וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלאוקומה: אבחון מוקדם יכול להציל לכם את הראייה

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

9.3.2015 / 8:07

גלאוקומה הינה הסיבה השנייה לעיוורון בעולם, ורק חצי מהחולים בה מודעים אליה בשלב הראשון. למרות שרבים אינם מודעים אליה, אבחון מוקדם יכול למנוע את הידרדרות המחלה. אז איך בדיוק נוצרת גלאוקומה?

בדיקת עיניים. ShutterStock
בדיקת לחץ תוך עייני/ShutterStock

גלאוקומה, או בעברית ברקית, הינה קבוצת של מחלות שגורמות לפגיעה ברשתית ובעצב הראייה, כך ששדה הראייה נפגע, לרוב בעקבות לחץ תוך עיני גבוה. לעיתים, כאשר המחלה לא מאובחנת בזמן, המצב יכול להידרדר לפגיעה חמורה בשדה הראייה ואף בחדות הראייה. דרור דקל, אופטומטריסט B.Sc באופטיקנה, מפרט את סוגי גלאוקומה, ומסביר על קבוצות הסיכון למחלה זו.

איך אפשר לזהות גלאוקומה?
"גלאוקומה הינה מחלה כרונית שמתקדמת בקצב איטי, קשה לזהות אותה והחולים בה לא מבחינים בהתקדמות המחלה. הגלאוקומה פוגעת בשדה הראייה, שאט אט הולך ומצטמצם, ולא תמיד שמים לב לכך. זו הסיבה אגב שבעבר נהגו לכנות את המחלה הזו בשם: "הגנב השקט של הראייה", מסביר דקל. לדבריו אנשים שסובלים מגלאוקומה למעשה מתרגלים לפגיעה בשדה הראייה, שמתרחשת באופן איטי. "גלאוקומה אומנם היא לרוב דו עינית אבל לעיתים רק עין אחת תלקה בה, והשנייה תחפה על הפגיעה. הדרך הנכונה לזהות אותה היא פשוט לגשת להיבדק אצל רופא העיניים", אומר דקל.

איך גלאוקומה פוגעת בראייה?
"לגלגל העין יש כניסה ויציאה של נוזלים, וכאשר יש חוסר איזון בין ייצור וניקוז הנוזל התוך עיני, כלומר, כמות הנוזלים שנוצרים בעין גבוהה יותר מהנוזלים שיוצאים מהעין, נוצר לחץ תוך עיני, על הרשתית. הלחץ הזה פוגע בסיבי עצב הראייה הקשורים לראייה ההיקפית", מסביר דקל.

סוגי גלאוקומה

גלאוקומה רחבת זווית: כוללת 90 אחוזים ממקרי הגלאוקומה. סוג זה נגרם בשל חוסר איזון בין ייצור וניקוז הנוזל התוך עיני ומחמירה בצורה איטית.

גלאוקומה על בסיס זווית צרה: גלאוקומה זו נחשבת נדירה יותר והיא נגרמת באופן מהיר עם חסימת זווית הניקוז של נוזלי העין הצרה מהרגיל עקב סיבות שונות. זהו מצב חירום של העין שגורם לעליית לחץ מהירה, לכאב רב, הילות? ואף עשוי לגרום לבחילות.

גלאוקומה מולדת: ישנם תינוקות שנולדים עם גלאוקומה, אך לרוב היא מזוהה כבר בשלביה הראשונים ומטופלת על ידי רופא עיניים לילדים.

גלאוקומה משנית: גלאוקומה הנגרמת בגלל מחלה אחרת כמו דלקות עיניים פנימיות, סוכרת או הצטברות של פיגמנטים.

בונו, בנד אייד 30. John Phillips, GettyImages
רק לאחרונה הודה שהוא סובל מגלאוקומה. בונו, סולן להקת U2/GettyImages, John Phillips

קבוצות סיכון לגלאוקומה

"שניים עד שלושה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מגלאוקומה", מבהיר דקל . "מי שנמנה בקבוצות הסיכון למחלה יהיו מי שהמחלה קיימת במשפחה הקרובה, אנשים מעל גיל 40 וכאלה שסובלים ממחלות סוכרת ויתר לחץ דם. סיבות נוספות יכולות להיות: עובי הקרנית, ניתוחים שונים בעיניים, פגיעות שונות בעין, ולמי שיש קוצר ראייה גבוה (מרשם מינוס גבוה)".

מהם דרכי הטיפול?
גלאוקומה היא מחלה כרונית ולא ניתנת לריפוי, אבחון מוקדם מונע את המשך הנזק לעיניים ומאזן את המצב אבל לא יכול לרפא ולהחזיר את המצב לקדמותו. המטרה העיקרית בטיפול היא לעצור את ההידרדרות. קיימים שני סוגי טיפול, תרופתי או כירורגי, שמטרתם לשפר את הניקוז ולהפחית את יצירת הנוזלים. כאשר לא מטפלים במחלה, היא יכולה להידרדר עד כדי עיוורון, לכן טיפול ומעקב מאוד קריטיים.

בדיקות המאתרות את המחלה טרם התפרצותה
בעבר הרחוק נהגו לחשוב שלחץ עיני גבוה מסוכן ולחץ עיני נמוך הוא תקין. היום יש הרבה מקרי גלאוקומה שבהם הלחץ תקין סטטיסטית. רופא עיניים בודק את הלחץ התוך עיני, את מצב עצב הראייה ושולח לבדיקת שדה ראייה שנפגע ראשון על ידי הגלאוקומה.

הבדיקות לגלאוקומה מגוונות מאוד והמכשור משתכלל מיום ליום. האפשרויות מתחילות בבדיקת שדה ראייה ותיקה בשם SWAP המקרינה מטרה כחולה על רקע צהוב, מגרה תאי רשתית מסוימים ומאפשרת גילוי מוקדם מאוד (אך אינה נפוצה כ"כ בשימוש) ועד מצלמות מורכבות הבוחנות את ראש עצב הראייה ומחפשות סימני נזק עקב לחץ. תהיה הבדיקה אשר תהיה, ללא ביקורת יזומה מצדכם אצל רופא העיניים לא יהיה אפשר לזהות את המחלה בשלביה הראשונים ולעצור את הנזק לעיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully