על ההיריון ומנסים להרוויח זמן. אם התסמינים מופיעים בשלבים מתקדמים – אחרי שבוע 37 – הטיפול הנכון הוא ליילד את האישה. אם הם מופיעים מוקדם יותר משגיחים על ידי שמירת היריון. לפעמים התופעה הכלל מערכתית נשארת יציבה ולא מחמירה ואפשר להרוויח זמן ובשלות של העובר, אבל יש מקרים שבהם אנחנו נאלצים ליילד. למעשה, חלק ניכר מהלידות היזומות שגורמות לפגות הן תוצאה של לחץ דם גבוה וחשש לרעלת היריון".

אישה בהריון עושה ספורט. ShutterStock
תזונה נכונה ושמירה על משקל גוף תקין יכולות לעזור, אך לא למנוע/ShutterStock

נשים עם היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם ושל רעלת היריון, נשים הסובלות ממשקל עודף, ונשים מבוגרות או צעירות מאוד נמצאות בקבוצת הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בהיריון. גם היריון מרובה עוברים – תאומים ושלישייה - משפיע על הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם. בדיקת לחץ דם היא אחת הבדיקות הבסיסיות ביותר שמבצעים בבדיקות השגרתיות במעקב אחר היריון של נשים בסיכון נמוך, קל וחומר במעקב אחר היריון של נשים בסיכון גבוה.

יש בדיקות נוספות שאפשר לבצע?

"ישנן בדיקות דם מיוחדות, כמו למשל בדיקת PP13, המאתרת הימצאות חלבון שמיוצר בשלייה כבר בשליש הראשון להיריון. רמה נמוכה של החלבון יכולה להצביע על נטייה להתפתחות רעלת היריון גם אצל נשים שאינן נמצאות בקבוצת הסיכון לפי הנתונים הפשוטים – גיל, משקל והיסטוריה - כמו אישה בת 25 בהיריון ראשון. בבדיקה כזו אפשר לאתר את הסיכונים האפשריים שלה".

ואם מגלים נטייה להתפתחות רעלת היריון כבר בשליש הראשון, מה עושים?

"אין טיפול מניעתי. יש דיון ארוך בין רופאים על יעילותן של תרופות כמו אספירין או קלציום במניעת רעלת היריון. האספירין מונע היצמדות של טסיות ומונע נזק לכלי הדם הקטנים. הנושא הזה, כאמור, שנוי במחלוקת. לצערנו אין היום טיפול יעיל שיכול להפחית את הנטייה להתפתחות רעלת היריון".

מה עם תזונה נכונה ופעילות גופנית?

"אני בטוח שתזונה נכונה ושמירה על משקל גוף תקין יכולות לעזור אבל אין בכוחן למנוע רעלת היריון. חשוב בעיקר להיות מודעת למשמעות של לחץ דם גבוה ולהבין את ההשלכות שלו על התפתחות ההיריון. מודעות של הנשים ושל הצוות הרפואי מונע אסונות, כי רעלת היריון יכולה לגרום לתמותה. באשר למצב ההפוך, של לחץ דם נמוך, אני תמיד אומר למטופלות שהוא איננו מחלה. לחץ דם נמוך מאפיין את השליש השני של ההיריון, בעיקר אצל נשים צעירות ורזות. אורח חיים נכון יכול לעזור לזה – שתייה מרובה, מנוחה והימנעות מעמידה ממושכת. זה לא מצב שמסכן חיים".

מערכת וואלה! בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully