וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקיצה מסוכנת: כך תימנעו מקדחת הנילוס המערבי

הילה ויסברג

1.6.2015 / 6:30

עקיצות יתושים בדרך כלל אינן מסוכנות, אבל כשהיתוש נגוע בנגיף קדחת הנילוס – המחלה עלולה לעבור לבני האדם, ואף להסתיים במוות. כיצד נמנעים מעקיצות יתושים, ומהם תסמיני המחלה?

יתוש. ShutterStock
גם הדברה לא תמיד עוזרת/ShutterStock

יתושים הם אמנם מטרד מרגיז, אך עקיצותיהם בדרך כלל אינן מסוכנות. אלא שכמה זני יתושים נושאים עמם נגיפי מחלות, כמו נגיף של קדחת הנילוס המערבי. כבכל קיץ, גם השנה יידרשו הישראלים לגלות ערנות למחלה, שעלולה לגרום לתסמינים קשים – ואפילו להסתיים מוות. לפני כשבועיים, אף הודיע המשרד להגנת הסביבה כי איתר יתושים הנגועים בנגיף, ליד אילת ובתעלת ניקוז באור יהודה.

נתחיל בצפירת הרגעה: קדחת הנילוס – הנגרמת על ידי נגיף המצוי בעופות ומועבר ליתושים – נחשבת למחלה קלה, דמוית שפעת. עם זאת, מאחר שלא קיים חיסון נגד המחלה, והיא עלולה להסתבך אצל אנשים מסוימים, כדאי לדעת לזהות את תסמיניה.

אצל אנשים בריאים, מסבירה ד"ר בביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק מקבוצת כללית, המחלה מתבטאת בחום או חולפת מאליה, ללא כל תסמינים. עם זאת, אצל אנשים מבוגרים או מדוכאי חיסון (בעלי מערכת חיסונית חלשה), המחלה עלולה לגרום לדלקת קשה בקרום המוח ואף לפגיעה במערכת העצבים. במקרים אחדים היא מסתיימת במוות. מסיבה זו, אנשים מבוגרים שאינם חשים בטוב בתקופת הקיץ – כדאי שיפנו בהקדם לטיפול רפואי.

"אצל אנשים מבוגרים, קדחת הנילוס עלולה להתבטא בחום, דלקת ריאות ואפילו בלבול, ערפול הכרה ותרדמת", מסבירה חזן. "אין חיסון או תרופה נגד המחלה. לכן כל שניתן לתת לאנשים במצב זה הוא טיפול תומך: הנשמה, נוזלים וכן הלאה".

"היכן שיש מים עומדים נמצא גם יתושים"

ההתגוננות הטובה ביותר מפני קדחת הנילוס המערבי, מדגישה חזן, היא נקיטת צעדים להדברת היתושים ודחייתם – למשל באמצעות תכשירים ומכשירים דוחי יתושים. צעד חשוב נוסף: ייבוש מקווים של מים עומדים, שם היתושים מתקיימים ומתרבים. "היכן שיש מים עומדים – דלי בחצר, שלולית, מי ביוב – נמצא גם יתושים", מסביר אלי כהן, יו"ר התאחדות המדבירים בישראל, "לכן צריך לשפוך ולייבש כל מקווה כזה: צמיג בגינה שנצברו בו מים, שלולית במקלט או כזו על הגג".

אמצעים נוספים בהם ניתן לעשות שימוש, בכדי להימנע מעקיצות: רשתות בחלונות הבית, מאווררים בחדרים ("בולמים את היתוש; אם מתקינים את המאוורר מול החלון הוא לא יכול להיכנס") וכאמור – תכשירים ומכשירים חשמליים. כהן מדגיש כי יש לשים לב שהמכשירים מאושרים על ידי משרד הבריאות.

מלכודת יתושים ביתית

מלכודת יתושים ביתית, אומר כהן, היא דלי מים המותקן בפינת החצר, ובצדו מלכודות דבק צהובות. "אחת לשבוע שופכים את המים בדלי לכיוון המלכודות, וכך לוכדים את היתושים". כמו כן, מומלץ להתריע בפני העירייה או הרשות המקומית על מפגעים, שעלולים למשוך יתושים.

ומה לגבי הדברת הבית? הדברה כזו תועיל רק באופן חלקי, אומר כהן. "ניתן להדביר את המשקופים והקירות, אבל אם היתוש חודר לבית דרך החלון, ועוקץ אותנו מיד, ההדברה לא תעזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully