פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      השיבה להודו: בריא, מזין ודיאטטי

      בשר ההודו עשיר בברזל ובויטמין B12, ועם זאת הוא נחשב לרזה במיוחד – גוונו את התפריט שלכם עם ארוחות המבוססות על מקור חלבון זה והוסיפו בריאות מבלי להרבות בקלוריות

      זוגלובק (דן לב)
      בשר ההודו רזה יותר מבקר ועשיר יותר בברזל ביחס לעוף (צילום: דן לב)

      כשאנחנו חושבים על הארוחה המרכזית שלנו ביום, בין אם אנחנו מבשלים רק לעצמנו ובין אם לכל המשפחה, לרוב נחשוב על ארוחה בשרית. זה אך טבעי שנרצה שהארוחה העיקרית שלנו ביום תכיל מנת חלבון טובה ומשביעה. בדרך כלל הבחירה שלנו מצטמצמת למנות עוף ומנות בקר. לאלה וגם לאלה, יש יתרונות ידועים: העוף הוא מקור יחסית רזה יותר לחלבון, ואילו הבשר האדום הוא מקור טוב לברזל ולויטמין B12. אולם, קיימת גם ברירה שלישית, שיכולה להוסיף גיוון ובריאות לתפריט שלכם – הודו.

      בשר הודו הוא בשר מצוין, בריא וטעים. הוא רזה יותר מבשר בקר ועשיר יותר בברזל ביחס לעוף. הנה 6 הסיבות שיגרמו לכם להכניס אותו לתפריט שלכם:

      בגלל שהוא ממש דיאטטי
      רוצים לרדת במשקל או לשמור על המשקל החדש שאליו הגעתם בזיעת אפיכם? בשר ההודו הינו דיאטטי במיוחד: רק כ–100 קלוריות ב–100 גרם בשר. ויותר מכך, רוב הקלוריות שבו - מקורן בחלבון. פסטרמות ההודו של זוגלובק לדוגמא, מכילות 20–22 קלוריות לפרוסה בלבד (פרוסה במשקל כ- 20 גרם).

      בגלל שהוא דל מאוד בשומן ומכיל כמות נמוכה של כולסטרול
      הרופא אמר לכם שאתם צריכים לשים לב לכמות השומן והכולסטרול בתפריט? בשר ההודו וגם פסטרמה הודו דלים מאוד בשומן ומכילים כמות נמוכה של כולסטרול. רק 1% שומן, וכ-40–55 מ"ג כולסטרול ל–100 גרם. בשר שהינו דל בשומן, ומתוקף כך דל גם בשומן רווי ובכולסטרול, הוא האפשרות המועדפת מבחינת בריאות הלב, מחלות כלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם והשמנה.

      זוגלובק (יח"צ , בועז לביא)
      רק 100 קלוריות ב-100 גרם בשר הודו (צילום: בועז לביא)

      בגלל החלבון
      מתאמנים? חשוב לכם לספק לעצמכם ולילדיכם הגדלים כמות מספקת של חלבון? בשר ההודו מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה ובכמות גדולה. פסטרמה הודו למשל, מכילה 14–17 גרם חלבון ל–100 גרם. מה שהופך אותה לתחליף נאות לבשר עבור מבוגרים, ילדים וספורטאים. שלא לדבר על כך, שנוח לשלב אותה בארוחה בבית, בעבודה או לאחר פעילות גופנית, בכריך או בסלט.

      והוא תורם גם ברזל
      אם אתם חיים בישראל יש סיכוי טוב שאתם ובעיקר ילדיכם סובלים מאנמיה. דרך מצוינת לשפר את המצב היא לשלב בתפריט בשר הודו שעשיר בברזל בהשוואה לבשר עוף. הודו מכיל 1.5–2 מ"ג ל–100 גרם בשר, מה שהופך אותו למקור לברזל בתזונת ילדים, נשים, נשים הרות וכל מי שסובל מאנמיה. הברזל בהודו זמין לספיגה ושיעורי הספיגה ממנו מגיעים ל–15–20%. שילוב בשר הודו בתפריט הוא דרך מצוינת, דלת שומן וקלוריות לספק לעצמכם תוספת ברזל.

      ילדה אוכלת (ShutterStock)
      מקור מצויין ומומלץ לברזל בתזונת ילדים (אילוסטרציה: shutterstock)

      ואפילו ויטמין B12
      לפי סקרים של משרד הבריאות בין שליש לרבע מאוכלוסיית ישראל סובלים ממחסור בויטמין החשוב הזה, שדרוש לתפקוד תקין של מערכת העצבים, לריכוז, לתפקוד קוגניטיבי, לבריאות השיער ועוד. מנה של 200 גרם בשר הודו (כתחליף למנת בשר בארוחת צהריים) תספק כמחצית מכמות ה-B12 היומית המומלצת לילדים וכ–40% מהדרישה היומית המומלצת למבוגר. גם במקרה זה משמש בשר ההודו ספק מצוין של הויטמין החשוב הזה בתוספת קטנה יחסית של קלוריות או שומן בתפריט.

      ובגלל שיש בו עוד מינרלים חשובים
      בשר ההודו תורם לתפריט שלנו גם אבץ וגם כרום. האבץ חשוב מאוד לפוריות, לבריאות השיער והעור ולהגלדת פצעים. והכרום הוא מינרל הדרוש לפעילות תקינה של אינסולין ולמטבוליזם מיטבי של הסוכר. מחקרים ממליצים לחולי סוכרת לדאוג לכמות כרום מספקת בתפריטם.

      תזונה בריאה ומאוזנת מעולם לא היתה קלה יותר. למתכונים מהירים וטעימים לחצו כאן

      הכותבת היא דיאטנית קלינית M.Sc. ויועצת לתשלובת זוגלובק