וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ט"ו בשבט זה בריא

מערכת וואלה! בשיתוף BARBARY

4.2.2015 / 7:24

הם עוזרים במניעת מחלות לב, מסייעים לנו בדיאטה ותורמים לתחושת השובע שלנו. במיוחד לט"ו בשבט: הכל על הפוטנציאל הבריאותי שבאגוזים ובפירות יבשים

אגוזי ברזיל. ShutterStock
משחר ימי האנושות - אגוזים/ShutterStock

משחר ימי האנושות היו אגוזים מרכיב מרכזי בתזונת האדם. הם עוזרים לנו לחוש שבעים ומסייעים לגוף להילחם בכל מיני מחלות: שילוב של אגוזים ופירות יבשים בתפריט היומי יכול לעזור לנו לרדת במשקל ולהוריד את הסיכון לחלות במחלות לבביות, סוכרת ואפילו סרטן. ואם כל זה לא מספיק - הם אפילו טעימים.

תזונה עשירה בשומן בלתי רווי – המצוי בשפע באגוזים למיניהם: שקד, פקאן, אגוזי ברזיל, קשיו, לוז, מקדמיה, צנובר, פיסטוק חלבי ואגוזי מלך - עשויה להפחית את הנזק של הכולסטרול ה"רע" (LDL) לעורקים מבלי לפגוע בפעולתו של הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ולהוריד את הסיכון לחלות במחלות לב. באגוזים אין כולסטרול כלל והם עשירים בחלבונים ובסיבים תזונתיים. הם מקור נהדר לוויטמינים (E למשל), לחומצה פולית, ולמינרלים כמו מגנזיום ואבץ.

אכילה יומית של אגוזים מסייעת בשליטה בתחושת הרעב: האגוזים עשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים בעיכול, תורמים לתחושת השובע. במקום פחמימות ריקות, אפשר לאכול אגוזים ולסייע לגוף בשיפור המאזן הגליקמי ולפיכך להביא לירידה במשקל. אגוזים הם גם מקור מעולה לנוגדי חמצון, המסייעים לגוף לנטרל את הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים. פעילות נוגדת חמצון עשויה להגן על הגוף מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים וקטרקט, ולהאט את תהליכי ההזדקנות.

גם פירות יבשים הם מקור נהדר לסיבים תזונתיים ומינרלים ולפיכך גם הם בעלי פוטנציאל למניעת מחלות לב, סוכרת, שבץ מוחי וסוגים מסוימים של סרטן: ממחקרים עולה כי למרכיבי התמרים, למשל, השפעה על זירוז הרחקת עודפי כולסטרול מתאי דופן העורק - תהליך הקשור בהאטה, בלימה ונסיגה של התפתחות טרשת העורקים; בכוחו של הרסברטרול, המצוי בשפע בצימוקים, להאט ולשבש את תהליכי היווצרות תאים סרטניים ולזרז מוות של תאים סרטניים, ועל כוחו של השזיף לסייע במניעת עצירות ובהסדרת היציאות לא צריך להרחיב.

גרנולה ויוגורט. ShutterStock
הכינו לעצמכם גרנולה ביתית/ShutterStock

גם חולי סוכרת (סוג 2) יכולים להרוויח מאכילה יומית של אגוזים: הסיבים התזונתיים מאטים את קצב העיכול ולכן הסוכר שבמזון נכנס לזרם הדם בהדרגה, ואינו מביא לתנודות חדות ברמת האנרגיה ולנפילות סוכר. שילוב של אגוזים ופירות יבשים הוא השילוב האופטימלי משום שהאגוז מעכב את ספיגת הסוכר מהפרי היבש. מניעת התנודות החדות בריכוז הסוכר בדם עוזרת גם היא לשמירת תחושת השובע לאורך זמן ולפיכך במניעת השמנה.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מאשר כי שילוב של כ?42 גרם אגוזים בתפריט יומי דל בשומן רווי ובכולסטרול תורמת להפחתת הסיכון למחלות לב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אז איך כדאי לשלב אותם בתפריט היומי?

הוסיפו אותם לאוכל: אם אתם מכינים לעצמכם מיץ סחוט, הוסיפו לו תמרים, אם אתם מבשלים לעצמכם מרק הוסיפו לו אגוזים טחונים והעשירו את טעמו ומרקמו. מי שאוהב לנגוס באגוזים ובפירות יכול להוסיף אותם, בטריותם, לסלט, לפזר אותם מעל תבשיל כלשהו או לערבב אותם עם יוגורט.

הכינו לעצמכם גרנולה טבעית: הוסיפו תבלינים (קינמון למשל) לאגוזים, לקוקוס ולצימוקים וקלו אותם בתנור. את התוצר תוכלו לערבב עם יוגורט והא לכם ארוחת בוקר.

הכינו לעצמכם נשנוש: הכינו לעצמכם שקית קטנה עם קשיו, חמוציות, אגוזי מלך וצימוקים וקחו אותה לעבודה. במשך היום כבר תמצאו את הזמן לאכול אותם. שימו לב שכמו בכל דבר, לא כדאי להפריז בכמות – כמה עשרות גרמים של אגוזים ופירות יבשים ביום אמורים להספיק לכם.

קנו לעצמכם חטיפי פירות ואגוזים: אם אין לכם סבלנות להתעסק בכל זה אתם יכולים להצטייד בחטיפי אגוזים ופירות יבשים. שימו לב שאתם קונים חטיף שיש בו לפחות 50 אחוז אגוזים ופירות והימנעו מחטיפים שעשירים בעיקר בתוספות מלאכותיות. קנו לעצמכם חטיף שעשוי מרכיבים טבעיים בלבד.

למידע נוסף על חשיבותם של אגוזים ופירות יבשים בתזונה היומית הקליקו כאן

הכתבה הוכנה בשיתוף שרית עטיה, דיאטנית קלינית ויועצת לחברת BARBARY

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully