וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצליחים להתרכז? יש סיכוי שאתם גאונים

11.3.2015 / 7:00

לא יכולים לסבול את הרעש שאנשים סביבכם עושים כשהם אוכלים, או אולי את רעש המכוניות בחוץ, או מכסחת הדשא. מחקר מצא את הקשר בין חוסר היכולת להתרכז לבין יצירתיות. ויש דוגמאות

איש עם זקן צועק. ShutterStock
זה לא אתם, זה הגאונות שלכם/ShutterStock

בפעם הבאה שהרעש של הפופקורן בקולנוע יעצבן אתכם, שקולות הנשימה של החבר במשרד יוציאו אתכם מדעתכם או שלא תוכלו לשאת יותר זמזום של יתוש - תנשמו עמוק, ותתנחמו בעבודה שיש סיכוי גבוה שאתם גאונים. מחקר חדש גילה כי אנשים יצירתיים ומוכשרים במיוחד פחות טובים בהתמודדות עם הסחות דעת.

מדענים באוניברסיטת נורת'ווסטרן הודיעו שהם מצאו את הקשר בין חשיבה יצירתית והסחת דעת חושיות, או כפי שהם כינו זאת - "תשומת לב דולפת". המחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי Neuropsychologia מצא כי תשומת לב דולפת היא תופעה נפוצה אצל אנשים יצירתיים ומוכשרים.

החוקרים הזכירו יוצרים והוגים כמו אנטון צ'כוב, צ'ארלס דרווין וגם מרסל פרוסט, שנהג לשים אטמי אוזניים וריפד את חדר השינה שלו בו הוא כתב, כך ששום רעש לא יוכל לחדור אליו. סופרים רבים אחרים, בהם גם קפקא, נהגו לנסוע למקום מבודד מכל אדם כאשר רצו לכתוב. ההמולה של היומיום הרבה להם את היצירתיות.

מרסל פרוסט, 1910. GettyImages
מרסל פרוסט. שם אטמי אוזניים וריפד את חדר השינה כך ששום רעש לא יחדור כשהוא עובד/GettyImages

המחקר ניתח 100 משתתפים שנתבקשו, בין יתר המבדקים, גם לעבור את מבחן טורנס ליצירתיות, שבו נדרשו להציע את מירב הרעיונות שעולים בראשם, לשימושים אפשריים לחפץ כלשהו, או לתגובות למצבים דמיוניים, כשברקע רעשים שונים. לאחר מכן נבדק המתאם בין ציוני המבחן, ונמצא כי אלה שמתקשים לחסום את הרעש ולהתמקד, נמצאו כאנשים הכי יצירתיים ומבריקים בחדר.

לטענת החוקרים הישגים יצירתיים היו קשורים בעיבוד חושי דולף, או ביכולת מופחתת לעכב גירויים מהמודע. בהודעה לעיתונות אמרו החוקרים כי "אם הרגישות הזו מתועלת בצורה נכונה, היא עשויה להפוך את החיים ליותר עשירים ומשמעותיים, כמו גם להפוך את החוויות למעודנות יותר".

  • עוד באותו נושא:
  • רעש
  • שמיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully