וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדתם צ'ייסרים? עכשיו אל תשכחו את העדשות

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

29.12.2014 / 13:00

שתיתם, השתכרתם, נהניתם? כולנו יודעים שאסור לשבת מאחורי ההגה, אבל מעטים מאיתנו יודעים כמה נזק עלול להיגרם לעיניים אם לא נזכור להוריד את העדשות כשאנחנו הולכים לישון

חגיגות השנה החדשה בבנגקוק, תאילנד. דצמבר 2013. AP
תחגגו אבל אל תשכחו את העדשות/AP

אתם אחרי ערב שבו שתיתם אלכוהול, אתם מגיעים הביתה (בבטחה כמובן) וכל מה שאתם רוצים זה ליפול על הכרית ולישון עד הבוקר או לפחות עד שתתפכחו, אבל רגע לפני, את העדשות כבר הורדתם? אם לא, כדאי מאוד שתסירו אותן לפני שתעברו למצב מאוזן. מומחים בתחום מזהירים אנשים המרכיבים עדשות מגע ונוהגים לשכוח או לדלג על הסרתן לפני השינה, מסיכון גבוה לנזקים שונים בעין ולעיתים אף לעיוורון. חגיגות הסילבסטר ממשמשות ובאות, צאו לבלות ותיהנו, אבל תשמרו על העיניים שלכם, אתם תזדקקו להם גם בשנה הבאה.

עלייה של דלקות עיניים בחגים

אתם כל כך עייפים, ורק רוצים לישון, אבל בזמן שינה, יכולת הנשימה של הקרנית יורדת, כאשר אתם מרכיבים באותה עת עדשות מגע, הדבר יכול לגרום להידבקות של העדשה ולבצקת בעין.

מעבר לכך, שתייה בלתי מבוקרת של אלכוהול, מעלה את הנטייה להיפגע בתאונות, לפעול באלימות, ולקיים יחסי מין לא מוגנים, ואחת ההשלכות שלה היא גם היגיינה אופטית ירודה. מומחים בבריאות העיניים מזהירים שהדבר יכול להוביל לדלקת עיניים חמורה ואף כיבים בקרנית, היכולים בסופו של דבר להוביל לעיוורון. בחגים ומועדים בהם שותים הרבה אלכוהול, נרשמת עלייה חדה במספר האנשים הפונים לטיפול בעקבות דלקות עיניים זיהומיות. לא מעט מהציבור הזה הם מרכיבי עדשות מגע, אשר לא שמרו על כללי ההיגיינה הנדרשים בעת השימוש בעדשות. רופאי העיניים מדווחים כי אנשים רבים מגיעים לטיפול בעקבות נזק שנוצר בעיניהם וזאת בגלל חוסר זהירות בטיפול בעדשות.

תחזוקה לא נכונה של העדשות יכולה לגרום למחלות נדירות כמו Acanthamoeba Keratitis שמספרה באוכלוסייה הוכפל. המחלה נגרמת כאשר אמבות, יצורים חד תאיים החיים לרוב במאגרי מים ובמערכות הביוב ,פולשות לקרנית העין ומזהמות אותה. התנאים להיווצרות המחלה הזו קשורים בכך שהעדשות נוקו במי ברז, או שנעשה בהן שימוש בעת הרחצה במקלחת או בבריכת השחייה, וכן, כאשר הן הורכבו למשך זמן ממושך מזה שנועדו לו. ישנה חשיבות גדולה לטיפול במחלה זו בזמן, אחרת, זיהום קשה יכול לצלק את העין, ולגרום לנזק קבוע ובלתי הפיך לראייה, ולעיתים אף להוביל לצורך בהשתלת קרנית ובמקרים מסוימים גם לעיוורון.

עדשות מגע. ShutterStock
לשמור על היגיינה, במיוחד בשימוש בעדשות מגע/ShutterStock

רוצים עיניים בריאות? הקפידו על כללי היגיינה נאותים

האפשרות היחידה לנקות עדשות מגע היא בתמיסות השרייה או ניקוי ייעודיות. כדאי לדלג בעניין הזה על הצורך להיות יצירתיים ולהשתמש בעת הניקוי של העדשות ברוק מהפה, בשרוול, או פשוט בידיים עמוסות בחיידקים. ככלל, רוב זיהומי הקרנית קשורים באופן ישיר לשימוש בעדשות מגע, ובייחוד כאשר אין הקפדה על כללי היגיינה נאותים.

מחקרים מצביעים על סיכון גבוה לזיהום חיידקי בעין משימוש בעדשות המגע, הדבר יכול לגרום בין היתר לצלקות בקרנית, ולכן, יש חשיבות מאוד גדולה לשטוף את הידיים בכל עת של שימוש בעדשות מגע. למרות שעדשות מגע רכות, שהן הפופולאריות יותר, מיוצרות היום בטכנולוגיות חדשות, ועשויות מחומרים המאפשרים הרכבה בטוחה יחסית ונוחה, הן עדיין גוף זר בעין. בשל כך, חיוני להגיע לאופטומטריסט לבדיקות תקופתיות, אחת לשישה חודשים, על מנת לוודא שלא נגרם נזק מצטבר לעיניים, ולבדוק שהראייה לא השתנתה.

גם טעמי חיסכון יכולים להוביל אנשים לקנות עדשות אונליין, או ממקור שאינו מוסמך באופטיקה ובבריאות העיניים על מנת להוזיל את המוצר. כמו כן חלק מהאנשים יוותרו על בדיקות תקופתיות ואף ישארו עם העדשות זמן ממושך יותר מזה אשר נמסר להם. חשוב לזכור שהחיסכון המזערי בהוצאות עלול לעלות לכם ביוקר מאוחר יותר. הרכבת עדשות מגע ללא השגחה מקצועית, עלולה לפגוע הן ביכולת הראייה והן בבריאות העין.

"שינה עם עדשות מגע, אפילו שינה קצרה, עלולה להפריע למעבר התקין של חמצן בעיניים ומעודדת התפתחות של זיהומים", מסביר דרור דקל אופטומטריסט B.sc אופטיקנה . "אם אנחנו יודעים מראש שתהיה בעיה להוריד ולנקות את העדשות, מומלץ באירועים מיוחדים, לבחור בעדשות יומיות ואז אין צורך להוריד ולנקות, אלא אפשר פשוט לזרוק אותן לפח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully