וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרגל שבוע המודעות לסרטן העור - בדיקות אבחון בחינם

12.5.2015 / 6:30

אחוזי התחלואה והמוות מסרטן העור בישראל ירדו בשנים האחרונות, אך היא עדיין ממוקמת במקום גבוה יחסית לשאר העולם. לקראת הקיץ שמגיע, ולמרות האופטימיות חשוב לזכור שחשיפה לשמש היא מסוכנת

אילוסטרציה. ShutterStock
למרות הירידה בתחלואה. השמש עדיין מסוכנת/ShutterStock

שיעור התחלואה בסרטן העור נמצא בירידה בישראל, כך עולה מנתונים שפרסם משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לרגל שבוע המודעות למחלה שיזמה האגודה. במהלך השבוע יפעלו חינם מאות מרפאות לבדיקות לאבחון סרטן העור. לקראת חודשי הקיץ מבקשים המומחים לשוב ולהזהיר: החשיפה לשמש מסוכנת.

על פי הנתונים, בשנת 2012 נפטרו 230 אנשים בישראל ממלנומה ממאירה של העור. עם זאת, ישראל כבר אינה ממוקמת במקומות הראשונים בטבלה בתחלואה ובתמותה ממלנומה של העור. גם בתחום הטיפול חלה מהפכה בשנים האחרונות ואם בעבר מלנומה הייתה גזר דין מוות, היום ניתן לרפא אותה ולהאריך חיים.

לדברי פרופסור יעקב שכטר, סגן מנהל המערך האונקולוגי ומנהל מכון אלה לטיפול ומחקר במלנומה וסרטן העור, מגמת הירידה בשיעורי התחלואה מצביעה על מודעות גוברת למחלה ועל עלייה בשיעור הגילוי המוקדם. "אנחנו אוכלים את מה שזרענו בהסברה לפני 10-15 שנה", הוא אומר.

יותר אנשים נמצאים במעקב רפואי

"המודעות בציבור למחלה היום הרבה יותר גדולה ממה שהיה לפני 20 שנה. יש ירידה קטנה והתייצבות. העלייה במודעות מתבטאת בשני אופנים. בצד אחד יש שינוי הרגלים, זהירות ויותר הימנעות בחשיפה לשמש, ובצד השני יותר אנשים באים להיבדק, בעיקר בעלי סיכון גבוה, בהירי שיער ועור, שנמצאים היום יותר במעקב רפואי".

בדיקה לגילוי סרטן העור. GettyImages
מגמת השיפור בטיפול תמשיך/GettyImages

ב-2008 הייתה ישראל ממוקמת באחד המקומות הגבוהים בעולם מבחינת אבחון סרטן העור. על פי הנתונים שמפרסם משרד הבריאות, נכון ל-2012, גברים בישראל ממוקמים במקום ה-13 ונשים במקום ה-20. זאת בהשוואה בינלאומית בין 20 המדינות עם שיעורי ההיארעות והתמותה הגבוהים ביותר בעולם של מלנומה חודרנית של העור. בתמותה, גברים בישראל ממוקמים במקום השמיני ונשים במקום העשירי.

עוד על פי הנתונים, בשנת 2011 דווח על 12.9 מקרים ל-100,000 בגברים יהודים, בהשוואה ל-12.1 בשנת 2012, ובנשים 10.4 בשנת 2011, בהשוואה ל-9.6 ב-2012. שיעורי ההישרדות נמצאים בעלייה. בגברים מ-85.8% ב-2011, ל-88.3% ב-2012, ובנשים מ- 89.7% ב-2011, ל-92.5% ב-2012.

היום כבר ניתן לרפא חולים

על פי פרופסור שכטר, גם בתחום הטיפול חלה מהפכה של ממש בחמש השנים האחרונות, בעיקר בטיפול במלנומה גרורתית. "לפני עשר שנים זאת הייתה deadly desease, עם תוחלת חיים שנמדדה בחודשים. היום, באמצעות פיתוח של תרופות וטכנולוגיות חדשות, בעיקר בתחום הטיפול הביולוגי והאימונולוגי, העולם התהפך ואנחנו מרפאים חולים. גם באלה שאנחנו לא מרפאים, ריבענו את תוחלת החיים שלהם". לדבריו, מגמת השיפור בטיפול במלנומה תמשיך.

אך המלחמה בסרטן העור מתחילה בתוכנו. פרופסור שכטר שב ומזכיר כי "הדרך הכי טובה היא הימנעות. כמה שפחות חשיפה לשמש, מריחת קרם הגנה ולבישת שרוולים ארוכים. מומלץ להימנע מיציאה לשמש, במיוחד בימים בהירים". כחלק מהמאבק, האגודה למלחמה בסרטן נלחמת נגד מיטות השיזוף, שמשרד הבריאות כבר הוציא אזהרה לגבי השימוש בהן.

לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, פתחה האגודה למלחמה בסרטן מרפאות במאות סניפי קופת חולים ברחבי הארץ. במהלך השבוע יערכו בדיקות בחינם על ידי רופאי עור, בקביעת תור. פרטים נוספים בטלפון: 1-800-599-995

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully