וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיד שלכם מלא תמונות של אוכל? שיהיה לבריאות

23.4.2015 / 8:49

טרנד צילומי האוכל נחשב לאחד המובילים בעולם הקולינריה והרשתות החברתיות, וכל שף שמכבד את עצמו חוטא בו. אבל מה זה עושה לבריאות של אנשים שיש להם מערכת יחסים סבוכה עם אוכל?

פוד פורן. ShutterStock
לא מפסיקים לצלם/ShutterStock

המנגל של יום העצמאות מייצר הרבה מאוד באז ברשתות החברתיות, מעמיס על האינסטגרם שלנו בתמונות אוכל דרמטיות וממלא את הפייסבוק בתמונות של בשר צלוי. כולנו אוכלים עם העיניים, אבל מה קורה כשבאמת רק העיניים אוכלות ואנחנו נשארים עם חצי תאוותנו בידינו?

תמונות האוכל שמציפות בשנים האחרונות את הרשת מעסיקות חוקרים רבים, אבל למרות העיסוק הרב בתחום, נראה כי הם מתקשים להגיע למסקנות אחידות. לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת Obesity מצא כי תמונה של אוכל יכולה להעלות לנו את הורמון הרעב גרלין, ולגרום למוח שלנו להתכונן לאכילה. מצד שני, מחקרים אחרים הראו כי צפייה בתמונת אוכל יכולה להשביע אותנו, או להוציא את התיאבון. מחקר שנערך ב-2011 מצא כי אנשים שהסתכלו בתמונות אוכל, נטו ליהנות ממנו לאחר מכן פחות. במחקר הזה, אנשים שצפו בתמונה של חטיף מלוח ואחר כך אכלו אחד כזה, נהנו ממנו פחות, מאשר אנשים שאכלו קינוח מתוק.

וזה לא הכל. בשנת 2013 מחקר קנדי קבע כי מי שמפרסם תמונות אוכל ברשתות החברתיות עשוי לסבול מהפרעות אכילה מפני שלאוכל יש תפקיד פסיכולוגי אצל אנשים. לפי המחקר הזה, טרנד צילומי האוכל הוא אחד הגורמים המשפיעים על מגיפת ההשמנה שפוקדת את העולם המערבי בשנים האחרונות.

פורנו לכל דבר

תמונות האוכל ברשתות החברתיות לא סתם קיבלו את הכינוי "פוד פורן", פשוט מפני שעבור אנשים עם בעיות השמנה מדובר על פורנו לכל דבר. אנשים שנמצאים בדיאטות או כאלה שסובלים מהפרעות אכילה, מרבים לצפות בתוכניות אוכל ולהביט בתמונות שמתארות מאכלים מגרים. לעתים קרובות הם מסתכלים על התמונות, מגרים את התיאבון שלהם ולאחר מכן מתנגדים אליו על מנת לבדוק את כוח הרצון שלהם. ברגע שאתה צופה בתמונת אוכל, אבל לא חווה את החוויה עצמה במציאות, אתה הופך למנותק מהחוויה האמיתית, כי אוכל נועד כדי שיאכלו אותו.

קינוח תות ומקרונים. אפיק גבאי
מצטלם הכי טוב. קינוחים/אפיק גבאי

פורנו המזון מבליט את האיכויות של מזון שאנחנו אוהבים. הכוונה היא בדרך כלל לרמזים חזותיים שניתן לראות במזון עשיר בקלוריות - כמו עוגות עשירות בקרמים או כאלה שמבריקות מציפוי סוכר, שהיו קשים יותר להשגה בימיו של האדם כצייד ולקט. זה גם חלק מההסבר למה התמונות הכי נצפות והכי משותפות של אוכל ברשתות החברתיות הן של קינוחים עשירים.

בסופו של דבר, הדבר הברור מכל המחקרים האלה, הוא שאין אמת אחת, חוץ מהעובדה שהאוכל נראה הרבה יותר טוב וטעים בצילומים, וזו כבר סיבה מספיק טובה ליהנות ממנו.

טיפים לצילום נכון של אוכל באינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully