וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יותר מאושר, ימנים או שמאלנים?

16.3.2015 / 10:14

בכל מחקרי העבר הימנים השמרנים תועדו כמאושרים יותר בהשוואה לשמאל הדמוקרטי. מחקר חדש ניסה לפענח מאיפה מגיע הפער, ומצא תשובה - הימנים אולי מחייכים יותר, אבל לא מכל הלב

קליפ הבחירות הרשמי של מרצ. צילום מסך
מי אמר ששמאלנים לא מבסוטים? זהבה גלאון, יו"ר מרצ בסרטון בחירות הרשמי/צילום מסך

בכל מה שקשור למי יותר מאושר, ימנים או שמאלנים, עד כה המחקרים היו די חד משמעיים והם מצביעים על כך שלאלה הממוקמים בימין המפה הפוליטית טוב יותר בחיים. ארבעה מחקרים חדשים, עשויים לספק את הסיבות, כך דיווח מגזין TIME.

לפי המגזין, שהבדיל בין שמרנים לליברליים, מה שבפוליטיקה האמריקאית משויך לרפובליקנים ודמוקרטים, ובישראל לימנים ושמאלנים, מחקרי האושר נשענים על מידע סובייקטיבי אישי ולא על מידע אובייקטיבי מדעי. ארבעת המחקרים החדשים שנערכו על ידי שון ווג'סיק, דוקטורנט לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, אישרו את מה שמחקרי עבר כבר הראו – ימנים מדווחים שהם יותר מאושרים משמאלנים. עד פה, אין שינוי מרעיש, אלא מה שהמחקר כן מצא, היה שימנים נוטים לשפוט את עצמם ואת חייהם פחות בחומרה.

מי באמת יותר מאושר?

החוקרים העריכו כי הגילוי החדש עשוי להסביר את הפער בין האושר מימין לשמאל, ולשם כך הם ערכו שני מבחנים שונים הקשורים לשפת גוף ולשפה ורבלית שנערכו על חברי קונגרס משני המחנות. במבחן הראשון שנערך השוו החוקרים בין השפה של נציגי הרפובליקנים לזו של הדמוקרטים, באמצעות פרוטוקולים שהוקלטו בקונגרס במשך 18 שנים. המחקר שבחן 430 מיליון מילים, מצא כי הדמוקרטים היו דווקא אלה שנטו להשתמש במילים חיוביות יותר.

במבחן השני בחנו החוקרים 533 תמונות של נציגים משני המחנות מתוך ומחוץ הקונגרס, ומצאו כי החיוך של הנציגים הדמוקרטים היה אמיתי יותר. המשמעות היא, לדבריהם, שהייתה הפעלה משמעותית יותר של השרירים באזור העין, מה שמצביע על רגשות אמיתיים יותר של אושר והנאה.

במחקר השלישי ניתחו החוקרים את המגמה הרגשית של השפה באמצעות כ-50 אלף הודעות בטוויטר ותמונות של 457 משתמשים של LinkedIn. משתמשי שתי הרשתות החברתיות, זוהו כמשויכים לצד זה או אחר לפי הקשרים שלהם, ולפי עמודי הארגונים אליהם הם נרשמו. וגם פה, נרשמו תוצאות דומות.

במבחן הרביעי בסדרה, השתמשו החוקרים בסקר שכלל מבקרים באתר מחקר בפסיכולוגיה, שבו מילאו משתתפים שאלונים שמדדו שביעות רצון מהחיים ונטייה לשיפור הגדרה עצמית. כמו במחקרים קודמים, גם כאן השמרנים דיווחו על אושר גדול יותר מהליברלים.

נפתלי בנט. צילום: ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
די כבר. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו

תוצאות המחקר, אולי מצאו הסבר לפערים, אבל יצרו בלבול. אם הימנים השמרנים חושבים שהם מאושרים יותר, אבל בפועל הדמוקרטים הליברלים יותר מאושרים, מי מהם הכי שמח? הבעייתיות כנראה נעוצה במושג אושר עצמו, ובכך שאין באמת דרך מדעית לברר מי מאושר יותר מהאחר, מכיוון שמדובר בדבר סובייקטיבי.

מה שכן, על דבר אחד אפשר להסכים, הימנים השמרנים, בין אם מאושרים יותר ובאמת, לבין אם מאושרים פחות, מצליחים לשכנע את עצמם שחייהם טובים. הדמוקרטים הליברלים לעומת זאת, פחות. "זה לא ששמרנים משקרים על האושר שלהם", אמר ווג'סיק למגזין. "רק יש להם סגנון בטוח יותר של הערכה עצמית שבו הם מעריכים את עצמם באופן חיובי על מגוון תכונות, ואושר הוא רק אחד מהן."

  • עוד באותו נושא:
  • פוליטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully