וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלולות המניעה החדשות מעלות את הסיכון לקריש דם

29.5.2015 / 9:00

מאז שהומצאו בשנות ה-60 עברו הגלולות למניעת היריון שינויים רבים. האם זה בהכרח אומר שהדור החדש שלהן גם יותר בריא? זהו, שלא בטוח

אישה מחזיקה גלולות. ShutterStock
אישה מחזיקה גלולות/ShutterStock

הקשר בין סיכון גבוה לקרישי דם ובין נטילת גלולות הוא קשר ידוע, אבל נשים רבות עדיין מעדיפות לקחת את הסיכון הקטן ולבלוע את הגלולה. כעת, דו"ח חדש שהתפרסם בכתב העת הרפואי BMJ מצא כי נשים שנוטלות גלולות שמוגדרות כגלולות "הדור החדש" נמצאות בסיכון של בין פי שניים לפי ארבעה לפתח קריש דם, בהשוואה לנשים שלא נוטלות אותן.

החוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם בבריטניה, שבחנו שני מאגרי מידע גדולים של נשים בגילאי 15-49, טוענים כי הגלולות החדשות הן מקור הבעיה, שכן הן מכילות סוגים שונים של הורמון הפרוסגטרון שלא היו קיימים לפני למעלה מ-50 שנים כאשר הגלולה רק הומצאה.

בגלולות החדשות משתמשים בהורמונים כמו דרוספירנון, דזוגסטרל וגסטודן, שאומנם הצליחו להוריד את תופעות הלוואי ששימוש בגלולות גרר איתו בעבר, אבל העלו את הסיכון לקרישי דם. לפי המחקר, מספר מקרי קרישי הדם בשנה עמד על 6 מכל 10,000 נשים בקרב אלה שהשתמשו בגלולות עם הורמונים "מיושנים" יותר כמו נורגסטימט, לעומת 14 אצל אלו שהשתמשו בגלולות החדשות.

פחות, אבל בטוח

"למרות שקרישי דם הם בעיה נדירה יחסית, רופאים צריכים לשקול את כל בעיות הבריאות כאשר הם רושמים אמצעי מניעה. בחירת סוג תרופה קשורה לסיכון הנמוך ביותר לחולים עם רגישויות מסוימות", כתבו החוקרים. לפי הסטטיסטיקות כ-9% מנשים בגיל הפריון בעולם משתמשות בגלולות למניעת היריון, כשהמספרים עולים ל-18% במדינות מפותחות ו-28% בבריטניה, לדוגמה.

על אף המחקר, החוקרים מדגישים כי גלולות היריון נחשבות לבטוחות ביותר, ולראיה הם מציינים כי הסיכוי לקבל קריש דם בשל נטילת גלולה נמוך בשליש מהסיכוי לקבלו בעת היריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully