וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתוח הישראלי שיהפוך את הבשר לבריא יותר

הילה ויסברג

7.6.2015 / 10:45

פיתוח ישראלי חדש משתמש בהנדסה גנטית בכדי להעשיר את מזון בעלי החיים בחלבון, מה שהופך את הבשר לבריא יותר, גם כשהוא מגיע לצלחת. המשמעות: בשר בריא יותר' וזול הרבה יותר

סטייק סינטה. ShutterStock
בקרוב תוכלו לצרוך פחות בשר, אך לקבל ממנו יותר חלבון/ShutterStock

אכילת בשר אמנם מצויה תחת מתקפה בשנים האחרונות, אך על דבר אחד יסכימו קרניבורים וטבעונים כאחד: צריכת חלבון (המצוי בבשר, כמו גם בתחליפיו), חיונית לגוף האדם. פיתוח ישראלי חדש, המגיע ממרכז ידע גליל עליון שבתמיכת משרד המדע, מציע בשורות טובות לקרניבורים המוסריים שבניכם: בקרוב תוכלו לצרוך פחות בשר, אך לקבל ממנו יותר חלבון.

באמצעות הנדסה גנטית, הצליחה קבוצת חוקרים בראשות פרופ' רחל אמיר, להעשיר את מספוא החיות בחלבון ובחומצות אמיניות (יחידות המבנה הבסיסיות של החלבונים). כתוצאה מכך, גם הבשר הנצרך בידי בני אדם, עשיר יותר בחלבון.

על-פי החוקרים, מדובר בפיתוח פורץ דרך. "הגענו לתוצאות שאיש לא הצליח להשיג בשיטות מסורתיות של טיפוח זנים והכלאות", מסבירה אמיר. כך למשל, הצליחו החוקרים לייצר זן חדש של סויה, הגדל בסין, ומכיל 10% יותר חלבון (44%), בהשוואה לסויה המקורית. את הטכנולוגיה הזו יישמו החוקרים גם בצמח האספסת המשמש מזון לחיות.

אילוסטרציה. Alexander Chaikin, ShutterStock
הפיתוח עשוי להציל מיליונים מתת-תזונה/ShutterStock, Alexander Chaikin

חשיבותו של הפיתוח, המיושם כעת בסין והודו, נעוצה בכך שהוא מאפשר למגדלי בשר להבטיח את הזנתם הטובה של בעלי החיים, ובהמשך ישיר – גם את זו של צרכני הבשר. "חוסר בחומצת אמינו מסוימת, בתזונה הצמחית של בעלי החיים – מתיונין למשל – עלול להוביל לפגיעה פיזיולוגית קשה בתפקוד של איברים, ושל הגוף כולו", מסבירה אמיר. "הדבר דומה למדפסת צבעונית המשתמשת בדיו שחסר בו צבע יסוד. ללא הצבע הזה, המדפסת מפסיקה להדפיס, ויתר הצבעים במחסנית פשוט מתבזבזים".

לבד מהעשרת הבשר בחלבון, לפיתוח היבטים חיוביים נוספים. ראשית – בגלל הייעול של תהליך ההזנה – מגדלי בשר יוכלו לצמצם בעלויות הרכישה של מזון. התוצאה: ירידה אפשרית במחיריהם בעולם של מוצרים שמקורם מהחי, כמו בשר, עוף, חלב וביצים. "מחירי המוצרים האלה זינקו ב-20 השנים האחרונות, בגלל גידול בביקוש", מסבירים החוקרים. "אחד הגורמים המרכזיים המשפיע על המחיר, הוא העלות הגבוהה של הזנת בעלי החיים".

בנוסף, הפיתוח עשוי לשפר את מצבם הבריאותי של אנשים רבים במדינות נחשלות, הסובלים מתת-תזונה. בסין והודו, למשל, יותר מ-300 מיליון איש סובלים מתת-תזונה.

אבל אל תצפו לבשר מועשר בחלבון בישראל, כבר בעתיד הנראה לעין. בגלל רגולציה אירופית, האוסרת שימוש בהנדסה גנטית בצמחי מזון – הפיתוח אינו מיושם כעת בישראל, ולא ברור מתי, אם בכלל, יגיע לכאן, ולמדינות מערביות נוספות. עם זאת, במשרד המדע מציינים כי מאחר שהודו וסין משחקות תפקיד מרכזי בכלכלה העולמית, "יש לקוות שהיישום של הפיתוח בהן, יביא גם לירידה בעלויות הבשר והעוף בעולם כולו".

  • עוד באותו נושא:
  • בשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully