וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך סוג הדם שלכם קובע אם תחלו באלצהיימר

הילה ויסברג

9.6.2015 / 6:41

מחקר חדש קושר בין סוג הדם שלכם לסיכויי שתחלו במחלות שפוגעות בתפקודי הזיכרון והלימוד. אז איזה סוג דם נמצא בסיכון גבוה והאם יש משהו לעשות בנידון?

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
איזה סוג דם יש לכם?/ShutterStock

מה הסיכוי שלכם לחלות באלצהיימר? ממצאי מחקר חדש המגיע מאוניברסיטת שפילד, בריטניה, חושפים כי התשובה לשאלה הזו, טמונה בין השאר בסוג הדם שלכם. אנשים בעלי סוג דם O, מתברר, חסינים יותר מאחרים (בעלי סוגי דם A, B או AB) בפני מחלות דגנרטיביות של המוח, כמו אלצהיימר.

הסיבה לפי המחקר הנוכחי היא בשל כך שמוחם של אנשים בעלי דם מסוג O, נוטה להכיל יותר חומר אפור. החומר האפור, שמצוי במוח ובעמוד השדרה ומורכב ברובו מגופי תא עצב, משמש לעיבוד אינפורמציה. ככל שאנו מתבגרים, מתרחשת התכווצות של החומר האפור במוח. עם זאת, מסתמן שתהליך ההתכווצות הזה, מתרחש בהיקפים שונים אצל אנשים עם סוג דם שונה.

אנשים בעלי דם מסוג O מוגנים יותר מפני מחלות

"אנשים בעלי דם מסוג O מוגנים יותר מפני מחלות, שמאופיינות בירידה של החומר האפור באונות הרקתיות (טמפורליות) של המוח, כמו אלצהיימר", הסביר חוקר המוח פרופ' מטאו דה מארקו. החוקרת פרופ' אנלנה ונרי הוסיפה: "הביולוגיה של סוג הדם משפיעה על ההתפתחות של מערכת העצבים. כעת נותר לנו להבין כיצד ולמה זה קורה".

ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת Brain Research Bulletin, הראו שבמוחם של אנשים בעלי דם מסוג A, B או AB יש פחות חומר אפור בחלקים שונים של המוח, בהשוואה לאנשים בעלי דם מסוג O. בתוך כך, נמצא שגם ההיפוקמפוס השמאלי במוחם של אנשים אלה (לא בעלי סוג דם O) – החלק שאחראי ליצירתם של זיכרונות ארוכי-טווח, ובין הראשונים להינזק מאלצהיימר – הכיל פחות חומר אפור.

אלצהיימר. ShutterStock
פחות חומר אפור/ShutterStock

דה מארקו וונרי ניתחו 189 סריקות מוח של מתנדבים בריאים באמצעות MRI, ומדדו את נפחי החומר האפור בכל אחת מהסריקות. אחר כך, ניתחו החוקרים את ההבדלים בין גדלי החומרים האפורים במוח, בהתחשב בסוג הדם של המתנדבים.

ממצאי המחקר החדש מהווים תמונת מראה למחקר דומה, שנעשה באוניברסיטת ורמונט ב-2014. המחקר מצא כי לאנשים בעלי סוג דם AB, סיכוי גדול מהממוצע לסבול מבעיות קוגניטיביות בשלב ההזדקנות.

אבל גם אם לא נולדתם עם סוג הדם "הנכון", אין צורך להילחץ. מחקרים הוכיחו כי גם תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה, עשויות לעזור לכם להגדיל את כמות החומר האפור במוח.

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully