וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר קבע: מאיזה בית חולים הישראלים הכי מרוצים?

24.2.2015 / 16:00

איזה בית חולים זכה בדירוג מדד שביעות הרצון הכי גבוה? איפה בארץ נמצאים אחוזים גדולים של חולים לא מרוצים? ומה אומרים המאושפזים על צוותי הרפואה? כל התשובות בסקר ראשון מסוגו שערך משרד הבריאות ופורסם היום

עומסים בבית החולים תל השומר, ינואר 2015. ראובן קסטרו
עומסים בבתי החולים בחורף הנוכחי/ראובן קסטרו

החולים בבתי החולים במרכז הארץ מרוצים יותר מאלה שבבתי החולים בפריפריה - כך עולה מסקר חווית המטופל שמפרסם היום (שלישי) משרד הבריאות. המשרד בדק לראשונה את מידת שביעות הרצון של הציבור במדדים כמו יחס הצוות הרפואי, סביבה ותנאים פיזיים, מתן מידע והסברים ונכונות להמליץ על בית החולים. כפי שעולה מהסקר, הצוותים הרפואיים הם הנקודה החזקה של מערכת הבריאות והתנאים הפיזיים הם חולשתה הגדולה.

בילינסון במקום הראשון

עם בתי החולים הגדולים שהשתתפו בסקר, נמנים חמשת מרכזי-העל, אשר מכילים מעל 800 מיטות אשפוז. מהדו"ח עולה כי מבין בתי החולים הגדולים, בילינסון במרכז הארץ היה זה עם הכי הרבה "לקוחות מרוצים" - 81 אחוזים, ואחריו שיבא עם 78 אחוזים. בתי החולים איכילוב ורמב"ם קיבלו 77 אחוזים, ואילו סורוקה בבאר שבע, הממוקם בפריפריה, קיבל את הנתון הנמוך ביותר, עם 72 אחוזי שביעות רצון.

מבין בתי החולים הבינוניים, שהוגדרו ככאלה המכילים 300 עד 800 מיטות, זכה בית החולים בני ציון כבעל הדירוג הגבוה ביותר בשביעות רצון עם 81 אחוזים של חולים שהביעו שביעות רצון. לפי הסקר, בתי החולים הלל יפה וברזילי נמצאו במקום האחרון עם 68 אחוזים. בקרב בתי החולים הקטנים, בית החולים מעיני הישועה נמצא במקום הראשון במדד שביעות הרצון עם 88 אחוזים ובמקום האחרון נמצא לניאדו, עם 67 אחוזים שהביעו שביעות רצון כללית.

עומס בבית החולים ברזילי. יניר יגנה, מערכת וואלה! NEWS
הצפיפות והתנאים הירודים מורגשים בעיקר בפריפרייה. בית החולים ברזילי באשקלון/מערכת וואלה! NEWS, יניר יגנה

התנאים הפיסיים הירודים והצפיפות הרבה במוסדות מערכת הבריאות הציבורית באים לידי ביטוי בציונים נמוכים בסקר, בעיקר בבתי החולים בפריפריה ובבתי החולים בבעלות ממשלתית: ברזילי, וולפסון, הלל יפה ונהריה. בתי חולים נוספים שמקבלים ציונים נמוכים על תנאי האשפוז הם קפלן, השרון, לניאדו והדסה הר הצופים. מנגד, ישנם בתי חולים שזכו להערכות גבוהות על התנאים הפיזיים: בלינסון במקום הראשון בקרב מרכזי העל, בני ציון והדסה עין כרם בקרב בתי חולים בגודל בינוני ופוריה והסקוטי בקרב הקטנים.

גם הצפיפות הרבה בבתי החולים באה לידי ביטוי בסקר, שנערך לראשונה בישראל, על אף שהוא בוצע בתקופת האביב – קיץ, תקופה שבתי החולים אמורים להיות פחות עמוסים. 9 אחוזים מהמטופלים שרואיינו העידו כי הם שהו במסדרון בחלק מהאשפוז או בכולו, כשבחלק מבתי החולים מספרם הגיע עד קרוב ל-20 אחוזים.

רוב החולים מרגישים שהם בידיים טובות

למרות זאת, רוב המשיבים על הסקר - 84 אחוזים - סברו כי הם נמצאים בידיים טובות. כוח האדם בבתי החולים - רופאים, אחיות וצוות המחלקה - קיבלו נתונים גבוהים של שביעות רצון. 83 אחוזים מהמטופלים דיווחו על רמה גבוהה או גבוהה מאד של טיפול האחיות במחלקה. מסיכום כללי של שאלות על צוות הרופאים עולה כי 81 אחוזים מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול שקיבלו מרופאי המחלקה.

בנוסף, 86 אחוזים מהמטופלים סבורים שהרופאים התייחסו אליהם בכבוד. בנוגע ליחס האישי במהלך ביקור רופאים, רק 77 אחוזים מהמטופלים השיבו בחיוב. בבית חולים ברזילי רק 69 אחוזים מהמטופלים הרגישו כי קיבלו יחס אישי במהלך ביקור רופאים. נסקרים מברזילי והלל יפה דרגו את צוות הרופאים בשיעורים נמוכים באופן מובהק - 74 ו-77 אחוזים בהתאמה, בהשוואה לנסקרים מהמרכזי בעמק (87 אחוזים) ומבית החולים כרמל בחיפה (86 אחוזים).

ההרגשה הכללית של המטופלים היא, כאמור, שהם נמצאים בידיים טובות. חמשת מרכזי העל מקבלים ציונים גבוהים מעל 85 אחוזים בנושא זה; בקבוצת בתי החולים בגודל בינוני יתרון מובהק לבתי החולים המרכזי בעמק, הכרמל, מאיר, בני ציון ושערי צדק לעומת ברזילי בו רק 75 אחוזים הרגישו כי טופלו כראוי. מבחינת מגזרים, מהנתונים עולה כי מאושפזים דוברי ערבית הביעו, בממוצע, שביעות רצון רבה יותר מהטיפול שניתן להם בהשוואה למאושפזים דוברי עברית ולמאושפזים עולים מחבר העמים לשעבר.

על פי משרד הבריאות, הסקר ייערך מעתה אחת לשנה. בכך מצטרפת ישראל למדינות ה-OECD, בהן מבוצעים סקרי חווית המטופל כבר מספר שנים. אוכלוסיית הסקר כללה 11,098 מטופלים מעל גיל 18, שהיו מאושפזים לפחות שני לילות ב-24 בתי חולים. הפניה למטופלים התקיימה תוך 14 יום מהשחרור מבית החולים, באמצעות ראיון טלפוני, בחודשים מאי-אוגוסט.

מדרג שביעות הרצון בבתי החולים על פי נתוני הסקר

בתי חולים גדולים (5)

1. רבין ק. בילינסון- 81%
2. תל השומר-שיבא- 78%
3. רמב"ם ואיכילוב- 77%
4. סורוקה- 72%

בתי חולים בינוניים (12)

1. בני ציון 81%
2. הכרמל ושערי צדק 79%
3. הדסה עין כרם 78%
4. מאיר והמרכזי בעמק 76%
5. אסף הרופא, וולפסון ונהריה- 72%
6. קפלן- 69%
7. הלל יפה וברזילי- 68%

בתי חולים קטנים (7)

1. מעיני הישועה 88%
2. פוריה- 78%
3. השרון- ק. גולדה- 74%
4. רבקה זיו והדסה הר צופים- 73%
5. הסקוטי-71%
6. לניאדו-67%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully