וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדימים תרופה לכולסטרול

מערכת וואלה! בשיתוף אלטמן

8.3.2015 / 8:30

יפה שעה אחת קודם: זיהוי מוקדם של כולסטרול גבוה אצל ילדים ובני נוער חיוני למניעת התפתחות מחלה לבבית בבגרות. איך עושים את זה?

אילוסטרציה. ShutterStock
השמנת יתר בילדות - אות הזהרה מפני הבאות/ShutterStock

כשאומרים כולסטרול חושבים על איש מבוגר הסובל מעודף שומן, מתנשף ומתקשה להזיז את גופו, אבל כולסטרול גבוה איננו רק נחלתם של מבוגרים. ממחקרים רפואיים עולה כי למחלות לבביות יש שורשים בילדות, ועם העלייה הדרמטית של תופעת השמנת היתר בקרב ילדים, ברור שעוד ועוד ילדים נתונים בסיכון להתפתחות מחלת לב וכלי דם כמבוגרים.

גם ילדים ובני נוער סובלים מכולסטרול גבוה, ואף שבעיות הקשורות בריכוז גבוה של כולסטרול בדם בדרך כלל באות לידי ביטוי רק בגיל מבוגר, חשוב מאוד לאתר את הפוטנציאל כבר בגיל צעיר. זיהוי מוקדם של הבעיה חשוב למניעת בעיות לבביות בעתיד, במיוחד אם מישהו מבני המשפחה הקרובה סובל מכולסטרול גבוה או מבעיה לבבית שהתעוררה בגיל צעיר.

תפקיד הכולסטרול בגוף

כולסטרול הוא חומר שומני שמיוצר על יד הכבד. הגוף משתמש בכולסטרול כרכיב בקרומי התאים, האחראיים על תהליכי הספיגה של התא ועל דרגת הנזילות שלו, המשפיעה, בין היתר, על יכולת הגוף להסתגל לשינויי טמפרטורה. הכולסטרול הוא גם מולקולת מקור לייצור חלק מההורמונים. כדי לתפקד, אפוא, הגוף שלנו זקוק לכולסטרול. לכן אין זה פלא ש?70 אחוז מהכולסטרול בגופנו מיוצר על ידי הגוף עצמו, בכבד. מקורם של 30 האחוז הנותרים במזונות מן החי כמו בשר, חלב וחלמון ביצה.

אז מדוע הוא מסוכן לנו כל כך?

הכולסטרול נע בזרם הדם בצברים שומניים גדולים המכונים ליפופרוטאינים. כאשר יש עודף כולסטרול בזרם הדם עשויים להיווצר משקעים של הצברים הללו ולהביא לטרשת עורקים ולמחלות לב וכלי דם שונות. עודף כולסטרול הוא, אפוא, אחד מגורמי הסיכון להתפתחות טרשת עורקים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ילד מרים משקולת. ShutterStock
אף פעם לא מוקדם מדי לפעילות גופנית/ShutterStock

אז מה עושים?

למבוגרים לפעמים אין ברירה והם חייבים ליטול תרופות המשמשות לעיכוב ייצור הכולסטרול בגוף, אבל אצל ילדים ובני נוער ניתן להשפיע על ריכוז הכולסטרול בדם באמצעות שינוי הרגלי החיים, ויפה שעה אחת קודם. אם הילד סובל מכולסטרול גבוה, כדאי להרגיל אותו, לפני הכל, לשינויים בסיסיים וחשובים באורח החיים: תזונה המתאימה למצבו, פעילות גופנית ושמירה על משקל גוף תקין.

תזונה: על ילדים ובני נוער שריכוז הכולסטרול בדמם גבוה מהרצוי לאכול יותר ירקות, פירות וקטניות. יש לבחור בשבילם את השומנים הנכונים – למזער את צריכת השומן הרווי ושומני הטרנס (המצויים במרגרינה למשל), ולהביא לצריכת שומנים בלתי רוויים (שמן זית, קנולה ודומיהם). על הילדים לאכול בשר ומוצרי חלב דלי שומן ולהעדיף פחמימות מורכבות (לחם ופסטה מחיטה מלאה, אורז מלא), ולצמצם את צריכת הפחמימות הפשוטות (משקאות קלים וממתקים).

שש ארוחות קטנות עדיפות על שלוש גדולות: הגוף זקוק להזנה באופן קבוע. ברוב המקרים ריווח גדול מדי בין ארוחות מביא לאכילת יתר. אכילת חמש?שש ארוחות קטנות ביום עוזרת לשלוט בבולמוסי האכילה ולפיכך מסייעת במניעת השמנה.

פעילות גופנית: פעילות גופנית היא אבן יסוד ותנאי הכרחי לאורח חיים בריא, וכדאי להרגיל את הגוף לביצוע פעילות גופנית כמה שיותר מוקדם. מבוגרים אולי יתקשו להרגיל את גופם לפעילות גופנית אם לא עסקו בה כל חייהם, אבל ילדים ובני נוער הם, מהבחינה הזו, כחומר ביד היוצר – יכולים לאמץ הרגלים חדשים בקלות. פעילות גופנית מחזקת את שריר הלב, משפרת את זרימת הדם, משפרת את לחץ הדם, ועוזרת בבקרה על ריכוז הסוכר בדם ובשליטה על משקל הגוף.

סיכומו של דבר, זיהוי של הבעיה בגיל צעיר יאפשר לכם ולרופא המשפחה לבנות תוכנית להורדת ריכוז הכולסטרול בגיל צעיר ועל ידי כך למנוע מהמבוגר לעתיד ללקות במחלה לבבית.

הקליקו למידע נוסף אודות הורדת כולסטרול

הכתבה הוכנה בשיתוף אלטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully