וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר חרוסת, פחות מרור: כך תעזרו לילדים לשרוד את הסדר

3.4.2015 / 8:00

זה לא רק הילדים שלכם, רוב הילדים משתעממים ומפריעים במהלך ליל הסדר, מה שגורר לחצים וכעסים בזמן הארוחה. הבשורות הטובות הן שאפשר לעשות את זה אחרת

ילדה אוכל מרק קניידלך. ShutterStock
ילדה אוכל מרק קניידלך/ShutterStock

ארוחת ליל הסדר היא ללא ספק ארוחת החג הכי מתאגרת בעבור ילדים. מדובר לרוב בארוחה ארוכה מדי, עם מספר רב של אורחים שלא את כולם הילדים שלכם מכירים, והסדר עצמו כולל חלק ממושך שלא תמיד מעניין את הילדים (קריאת ההגדה). במהלך ליל הסדר, רוב הילדים משתעממים ומפריעים, מה שגורר לחצים וכעסים על הילדים בזמן הארוחה. הבשורות הטובות הן שאפשר לעשות את זה אחרת.

הכינו את הקרקע:
ספרו לילדים מה הולך להיות בערב, מי יהיו הנוכחים, אפשר להזכיר להם את הסדר משנה שעברה. שמעו מהילדים מה הם זוכרים מהסדר בשנה שעברה, מה הם אהבו יותר ומה פחות אהבו. דברו על קשיים שעלולים להיות ואיך פותרים אותם. הגדירו את הציפיות מהם, תוך התחשבות בגיל, במזג ובאופי הילדים. בקשו מילדים המסוגלים לכך לשבת במשך קריאת ההגדה, והגדירו מראש מתי אפשר לעזוב את השולחן ולאן.

הפכו את הילדים לחלק מהאירוע:
אם תתנו לילדים להיות חלק מהאירוע, זה ייתן להם תחושת שייכות ויגרום אצלם למוטיבציה לשתף פעולה. לדוגמה, אפשר לבקש מהם שיתכוננו לשיר או יחברו ריקוד לשירי פסח שבהגדה, או לחילופין שיתכוננו מראש ויקריאו את אחד הקטעים שבהגדה. כמו כן הם יכולים להכין ציורים לקטעים השונים שבהגדה ולהציג אותם כאשר הקטע המתאים יגיע. וכמובן - הכינו אותם להחבאת האפיקומן. כאשר אנו משתפים את הילדים הם מרגישים שהם תורמים, משמעותיים וחלק חשוב מהאירוע ומהמשפחה.

קערת פסח. ShutterStock
ספרו לילדים מראש על מבנה הערב/ShutterStock

הכנה מוקדמת:
זוכרים איך מתנהגים ילדים עייפים ורעבים? כדאי לדאוג מראש שהילדים ישנו קצת ויאכלו משהו קל לפני הסדר, על מנת שירגישו במיטבם ויגיעו שבעים וערניים לליל הסדר. בנוסף, אתם מכירים את הילדים שלכם ויודעים למי יהיה קשה לשבת בשקט במשך כל הסדר והארוחה. לילדים קטנים או לכאלה שקשה יותר לשבת בשולחן במשך זמן ממושך אפשר לדאוג לפעילויות שיעסיקו אותם, כמו בובות קטנות שאפשר לשחק איתן על השולחן, חוברת צביעה או חוברת מדבקות לפסח, אפשר להביא לוח מחיק קטן לשולחן, לכתוב מילים מההגדה, לצייר ציורים קשורים לפסח. חשוב לדאוג לתעסוקה שקטה ולא מפריעה.

חיזוקים חיוביים:
חשוב לחזק את הילדים במהלך הסדר כאשר הם מתאפקים, ממתינים בסבלנות או מצליחים לשמור על שקט. זה יכול להיות במשפט קצר, במילה או אפילו במבט. תוך כדי הארוחה, דאגו מידי פעם לחזק אותם באמירות מעודדות. זה ייתן להם הרגשה טובה, שרואים את המאמץ שלהם, ויעודד אותם להמשיך ולהתנהג כך.

דוגמה אישית:
אל תשכחו עד כמה אתם משפיעים על הילדים. מצב הרוח שלכם, הסבלנות שלכם, הגישה שלכם לאירוע – משפיעים על חווית הילדים ועל התנהגותם. לכן, חשוב לשים לב שהגישה שלכם לאירוע היא גישה חיובית. לא משנה מה אתם באמת חושבים על הסדר או על הנוכחים בסדר, חשוב שתפגינו אורח רוח, רוגע, סבלנות – כל אלה יעזרו גם לכם וגם לילדים לעבור את הסדר בשלום, ואולי אפילו להפוך את הערב לחוויה משפחתית מיוחדת ומהנה.

מיכל שביב היא מנחת הורים בכירה במרכז להורות ומשפחה המכללת סמינר הקיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully