וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בונים דימוי גוף בריא אצל ילדים?

מאיה שפילמן

29.5.2015 / 8:33

אם הילדה שלכם מתביישת ללכת עם בגד ים, אם הבן תמיד מרגיש שמן, אם המתבגרת בטוחה שיש לה אף בולט מדי - ייתכן שהם סובלים מדימוי גוף שלילי. איך אפשר לסייע להם לפתח דימוי גוף חיובי, ומתי יש לפנות לעזרה מקצועית?

ילדה עם שעון. ShutterStock
עיסוק בלתי פוסק במראה הוא לפעמים עניין משפחתי/ShutterStock

נרצה או לא, דימוי גוף הפך בימינו לאחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בתפיסת העצמי שלנו. אם הילדה שלכם מתביישת ללכת עם בגד ים במחיצת חברים, אם הבן שלכם מרגיש שהוא שמן מדי למרות שהוא לא, אם הבת שלכם מתבוננת אינספור פעמים במראה וחושבת שיש לה אף בולט מדי למרות שזה לא נכון - ייתכן שגם הם סובלים מדימוי גוף שלילי.

דימוי גוף, אשר נבנה בתהליך הדרגתי מינקות ועד בגרות, כולל את כל המחשבות, הרגשות והמשאלות שלנו לגבי גופנו. בראשית החיים, הדמויות המשמעותיות המשפיעות על התפתחות דימוי עצמי וגופני הן כמובן ההורים. בהמשך, הילד מפנים תחושות ורגשות כלפי גופו גם מהסביבה - דמויות מטפלות עמן הילד מפתח קשר קרוב ובהמשך קבוצת בני הגיל שלו ("קבוצת השווים").

בגיל ההתבגרות, הגוף עובר שינויים דרמטיים בפרק זמן קצר יחסית. על המתבגר מוטלת המשימה הלא פשוטה ללמוד לקבל את גופו המשתנה, בתקופה עתירת לחצים נפשיים וחברתיים.

ילדים החווים את עצמם מגיל צעיר כ"לא בסדר" במובן הגופני, וכמי שאינם עומדים בנורמות שנקבעו, מפתחים תחושה תמידית של חוסר נוחות עם עצמם, וביטחונם העצמי עלול להתערער. הם עלולים להרגיש שהם לא עומדים ב"אידיאל" המוכתב על ידי החברים, המשפחה והמדיה, ולחוש אכזבה מעצמם, רגשי נחיתות, בושה ודיכאון. הבשורה הטובה היא שבהחלט אפשר לסייע לילדים להרגיש טוב יותר לגבי עצמם.

כך תעזרו לילדכם לבנות דימוי גוף בריא

דוגמה אישית
איזה דוגמה אתם נותנים? האם אתם נותנים דוגמה אישית לאימוץ דימוי גוף חיובי? האם אתם מדברים הרבה על דיאטות ומשקל? כמה זמן אתם עומדים מול המראה מדי יום? המסרים הסמויים משפיעים לעתים יותר ממסרים גלויים.


נקודות חוזק
דימוי גוף הוא חלק מדימוי עצמי כללי, כלומר מכלול התחושות שלנו לגבי עצמנו. ילד שמרגיש טוב לגבי עצמו יהיה בעל יכולת רבה יותר לקבל גם את גופו, למרות היעדר מושלמות. לכן, המטרה שלנו היא לא רק לסייע לילדים לקבל את גופם, אלא את עצמם, על המעלות והמגרעות. כדאי לנסות ולסייע לילדים לגלות תחומי עניין ונקודות חוזק (ואין ילד ללא נקודות חוזק!). המטרה היא לסייע לילדים לגבש זהות עצמית ייחודית המורכבת ממגוון אשכולות, ולא רק הישענות על הגוף והמראה.

חיים בריאים
אפשר וכדאי לכוון ילדים להתמקד בבריאות, לעסוק בפעילות גופנית, להתייחס לתזונה ולאסתטיקה, ולא רק למראה הגוף.

חינוך לקבלת האחר
חשוב לשוחח עם ילדים על שונות בין בני אדם ולהתייחס לאופן שבו השונות מעשירה את חיינו. כדאי לתת מקום למגוון האנושי, ולייחודיות של כל אחד ואחת.


מחמאות נכונות
אין צורך להימנע ממחמאות הקשורות למראה החיצוני. מחמאות הן דבר נפלא, אך כדאי להחמיא באופן מתאים ובמידה. למשל, להתייחס לתחושה ולא לבגד ("נראה שנעים לך בשמלה" ולא - "השמלה שלך כל כך יפה") או להחמיא ללא השוואה לאחרים ("אתה כל כך יפה" ולא "אתה הכי יפה בעולם").

תמיכה
אם הילד שלכם מאוכזב מההופעה החיצונית שלו, תהיו שם בשבילו, אל תתווכחו ואל תנסו להוכיח לו שהוא טועה. כשדוחים את הרגשות שלנו, אנחנו עלולים להרגיש בודדים וחסרי אונים.

איך יודעים אם יש בעיה המצריכה טיפול מקצועי?

במקרים הבאים מומלץ לפנות להיוועצות מקצועית:

• אם הילד שלכם אינו מרוצה ממראה גופו או מאיברים מסוימים בו ועסוק בכך באופן מוגזם, או תולה בכך את כל הקשיים שלו

• אם הילד שלכם מוצא פגמים בגופו שרק הוא שם לב לקיומם (למשל חושב ועסוק במחשבות סביב האף הגדול שלו, למרות שהוא בגודל רגיל)

• אם לעיסוק המתמיד בגוף מתלוות התנהגויות כפייתיות, למשל התבוננות מוגזמת במראה.

• אם לעיסוק רב בגוף מתלווה דפוס של הימנעות, למשל שהייה בבית כהימנעות מפני יציאה ומגע עם אנשים, הימנעות מלהביט במראה וכדומה.

• אם דימוי הגוף הבעייתי מלווה בהפרעת אכילה, חשש מוגזם מהשמנה או עיסוק בדיאטה בגיל מוקדם או ללא סיבה ממשית

ברוב המכריע של המקרים, התנהגויות אלה אינן חולפות מעצמן. חשוב לזהות את הסימנים מוקדם ככל האפשר ולפנות לקבלת טיפול מתאים. הילדים שלכם מקסימים בדיוק כמו שהם: גבוהים או נמוכים, שחרחרים או ג'ינג'ים. וחשוב שגם הם יראו כמה קסם יש בהם, בדיוק כמו שהם.

מאיה שפילמן (MA) היא פסיכותרפיסטית העובדת עם פעוטות, ילדים ומבוגרים, מומחית בטיפול רגשי בילדים באמצעות משחק (Play Therapy), מדריכה הורים וצוותי חינוך וטיפול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully