וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אשה ילדה בזכות שחלה שהוקפאה בילדותה

10.6.2015 / 11:01

אזרחית בלגית שעברה טיפולים כימותרפיים קשים בגיל 13, בעקבותם אחת משחלותיה הוסרה והשניה נפגעה, הצליחה להכנס להיריון כעשור לאחר מכן באמצעות השתלת רקמת שחלה שהוקפאה

תינוק בן יומו עם צמיד שם. ShutterStock
פריצת דרך שתסייע לנשים רבות/ShutterStock

פריצת דרך עולמית בתחום הפוריות: אישה בלגית היא הראשונה בעולם ללדת תינוק באמצעות רקמת שחלה שהוקפאה בילדותה. האישה שאובחנה כבר בגיל חמש כחולה באנמיה חרמשית והייתה צריכה לעבור טיפולי כימותרפיה לקראת השתלת מח עצם, עברה בגיל 13 ניתוח להסרת אחת השחלות והקפאתה, מחשש שתהרס. השחלה שנותרה לה ניזוקה בעקבות הטיפול, כך שסיכויה להרות היו מאוד נמוכים.

על פי הפרסום בכתב העת Human Reproduction, עשר שנים מאוחר יותר, החליטה האישה (שנותרה בעילום שם) שהיא רוצה ללדת תינוק, והרופאים השתילו ארבע חתיכות מהשחלה המוקפאת שלה על השחלה הפגומה שנותרה לה ו-11 חתיכות אחרות על מקומות שונים בגופה. חמישה חודשים מאוחר יותר, המטופלת קיבלה וסת באופן ספונטני ונכנסה להיריון באופן טבעי בגיל 27. 9 חודשים מאוחר יותר היא ילדה את בנה.

הקפאת ביציות. GettyImages
לא טיפול שמתאם לכולן/GettyImages

ד"ר איזבל דמיסטר, הגינקולוגית שהובילה את הטיפול לשיחזור הפוריות של המטופלת, אמרה לחדשות BBC כי היא מלאה בתקווה שהצלחת התהליך תוכל לעזור לאנשים צעירים אחרים בסיכון לאי ספיקת השחלות, במיוחד לאור המספר הגדל והולך של מבוגרים שהחלימו ממחלות המטולוגיות שאובחנו בהם בילדות.

"עם זאת, ההצלחה של ההליך דורשת חקירה נוספת בבנות צעירות מאוד, שנמצאות בשלב טרום התבגרות", אמרה ד"ר דמיסטר והוסיפה כי " למרות שהמטופלת לא התחילה את שלב המחזור כשהתהליך החל, היא כבר נמצאה בגיל ההתבגרות". התהליך לדבריה מתאים רק לכאלה שנמצאות בסיכון גבוה לכישלון השחלות, בשל סיכונים כגון פגיעה בשחלה בריאה שתוסר בטעות או החדרה מחדש של תאים ממאירים בעת ההשתלה.

רק בסוף השנה שעברה, אישה שבדית בת 36 שעברה השתלת רחם ילדה תינוק ובכך הפכה למשותלת הרחם הראשונה בעולם שצלחה את התהליך. ההשתלה התאפשרה לאחר שחברה טובה של המושתלת ניאותה לתרום את רחמה. כשישה שבועות לאחר ההשתלה היא כבר קיבלה את הסימן הראשון לכך שהרחם שהושתל בה בריא, עם הופעת המחזור החודשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully