וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמודדים עם מחלה? כך תקבלו את כל הזכויות הרפואיות שמגיעות לכם

14.6.2015 / 7:04

כשאתם מתמודדים עם מחלה או פציעה, הדבר האחרון שחסר לכם זה גם דאגות כלכליות וביורקרטיה - אבל זה כנראה מה שיחכה לכם. הנה כמה דרכים לגרום לזה להראות אחרת

גבס. ShutterStock
מה עכשיו?/ShutterStock

התמודדות עם פציעה, מחלה או בעיה בריאותית אחרת היא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר. מעבר לחולי, פעמים רבות המצב מלווה גם בפגיעה חלקית או מלאה ביכולת ההשתכרות, כך שחרב כלכלית של ממש מרחפת מעל ראשי החולים ומשפחותיהם. דאגות כאלה לא רק שלא עוזרות, אלא עלולות אף להחמיר את מצב החולה, כי סטרס לא עוזר לאף אחד, בלשון המעטה.

המוסד לביטוח לאומי אמור להיות הכתובת המיידית שלנו במצב כזה, ולסייע לנו להתמודד בהצלחה עם מצבנו, אך למרבה הצער מדובר במוסד מסורבל מאוד. חולים רבים מוצאים עצמם אובדי עצות מול המערכת הגדולה, דווקא ברגע שבו הם זקוקים לה יותר מכל, בעודם מנסים לנווט במבוך של זכויות רפואיות, טפסים, הפניות, ועדות, אישורים ומה לא. התנהלות לא יעילה מובילה פעמים רבות לכך שהחולה מקבל הרבה פחות ממה שמגיע לו.

אף אחד לא צריך להיות במצב שבו חוסר דיוק בירוקרטי יחבל בסיכויי החלמתו או ימנע ממנו זכויות שעשויות להקל על חייו ועל סבלו. בעזרתה של עו"ד אמה אליאב, מומחית בתביעות מול הביטוח הלאומי, אספנו עבורכם חמישה טיפים חשובים שכדאי להתייחס אליהם בבואכם לתבוע את המגיע לכם.

אילוסטרציה. ShutterStock
עשו שיעורי בית - כדי שלא תופתעו בהמשך/ShutterStock
"אל תסתפקו במה שהביטוח הלאומי אומר שמגיע לכם, כי אולי מגיע לכם יותר"

1. בררו מראש מה מגיע לכם והתעקשו לקבל את זה
בעולם אידיאלי, מוסדות כמו הביטוח הלאומי היו צריכים לפנות אל החולים, ליידע אותם בזכויותיהם ולוודא שהן ממומשות במלואן. אבל אידיאלים לחוד ומציאות לחוד. ובמציאות הזאת, מבהירה עו"ד אליאב, גם הפקידים בביטוח הלאומי יכולים לטעות. "אדם שפגשתי במקרה - לא כלקוח - הגיע לפגישה כשהוא צולע", מספרת אליאב. "מתוך סקרנות של עורכת דין התעניינתי בקצבאותיו, והבנתי שהוא מקבל קצבת נכות בלבד. כששאלתי מדוע אינו מקבל קצבת שירותים מיוחדים, הסתבר שהביטוח הלאומי כלל לא יידע אותו באפשרות שהוא אולי זכאי לקצבה כזו. כמובן שהגשתי תביעה נוספת. התוצאה: הוא זכה למענק של 10,000 שקלים ועוד 1,400 שקלים בחודש כקצבה עד סוף חייו. בעתיד הוא אף יוכל להגדיל את הזכאות לעד 4,761 שקלים בחודש".

המסקנה, לפי עו"ד אליאב, היא חד משמעית: אל תסתפקו במה שהביטוח הלאומי אומר שמגיע לכם, כי אולי מגיע לכם יותר. בררו היטב בעצמכם מהם זכויותכם ורק אז הגישו את התביעה.

2. התאימו את התביעה לסעיפים ספציפיים
כשאנחנו חולים במחלה אנחנו מכירים רק את שמה הכללי, אבל מסתבר שישנו מספר עצום של סעיפים ותתי סעיפים לכל פציעה, מחלה או מצב בריאותי, והתאמה מדויקת של התביעה אליהם תעשה הבדל של שמים וארץ בתוצאה. עו"ד אליאב מביאה כדוגמה את אחד מלקוחותיה, צעיר חולה סוכרת. המחלה, במצבה הקשה, מזכה את החולים ב-65 אחוז נכות באופן אוטומטי, אך למחלה נלווים לא מעט סיבוכים המופיעים כסעיפים נפרדים שלעתים מזכים בנכות נוספת. אותו צעיר סבל מסיבוכים בכליות ובראייה, אך בתביעתו הראשונית לא היתה דרישה להוספת נכויות נוספות, ולכן אושרו לו רק 65 אחוזי נכות זמנית.

"עברתי על כל המסמכים, כולל בדיקות הדם, ומצאתי שם התייחסות ספציפית לסיבוכים בכליות ובראייה", מספרת אליאב, "הגשנו תביעה חדשה, על כל הסעיפים הספציפיים - ובסופו של דבר נפסקו לו 98 אחוז נכות רפואית ואי כושר עבודה מלא לצמיתות, שמשמעותן היא קצבת נכות מלאה לצמיתות ופטור ממס הכנסה. מעבר להטבות הכספיות, מדובר גם בשקט נפשי לו ולמשפחתו, שקשה לכמת בכסף".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
רופא. ShutterStock
תמיד חשוב לשמוע עוד חוות דעת רפואית/ShutterStock

3. התעקשו על חוות דעת חיצונית ועצמאית
אתם בטח שואלים - למה שנוציא כסף על חוות דעת פרטית אם בביטוח הלאומי יושבים רופאים שעושים זאת עבורנו בחינם? ובכן, רופאי הביטוח הלאומי הם בסופו של יום שלוחי המוסד הזה והמטרה שלהם היא, בין השאר, לפעול על פי הנחיותיו, אשר לא תמיד מתיישבות עם טובת המבוטח. לא כולם יודעים, אבל אתם לא חייבים לקבל את הקביעות שלהם כמות שהן, ואפשר ורצוי לקבל חוות דעת רפואית חיצונית.

אליאב מספרת על אדם שנפגע בתאונת עבודה וסבל מפריצת דיסק. הוא זומן לוועדה רפואית, שבה נקבעו לו 7.5 אחוזי נכות. "צריך להבין שפחות מ-10 אחוז נכות לא מזכים בתשלום", מבהירה אליאב. "לכן הפניתי אותו לקבלת חוות דעת שניה מרופא אחר. חוות הדעת של אותו רופא היתה שהפציעה מתאימה ל-15 אחוז נכות. מגובה בחוות הדעת המקצועית הזאת, ניגשתי לוועדת העררים ונאבקתי בקביעה המקורית. בסופו של דבר נקבעו לו 11 אחוזי נכות, וזה זיכה אותו במענק של 35 אלף שקלים".

4. אל תהססו לערער
את הסעיף הזה ניתן להסיק מכל הדוגמאות שהובאו כאן: תמיד כדאי לערער, כי זה משתלם. עם זאת, חשוב לדעת איך לערער ואיך להתנהל בוועדה. הערעור הוא פחות או יותר ההזדמנות האחרונה שלכם לקבל את כל מה שמגיע לכם, אז אין פה מקום לטעויות. חשוב להגיע לערעור עם כל הידע המקצועי, עם היכולת לחשוב מחוץ לקופסא ועם המסמכים המדויקים וחוות הדעת הנכונות. אחרת מאוד יכול להיות שכספים שיכולתם לקבל יישארו בקופה.

5. אל תתביישו לתבוע
אם כבר הגעתם למצב שאתם צריכים את הביטוח הלאומי, אל תהססו לנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי לקבל את כל מה שמגיע לכם. בניגוד למה שחלק מהאנשים חושבים, לא מדובר בתאוות בצע ולא בהתעסקות בטפל. עבור אנשים רבים זה יכול להיות עניין של חיים ומוות, של חולי מתמשך מול בריאות יחסית, או של חיי עוני ודלות מול חיים נורמליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully