וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים על ניתוח להסרת משקפיים? 5 דברים שחשוב לדעת

מאת: מערכת וואלה! בשיתוף קר לייזר

8.2.2015 / 7:10

המחשבה שניתוח קצר יהפוך אותנו מאנשים ממושקפים לכאלה שרואים בצורה חדה היא מפתה, אבל רצוי לדעת כמה דברים לפני שמחליטים לראות את העולם ברור יותר

אישה מכסה את העיניים. ShutterStock
הרצון לא להיות משועבד למשקפיים הפך את ניתוחי הלייזר לפופולריים/ShutterStock

ראית את המשקפיים שלי איפשהו? הרצון לא להיות משועבד למשקפיים או עדשות מגע הפך את ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים לאחד הפופולריים בישראל ובעולם. המחשבה שניתוח קצר יהפוך אותנו מאנשים ממושקפים לכאלה שרואים בצורה חדה היא מפתה. אבל יש לזכור שבכל זאת מדובר בניתוח, כך שרצוי לדעת כמה דברים לפני שמחליטים לראות את העולם ברור יותר.

מהו ניתוח לייזר?

מטרתו של ניתוח הלייזר היא לפתור את בעיות הראייה ולפטור אותנו מהצורך להרכיב משקפיים או עדשות מגע. העיניים של מי שצריך משקפיים או עדשות מגע אינן בפוקוס, משום שהקרנית אינה ממקדת טוב את האור בעין. הקרנית היא החלק החיצוני השקוף של העין, רקמה שאחראית על כ-75% משבירת קרני האור. אם תרצו, החלון של העין. בניתוח שכזה למעשה מפקסים את הראייה על ידי ליטוש הקרנית בעזרת קרן הלייזר. כל ניתוחי הלייזר עובדים על הקרנית בלבד, אבל ישנן טכניקות שונות בהן ניגע בהמשך.

חשיבות בדיקת ההתאמה

מסתבר שניתוח בלייזר אינו מתאים לכל אחד. למעשה, כ-30% מהאוכלוסייה פסולים לניתוח כזה מסיבות שונות. בנוסף, הניתוח לא מתאים לנשים בהריון ולצעירים מתחת לגיל 18. לכן אלה המעוניינים בניתוח לייזר עוברים קודם לכן בדיקת התאמה מקיפה, האורכת מספר שעות ובוחנת עשרות פרמטרים הקשורים לעין. "עושים בדיקת התאמה כי לא כל קרנית יכולה לעמוד בתהליך הזה", מסביר ד"ר יובל דומניץ, מנתח בכיר בחברת Care laser והמנהל הרפואי של סניף תל אביב, "זה כולל צילומים מיוחדים שבודקים את הקרנית מקדימה ומהצד הפנימי שלה, מודדים את החוזק שלה, את העובי, את הגמישות, את המבנה – יש קרניות שמעוותות גנטית ולא מתאימות לניתוח". בדיקת ההתאמה מורכבת מכמעט מאה בדיקות שונות, ואם בסופה הפציינט נמצא כשיר, הרופאים מתאימים את שיטת הניתוח למבנה הקרנית.

בדיקת ראיה. ShutterStock
בדיקת ההתאמה מורכבת מכמעט מאה בדיקות שונות/ShutterStock

שיטות הניתוח השונות

קיימות שתי שיטות פופולריות לתיקון הראייה בלייזר: שיטת PRK ושיטת LASIK, כשלאחרונה השיק קונצרן האופטיקה הגרמני צייס שיטה מתקדמת בשם Smile, או ZEISS Laser Premium. שיטה המשלבת בין שתי השיטות הידועות. "בשיטת הלאסיק מרימים מתלה, מעין קרום או פרוסה דקה של הקרנית, מלטשים בשכבה פנימית יותר של הקרנית ואז סוגרים בחזרה", מסביר פרופ' אור קיזרמן, המנהל הרפואי של מכון Care laser ומנהל מרפאת קרנית ועין יבשה במרכז הרפואי ברזילי שבאשקלון. "בשיטת PRK", מוסיף פרופ' קיזרמן, "הניתוח הוא חיצוני, על גבי הקרנית. כתוצאה מכך, הניתוח עצמו הוא פשוט ונמשך 5 עד 7 דקות". השיטה החדשנית של צייס משלבת בין טכנולוגיה חדשה, דור חדש של לייזר, והיתרונות של שתי השיטות הישנות יותר. "בשיטה זו מבצעים את הטיפול בפנים כמו בשיטת לאסיק, אבל אין צורך הקרנית בהרמת מתלה. צייס מגדילה את האפשרויות ומתאימה גם לאנשים עם מספרים גבוהים", אומר פרופ' קיזרמן.

משך ההחלמה ותופעות הלוואי

בשנים האחרונות המכשור והטכנולוגיה של ניתוחי הלייזר התקדם לאין ערוך. ניתוחים אלה בטוחים מאוד ושיעורי ההצלחה שלהם גבוהים. "הסיכוי שהיום, עם הציוד המתקדם, המכשור והבדיקות, תקרוס שהקרנית תגלה סימני חולשה לאורך השנים לאחר הניתוח הוא אפסי", אומר ד"ר דומניץ. "הניתוחים האלה מאוד מאוד בטוחים. הלייזר היום זה לא הלייזר שניתחו איתו לפני 15 שנה. הוא מאוד מדויק ודק, הוא עוקב אחרי תנועות העיניים, בודק בכל נקודה איך לירות את הקרן, זה דור אחר לגמרי".

כמו בכל הליך רפואי נדרש זמן החלמה ויש תופעות לוואי קלות בעקבות השינוי. "אחרי הטיפול ישנן תופעות לוואי שעיקרן זה מעט יותר יובש מהרגיל ומעט סנוור, התופעות הללו חולפות כעבור זמן קצר של ימים עד שבועות ובדרך כלל אינן מפריעות לחזרה לשגרה", אומר ד"ר דומניץ, "הטיפול ביובש הוא תרופתי, על ידי טיפות הרטבה, הטיפול בסנוור הוא על ידי משקפי שמש".

"לאסיק היא השיטה הכי מהירה מבחינת זמן ההחלמה, תוך שלוש-ארבע שעות חוזרים לתפקוד מלא", מפרט ד"ר דומניץ. "ב-PRK ראיה תפקודית מושגת תוך ארבעה לשבעה ימים. בשיטת צייס זמן ההחלמה הוא בין יום לשלושה לכל היותר, תלוי באדם. השיטה של צייס מגדילה את טווח האנשים שיכולים לעבור ניתוח וגם מאפשרת חזרה מהירה לתפקוד, לכן הרצון הוא להעניק לכמה שיותר אנשים ניתוח בשיטות צייס, או לאסיק, שגם בה חוזרים מהר לשגרה".

אילוסטרציה. ShutterStock
"הניתוחים האלה מאוד מאוד בטוחים. הלייזר היום זה לא הלייזר שניתחו איתו לפני 15 שנה"/ShutterStock

לבחור את המכון הנכון

מכונים רבים מספקים אפשרות לניתוח לייזר בשתי השיטות הנפוצות, כשמכון Care laser הוא היחיד שמחזיק בטכנולוגיה המתקדמת של צייס פרימיום. כמו בכל תחום בחיים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בבריאות שלנו, עלינו לפנות למכון העומד בכל התקנים ומחזיק בצוות רופאים מנוסה. "אין מיפוי תלת-ממדי בכל המכונים לכן חשוב לפנות למכון שמאפשר בדיקה כזאת", מפרט פרופ' קיזרמן את הכללים שאמורים להנחות אותנו בבחירת המקום בו ננותח. "הטכנולוגיה מאוד חשובה. ככל שהמכשיר מדור מתקדם וחדש יותר, הלייזר מדויק יותר, ואיכות הטיפול תהיה גבוהה יותר".

בנוסף, עלינו לבדוק עם המכון מאיזו שנה המכשיר, ולבדוק באינטרנט לגביו, ממש כפי שאנו עושים לפני רכישה גדולה או עסקה. חשוב ללמוד את החומר.. חשוב לא פחות - לוודא שהמכון גדול, ותיק ומוכר. "לפעמים יש מכונים קטנים שנפתחים ונסגרים, לעומת זאת יש מכונים שקיימים כבר 15-20 שנה וזה מאוד חשוב, כי להם יש אחריות", מחדד פרופ' קיזרמן. "המכון נותן אחריות לכל החיים, ואם בעוד 20 שנה צריך משהו אז הטיפול ניתן חינם, כך שצריך לבחור מכון שקיים כבר שנים ארוכות ויהיה קיים בעוד שנים ארוכות".


הכתבה הוכנה בשיתוף מכון Care laser

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully