פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הכן גופך לקיץ: כך תיפרדו מעודפי החורף

      ארוחות החג כבר מאחורינו, אך תוצאותיהן עוד ניכרות בקו המותן. בעוד רגע יגיע הקיץ ואיתו המפגש המחודש עם בגד הים, זוהי עונת השיא של הדיאטות. מעוניינים בדיאטת הרזיה ולא דיאטת הזיה? כך תעשו את זה נכון

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      ירידה מהירה במשקל אינה משתלמת (אילוסטרציה: ShutterStock)

      כל מי שמצוי בעסקי הדיאטות יכולים לומר לכם שעונת הדיאטות מתחילה מיד אחרי זלילות הפסח ולפני הקיץ, שכידוע מביא איתו את בשורת בגדי הים, הבגדים הקצרים והשמלות חושפות הכתף. ובדיאטות, כמו בכל תחום אחר, אנו מוצפים מדי "עונה" שכזו בהמון פטנטים, הצעות ושאר תרופות פלא שמבטיחים להדק ולהצר את הגזרה וההיקפים.

      אז איך תדעו במה לבחור, ומה נכון עבורכם? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור את השיטה הנכונה ביותר בעבורכם.

      שהמחוג יראה פחות – מובן שירידה במשקל היא התנאי הראשון וההכרחי לדיאטת הרזיה. אבל חשוב להבין כי ירידה מהירה מאוד אינה משתלמת. אם אתם יורדים מעל קילו בשבוע יש סיכוי טוב שהירידה תעצר בקרוב, העור שלכם יפגע וברגע שתאכלו מעט יותר, המשקל יעלה בחזרה במהירות.

      צלחת מאוזנת – נכון, זה נראה נורא מעניין לאכול רק תפוחים ויוגורט או לחמניות עם חמאה, אבל רוב הסיכויים שלא תצליחו לדבוק בתפריט חד גוני שכזה יותר מימים בודדים. התפריט צריך להיות מגוון ולהכיל פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ומים ביחסים מתאימים. ארוחה שכזו, מאוזנת ולא משמינה, יכולה להיות למשל כריך עם פסטרמה עשירה בחלבון ודלת שומן (1%-2% שומן) – הלחם מהווה את הפחמימה, הפסטרמה מהווה חלבון איכותי ונחוץ לגוף וניתן להוסיף בצד גם ירקות חתוכים ומרעננים.

      תרד (נמרוד סונדרס)
      הקפידו על תזונה מגוונת ומאוזנת (צילום: נמרוד סונדרס)

      העיקר הבריאות - דיאטה טובה אמורה לשפר את הבריאות ולא לפגוע בה. אם המחיר שתשלמו לאחר הירידה במשקל הוא נשירת שיער, ציפורניים מתפצלות, חולשה כללית או כל פגיעה אחרת בבריאותכם, סימן שבחרתם דיאטה מזיקה. כל תהליך דיאטה שגורם להרגשה רעה או החמרה במצב הבריאותי - מוטב להפסיקו מיד.

      לא פחות מ-1000 – חושבים שכמה שפחות – יותר טוב? אז זהו שלא! ידוע היום בבירור כי הפחתה משמעותית בכמות המזון היומית תגרום לירידה בחילוף החומרים ובכמות הקלוריות המבוזבזת ביום, מה שיגרום למשקל שלכם להתקע. הקו האדום הוא – 1000 קלוריות. אל תאכלו פחות מזה.

      תפור על פי מידה - השכנה ספרה לכם כמה מתאימה לה הדיאטה? זה ממש לא אומר שהיא תתאים גם לכם. דיאטה טובה היא כזו שמתאימה לסדר היום שלכם, להעדפותיכם ולמצבכם הבריאותי. לעתים יש צורך להתייעץ עם דיאטנית, שתתאים לכם תפריט אישי.

      אמרו לא לרעב- מי שחושב שאם הוא רעב סימן שהדיאטה עובדת, טועה ובגדול. דווקא הרעב הא האויב הגדול ביותר שלכם. על בטן מלאה ניתן אולי לעמוד בפיתוי לפרוסת עוגת קצפת. אבל כשרעבים אוכלים כל מה שנכנס לטווח הראיה, ובוודאי שלא שולטים על מה וכמה נכנס לפה. מעבר לכך, רעב ישפיע לרעה על התפקוד היומיומי שלכם, יגרום לכם לחולשה ולעצבנות. אם במהלך היום הבטן מקרקרת, אפשר לנשנש יוגורט דל שומן, פרי או פסטרמה דקדקדק 1% שומן ישר מהקופסא .

      אישה אוכלת ליד המקרר (ShutterStock)
      אם תהיו רעבים, תתקשו לעמוד בפני פיתויים (אילוסטרציה: ShutterStock)

      דיאטה למרחקים ארוכים – דיאטה לשבוע או שבועיים, גם אם היא תורמת לירידה של כמה קילוגרמים למעשה גורמת לאיבוד שריר. שריפת השומן מתחילה רק לאחר שבועיים. ולכן דיאטה קצרת טווח לא משרתת בכלל את האינטרסים שלכם.

      תוספי מזון חסרי אחריות – בדיאטות רבות מבטיחים לכם הרזיה מהירה אם תצרכו תוסף מסוים. אם אין ברשותכם פירוט של המרכיבים ואין לכם מישהו מוסמך להתייעץ איתו לגבי מנגנוני הפעולה שלהם, עדיף לא לשמש שפני ניסוי. חלק מהתוספים סתם לא מועילים, אך חלקם עלולים להיות מסוכנים.

      אגדות וקסמים – רק בסיפורים – לצערנו הרב עדיין לא נמצא הקסם שיהפוך את כולנו לרזים בן לילה. אם מה שמנסים למכור לכם נראה ונשמע טוב מכדי להיות אמיתי – אתם כנראה צודקים. מי שרוצה דיאטת הרזיה ולא דיאטת הזיה, כדאי שיבין שאין ארוחות חינם ואין ירידה במשקל ללא הפחתה בכמות המזון, שינוי באיכותו ואולי גם פעילות גופנית.

      תזונה בריאה ומאוזנת מעולם לא היתה קלה יותר. למתכונים מהירים וטעימים לחצו כאן

      ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית M.Sc ויועצת לתשלובת זוגלובק