וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני, המנתח והמדפסת

26.4.2015 / 17:32

כאשר אדם שעובד לפרנסתו בהדפסות תלת ממד של דגמי איברים מגיע לחדר ניתוח, רק טבעי שהוא יבקש לנסות את המוצר שלו. זה מה שקרה לג'ון קאזינס שבחן על בשרו את המוצר שהוא משווק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'ון קאזינס עם דגם הכליה הפרטי שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמרה השחוקה אומנם אומרת "הסנדלר הולך יחף", אבל המקרה הבא מראה שלפעמים הסנדלר יכול פשוט להדפיס לעצמו נעליים. ג'ון קאזינס, מנכ"ל חברת isodo3D העוסקת בהדפסות תלת ממד של דגמי איברים, היה באמצע הדגמה לרופאים כאשר התמוטט ונפל. שילוב של אפנדיציט מודלק ואבן גדולה בכליה הכריעו את גופו מכאבים.

קאזינס הובהל לבית חולים כדי לקבל טיפול, ושם נקבע כי הוא צריך לעבור ניתוח. הוא, כסוכן טכנולוגי, לא ויתר ושכנע את הרופאים לבצע הדפסת תל ממד של כלייתו ושל האבן שנוצרה בתוכה, על מנת לסייע להם בביצוע הניתוח להסרתה.

ניתוחים בטוחים ומהירים יותר

יכולות ההדמיות הרפואיות נחשבות כיום למתקדמות ביותר, ולכן ניתן לייצר הדמיה מאוד מדויקת של איברים, אשר מעניקות לרופאים מגוון יתרונות. אך טובות ככל שיהיו הטכנולוגיות הללו, הן עדיין דו ממדיות, וכאן נכנסות לתמונה המדפסות התלת ממדיות. מדפסות אלו יכולות לתרגם את ההדמיות לדגם תלת ממדי בגודל אמיתי, המאפשר למנתחים סוג של הדמיה ומפת דרכים אפקטיבית הרבה יותר לניתוח.

לטענת קאזינס, מודל תלת ממדי של האיבר מוריד את הזמן הנדרש לרופאים לבצע את הניתוח, והמדפסת התלת ממדית מאפשרת לייצר דגם ריאליסטי לחלוטין של האיבר המנותח. אמנם זמן ההדפסה עדיין אינו קצר, אך ירידה במשך הניתוח משמעותה פחות זמן הרדמה ופחות זמן חדר ניתוח, שהוא הזמן היקר ביותר של בית החולים, וגם, כמובן, פחות סיכון לחולה. הדפסת הכליה של קאזינס ארכה 5 שעות, אך זמן הניתוח שנדרש על מנת להוציא את אבן הכליה שלו היה קצר יותר.

מנתחו של קאזינס, ד"ר באסקר סומני, סיפר לתקשורת "זה הופך את העבודה שלנו לקלה יותר בעת הכניסה לניתוח. במקרה זה דובר באבן כליה גדולה, כמעט 3.5 ס"מ, וההדפסה איפשרה להעריך באופן הרבה יותר מדויק מהיכן כדאי לייצר את החתכים והפעולות להוצאתה".

קאזינס חושב שהסיוע של המודלים הללו יכול להיות אף יותר משמעותי בניתוחים מורכבים מאלה שהוא עבר. הניסויים שמבצעים בחברה והערכות שלהם מדברות על חיסכון של כחצי בזמן הניתוח, וכן ערך רב בחינוך של מתמחים רפואיים.

הם מדפיסים גם איברים

במקביל לסיפור הזה, הודיעה חברת Organovo העוסקת בהדפסה תלת ממדית של איברים חיים כי הצליחה "להדפיס" רקמת כליה. המטרה ביצירת הרקמות הללו היא יצירת אפשרות למחקר רפואי על כליות ללא צורך בניסויים בבני אדם, מה שאמור לשפר ולייעל באופן משמעותי את המחקר והפיתוח של תרופות. רקמת כליה יכולה לשרוד 42 ימים בתנאי מעבדה. בעבר החברה הצליחה להדפיס גם רקמת כבד.

הודעה נוספת, דרמטית לא פחות, הגיעה מרוסיה, שם הצליחו מדענים של חברת 3D Bioprinting Solutions להדפיס בלוטת תריס שלמה של עכבר. בכך הצליחה החברה לעשות משהו שטרם נעשה, ולעמוד בהבטחה שלה להגיע להישג עוד במרץ השנה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדפסת האיברים של 3D Bioprinting Solutions/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטרת החברה הרוסית הוא להשתיל את האיבר בעכבר ולראות האם זה יצליח. אם כן, מדובר בקפיצה עצומה בתחום הדפסת האיברים, וללא ספק התחלתו של עידן מרתק מאוד בעולם. באותה הזדמנות טוענת החברה כי היא תצליח להדפיס ולהשתיל כליה עד שנת 2018.

האפשרות התיאורטית להדפיס איברים שלמים ולהשתיל אותם ביצורים חיים תשנה דרמטית את עולם הרפואה. רק בישראל, על פי נתוני משרד הבריאות, המתינו להשתלה 1,160 חולים בינואר האחרון. קצב תרומת האיברים וההשתלות מן החי לא מצליח לעמוד בצרכים, והדפסת איברים תשנה את העולם הזה לחלוטין.

ברור לכולם שהדרך עוד ארוכה, אך הסימנים הראשונים הללו מתחילים להיות מעודדים.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

לכל הטורים של בריאות דיגיטלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully