וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצה מהלב: תזונה דלה בכולסטרול

10.5.2015 / 8:33

שמירה על רמות כולסטרול בריאות בגוף היא אחד הדברים הכי חשובים שאנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את בריאותנו ולהאריך את תוחלת חיינו. הדרך לחיים טובים ובריאים מתחילה אצלכם בצלחת – אז שימו לב למה שאתם אוכלים

אילוסארציה. ShutterStock
כולסטרול גבוה הוא היום גם נחלתם של צעירים ואפילו ילדים, לא רק מבוגרים בגיל העמידה/ShutterStock

פעם היה נהוג לחשוב שכולסטרול גבוה הוא מנת חלקם של מבוגרים בגיל העמידה ומעלה ושל הסובלים מעודף משקל בלבד, ושלצעירים ורזים (ובוודאי מי שמקפידים על פעילות גופנית) אין מה להקדיש מחשבה לנושא הזה, לפחות עד שיחגגו יום הולדת 45. אולם, היום כבר יותר ויותר אנשים מודעים לעובדה שרמות כולסטרול גבוהות הפכו לאחת המגפות של החיים המודרניים. חברת השפע שבה אנו חיים כיום, שמאפשרת לנו גישה זמינה ובלתי מוגבלת למזון, הביאה לכך שכולסטרול הוא בעיה נפוצה גם בקרב אוכלוסייה צעירה ואפילו בקרב ילדים.

רמות כולסטרול גבוהות מביאות עמן עליה משמעותית בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, ללקות בשבץ מוחי ואפילו לאלצהיימר. אז אפשר להסכים שזה משהו שכל אחד ואחת מאיתנו היו רוצים להימנע ממנו? יופי. אבל איך עושים את זה, תרצו בוודאי לדעת. ובכן, בדיוק בשביל זה אנחנו פה.

חטיף צ'יפס. ShutterStock
מוותרים על שומן הטראנס/ShutterStock

נעים להכיר, טבלת רכיבי התזונה
התזונה שאנו צורכים היא הגורם המשפיע ביותר על רמת הכולסטרול בגופנו. לכן, הצעד הראשון והחשוב ביותר שניתן לעשות הוא לפתח מודעות לנושא זה, ולבדוק את טבלת רכיבי התזונה במוצרים שאנו קונים בסופר. החוק מחייב את כל יצרני המזון לסמן את מרכיבי המוצרים ותכולתם בצורה ברורה על האריזות. אז תתחילו בלסגל לעצמכם את ההרגל לבדוק את הטבלה הזאת ולדעת מה מכיל המזון שאתם רוכשים. בעיקר חשוב לבדוק כמה שומן, איזה שומן וכמה כולסטרול מכיל המזון.

כמה שפחות שומן רווי
על מוצרים רבים כיום מופיע הכיתוב "דל בכולסטרול" או "מכיל 0 מ"ג כולסטרול". אך מחקרים הוכיחו שרכיב הכולסטרול התזונתי הינו בעל השפעה חלקית בלבד על רמת הכולסטרול בגוף. רכיב השומן הרווי, לעומת זאת, הוא הרכיב בעל ההשפעה המשמעותית יותר לעניין זה. השומן הרווי שאנו צורכים ושמקורו בעיקר במוצרים מן החי משפיע על רמות הכולסטרול בדם. לכן, מומלץ לבדוק את כמות השומן הרווי ולצרוך מוצרים המכילים כמה שפחות ממנו. אל תשכחו ששומן רווי מצוי גם במזונות מהצומח כמו שמן דקל או קוקוס.

אכלו רזה
עוד גורם המשפיע על רמת הכוסטרל בדם הוא כמות השומן במזון. העדיפו לצרוך מזונות דלי שומן כמו בשר רזה בעל אחוזי שומן נמוכים: פסטרמה הודו דלה בשומן ומכילה כמות נמוכה של כולסטרול או כתף בקר שגם היא מכילה מעט שומן וכמות נמוכה של כולסטרול, מוצרי חלב דלים בשומן או דגים רזים, שמכילים אחוזי שומן בודדים. מזונות אלה יספקו לכם, מקור לחלבון לברזל ולויטמין B12 הנחוצים עבור גוף בריא וחזק, אבל לא יקפיצו את רמות הכולסטרול שלכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
זוגלובק.
העדיפו לצרוך מזונות דלי שומן כמו בשר רזה בעל אחוזי שומן נמוכים

איזון הוא שם המשחק
אל תימנעו לחלוטין מכולסטרול, משום שמדובר בחומר שנחוץ לתפקוד התקין של מערכות הגוף. גם כאן, הכל עניין של איזון נכון. כאשר מוציאים לחלוטין את הכולסטרול מהתזונה, הגוף נוטה לייצר יותר כולסטרול. לכן יש לצרוך כוסלטרול בכמות מתונה של עד 250 מ"ג ביום ממוצרים דלי שומן.

אל תתנו צ'אנס לטראנס
שומן טראנס הוא סוג של שומן רווי, שקיים ברבים מהמאכלים שניתן למצוא בסופר. מדובר בשומן שנוצר כתוצאה מעיבוד תעשייתי של מזון או מטיגון. בגוף האדם הוא גורם נזקים , מעלה את הסיכון למחלות לב ואירועים מוחיים, מאיץ תהליכי הזדקנות ומעלה את הסיכון לחלות בסרטן. על אף שלא ניתן להמנע לחלוטין מצריכה של שומן טראנס, משום שהוא נמצא במוצרים מזון רבים כולל כאלה שמכילים גם רכיבים תזונתיים נחוצים וטובים, ניתן בהחלט להגביל את צריכתו. גם יצרני המזון כיום מודעים לסוגיה זו, ומנסים להפחית את השימוש בשומן טראנס במוצריהם (ואף מסמנים את אריזותיהם בצורה שמיידעת את הצרכנים על כך).

מזמינים אתכם לזוז
הכולסטרול בגוף מתחלק לשני סוגים: LDL שזכה לכינוי "הכולסטרול הרע", ו-HDL שבהתאמה, מכונה "הכולסטרול הטוב". מספר מחקרים הצביעו על כך שעל אף שתזונה היא הגורם המשפיע ביותר על הפחתת רמות הכולסטרול הרע, כשזה מגיע להשפעה על רמת הכולסטרול הטוב (HDL), פעילות גופנית היא כמעט הגורם היחיד שיש לו השפעה חיובית. לכן, שלבו בשגרה שלכם פעילות גופנית לפחות פעמיים בשבוע. מומלץ לבחור בפעילות אירובית (למשל: הליכה, ריצה, זומבה וכו'), שמשפרת את סיבולת הלב-ריאה ונמצאה כיעילה יותר בהעלאת רמות ה-HDL.

תזונה בריאה ומאוזנת מעולם לא היתה קלה יותר. למתכונים מהירים וטעימים לחצו כאן

מערכת וואלה! בשיתוף זוגלובק
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully