זה מדעי: עצימת עיניים יעילה לזיכרון

חלק מאיתנו מליטים את עינינו כשאנחנו מנסים להזכר במשהו. הפעולה האוטומטית הזו אינה מגיעה במקרה, ומחקר חדש מוכיח כי היא אכן משפרת את הזיכרון שלנו. ויש עוד כמה פטנטים שיועילו לכם כשאתם נתקלים באיש מוכר ברחוב

מערכת וואלה! NEWS
לא סתם עוצמים עיניים (אילוסטרציה: shutterstock)

גם אתם עוצמים את העיניים כשאתם מנסים להיזכר באירוע שקרה לפני הרבה זמן, או במישהו שפגשתם והפנים שלו נשכחו? מחקר חדש מגלה שאתם לא סתם עושים את הפעולה הזו, ושבפועל היא מסייעת לנו להגביר ולשפר את הזיכרון באותו הרגע. במחקר חדש של אוניברסיטת סורי באנגליה, שפורסם במגזין Legal and Criminology Psychology, מצאו חוקרים כי אנשים שהיו עדים לפשעים, זכרו הרבה יותר טוב פרטים אם עצמו את עיניהם.

המחקר חולק לשני חלקים. בחלק הראשון צפו 178 אנשים בסרט שבמהלכו חשמלאי נכנס לבית וגונב רכוש. לאחר מכן נתבקשו המשתתפים לענות על שאלות זיכרון כשהם מחולקים לארבע קבוצות: קבוצה שנותרה עם עיניים פקוחות, אחרת עם עיניים עצומות, ושתי קבוצות נוספות (עם עיניים פקוחות או עצומות) שמילאו דו"ח בעזרת מרואיין. התוצאות הראו כי אלה שענו על השאלות- כמו "מה היה כתוב על קדמת המכונית של החשמלאי" כשעיניהם עצומות, דייקו ב-23 אחוזים יותר ביחס לאחרים.

עוד באותו נושא

למה ריחות מעוררים בנו זיכרונות?

לכתבה המלאה

משפר זיכרון ויזואלי וקולי

הניסוי השני לקח את עניין הזיכרון צעד אחד קדימה. החוקרים הציגו למשתתפים סרטון שלקוח מתוכנית פשע שבו נראה שחזור שוד של גבר מבוגר בביתו. המשתתפים נתבקשו לזכור לא רק את מה שראו אלא גם את מה ששמעו. גם במבחן הזה מצאו החוקרים כי אלה שעצמו את עיניהם במבחני הזיכרון, בין אם נתבקשו להכין דו"ח או לא, זכרו יותר פרטים, ויזואליים וקוליים.

עורך המחקר הראשי רוברט נאש סיפר ל-BBC ש"עצימת עיניים עוזרת לאנשים לדמיין את פרטי האירוע, לא רק מבחינת ויזואליה ותמונות אלא גם מבחינת הקול".

הנה עוד כמה דברים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון:

משחקי מחשבה
יש פעילויות קוגניטיביות שיכולות לעורר את המוח ליצור חיבורים חדשים בין תאי עצב במוח. בין השאר, מומלץ לעסוק בנגינה, בפתרון תשבצים, במשחקי חשיבה, ברידג' ואפילו משחקי מחשב. במחקר שבוצע במרכז הרפואי תל-אביב, ופורסם בשנת 2011 בירחון הרפואי Neuroepidemiology Journal, נמצא כי משחקי מחשב משפרים את הזיכרון ובפרט כשמשתמשים בתוכנות מחשב ייעודיות לשיפור היכולות הקוגניטיביות.

משחק ברידג' קטן ירענן לכם את הזיכרון (צילום: ברני ארדוב)

ויטמינים
לחיזוק הזיכרון אפשר וכדאי להיעזר בקבוצת הוויטמינים מסוג B (במיוחד B1 ו-B3). ויטמינים אלה משתתפים בתהליך חילוף החומרים של חלבונים ופחמימות, מסייעים בתפקוד מערכת העצבים ומחזקים את הזיכרון. אומגה 3, שמצוי באופן טבעי בדגים, נחשב גם הוא כמשפר זיכרון ומומלץ לצרוך אותו.

שוקולד
מחקר של אוניברסיטת קולומביה בארה"ב מצא כי אנשים ששתו תערובת קקאו שמכילה רמות גבוהות של פלאבנולים - תרכובות אורגניות נוגדות חימצון - שיפרו את הזיכרון בשלושת החודשים שבהם נערך הניסוי ב-25 אחוזים, לעומת אנשים ששתו תרכובות שאינן עשירות בפלאבנולים. ממצא מעניין נוסף היה כי הזיכרון של אנשים ששתו את התרכובת העשירה בנוגדי החימצון תפקד כמו זיכרון של אנשים שצעירים מהם בשניים עד שלושה עשורים.

תה ירוק
תה ירוק עשוי לעצור הידרדרות קוגניטיבית ואף לשפר תפקוד קוגניטיבי שנפגע אצל קשישים. כך נקבע במחקר שנערך ביפן ופורסם בספטמבר 2014 בירחון המקצועי Nutrients. בנוסף, תה ירוק מכיל הרבה מאד נוגדי חמצון, כך שהוא בריא לבריאות הכללית של הגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully