וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבהלה לחצבת: האם להורים יש את הזכות לא לחסן?

4.2.2015 / 8:59

נגיף החצבת ממשיך להתפשט בחוף המערבי של ארה"ב ולהעסיק הורים מודאגים רבים, ולא רק אותם. הנשיא אובמה קרא להורים לחסן את ילדיהם, וכך גם הילרי קלינטון. מנגד יש שקוראים לתת להורים את חופש הבחירה

חצבת. GettyImages
חצבת. הייתה יכולה להיות היסטוריה אם כולם היו מחסנים/GettyImages

לא רק ישראל עומדת בפני בחירות, וגם בארה"ב השטח מתחמם לקראת 2016, אז יבחר למעצמה החזקה בעולם נשיא חדש. ובעוד פה דנים בנושאי דיור וכלכלה, העימות הכי חם כרגע באיזור הבית הלבן הוא האם הורים צריכים לחסן את הילדים שלהם או לא. הסיבה - התפשטות מחלת החצבת בדיסנילנד ובמערב ארה"ב.

ביום שני האחרון הנשיא ברק אובמה התראיין לתוכנית בערוץ NBC וקרא להורים לחסן את ילדיהם. "אני מבין שיש משפחות שחוששות מתופעות הלוואי של החיסונים", אמר אובמה. "המדע כפי שאתם יודעים כמעט ואינו ניתן לוויכוח. בחנו את זה שוב ושוב. יש לכם את כל הסיבות לחסן, ואף לא סיבה אחת לא לחסן", טען הנשיא.

בארה"ב נרשם מתחילת החודש גל חצבת שכמותו לא ידעה זה שנים. בעוד שבעשור האחרון הממוצע השנתי עמד על פחות מ-100 מקרי הידבקות בחצבת, בשנת 2014 דווח על כ-700 מקרים, ומתחילת החודש הראשון של 2015 המספרים הולכים ועולים. רובם המכריע של הנדבקים הם ילדים שלא חוסנו נגד המחלה המסוכנת.

גל מקרי החצבת גרם לפניקה גדולה אצל הורים רבים. "אני מכבד את הבחירות של אנשים על מה לעשות עם הילדים שלהם, אבל אם הילד של מישהו חולה וגורם לילד שלי להיות חולה, זו בעיה", אמר לניו יורק טיימס השבוע קארל קרוויט מקליפורניה, אביו של רט בן שש החולה בלוקמיה.

קרוויט ביקש לפני כשבוע מהמפקח האזורי לאסור את כניסתם של ילדים לא מחוסנים לשטח בית הספר, שכן הוא חושש שידביקו את בנו, שלו מערכת חיסונית חלשה, ואת שאר הילדים. לפי ההערכה, בבית הספר של רט שבעה אחוזים מהילדים אינם מחוסנים, ובבתי ספר אחרים הסטטיסטיקה מאמירה לכ-50 אחוזים.

עוד באותו נושא

חצבת: המחלה המסוכנת מהעבר ששבה לחיים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רט קרוויט. הוריו מפחדים שידבק בחצבת בבית הספר מכיוון שמערכת החיסון שלו חלשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות הדרישות של קרוויט, מפקחי בית הספר לא נענו לבקשתו בטענה שהנגיף עוד לא נמצא במחוז שבו הם גרים, וכי הם הציבו את בנו בכיתה שבה אחוז הילדים המחוסנים הוא הגבוה ביותר. אך התשובה שקיבל לא סיפקה את האב. "זה לא רק בתי ספר שבו מחלות יכולות להתפשט", אמר, "זה הספרייה, מגרש המשחקים, שדה התעופה, כל הקהילה".

האם צריך לתת להורים את זכות הבחירה?

כמה ימים לאחר הראיון של אובמה, התראיין לאותה רשת סנטור ראנד פול, רופא עיניים לשעבר ומועמד פוטנציאלי לנשיאות מטעם הרפובליקנים בשנה הבאה, וטען כי צריך לתת להורים חופש להחליט. "לפעמים תינוקות רכים מקבלים כמה חיסונים בבת אחת צהבת מסוג B או חצבת, ואני למשל העדפתי לדחות אותם כשהיה מדובר בילדי", אמר הסנטור. "שמעתי על לא מעט טרגדיות שבהן ילדים שהיו במצב בריאותי תקין סבלו מהפרעות נפשיות אחרי שקיבלו חיסונים. אני לא חושב שחיסונים הם דבר רע, אלא דבר טוב. אבל אני טוען שלהורים יש זכות לבחור. זה עניין של חופש. המדינה אינה הבעלים של הילדים שלנו", סיכם.

אתמול בבוקר, גם הילארי קלינטון, עוד מועמדת אפשרית למרוץ לנשיאות מטעם הדמוקרטים, הצטרפה לחגיגה וצייצה: "המדע הוא ברור: העולם הוא עגול, השמיים כחולים וחיסונים עובדים. בואו נגן על ילדינו". את הציוץ היא חתמה בהאשטג "סבתות יודעות הכי טוב".

הילרי קלינטון מצייצת על החצבת. טוויטר, אתר רשמי
# סבתות יודעות הכי טוב/אתר רשמי, טוויטר

חצבת, שהייתה אחראית בעבר למותם של מילונים ברחבי העולם, נגרמת מנגיף הפאראמיקסווירוס (Paramyxovirus) ונחשבת למחלה מאוד מידבקת. הסימפטומים העיקריים של המחלה הם שיעול, נזלת, עיניים אדומות, כאבי גרון, חום גבוה ופריחה טיפוסית על גבי העור שמורכבת מכתמים גדולים ושטוחים. בנוסף, קיימים נגעים לבנים קטנים בתוך חלל הפה.

ברוב המקרים הגוף מצליח להתמודד עם הנגיף שגורם לחצבת, אבל כ-40 אחוזים מהחולים מתפתחים סיבוכים הקשורים למחלה כמו דלקת בריאות, ברקמת המוח, בדרכי הנשימה ועוד. הסיבוכים נפוצים יותר אצל ילדים צעירים מאוד (בני פחות מחמש), במבוגרים מעל גיל 20 ואצל אנשים מדוכאי חיסון. למרבה הצער, ילדים מתחת לגיל 5 נמצאים בסיכון הכי גבוה למות מהמחלה.

  • עוד באותו נושא:
  • חצבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully