וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניתוח שמשפר לספורטאים את ההישגים

מערכת וואלה! בשיתוף מרכז רפואי "עיניים"

25.12.2014 / 10:55

טייגר וודס כבר הודה שהניתוח להסרת משקפיים שעבר הפך אותו לשחקן גולף טוב יותר, וספורטאים אחרים שנהגו להרכיב עדשות מגע, מבינים כיום את ההשפעה המיטיבה של הניתוחים להסרת המשקפיים

הגולפאי טייגר וודס. רויטרס
סיכוי לחטוף כדור בראש או בעין. טייגר וודס/רויטרס

מי שעוסק בספורט אקסטרים ואפילו בספורט רגוע כמו גולף, יודע שתמיד יש סיכוי לחטוף מכה בראש או בעיניים. אם הספורטאי מרכיב במהלך המשחק משקפיים או עדשות מגע, הפגיעה יכולה אף להחמיר. תוסיפו לכך את העובדה שהמשקפיים יכולים ליפול באמצע המשחק, להתלכלך או להירטב, עדשות המגע יכולות ליפול תוך כדי קפיצה או בעקבות מגע לא זהיר בעין ובכל אחד מהמקרים הללו הספורטאי נותר לכמה דקות במצב בו הוא לא רואה והוא חייב להפסיק את הפעילות שהוא עושה.

גם חיילים קרביים חשופים לפגיעות ולהפרעה בתפקוד בשל ליקוי הראייה שלהם. פעילות מבצעית בתנאי שטח הכוללים אבק, חול, או סביבה ימית, מפריעים להם להרכיב משקפיים או להשתמש בעדשות מגע. כדי להפחית את הסיכון לפגיעה בעיניים לחיילים מרכיבי משקפיים, וכדי להקל על ביצוע המשימות שלהם, מקובל בצבא האמריקאי למשל לבצע לחיילים ניתוחי לייזר לשיפור הראייה במימון הצבא. שוחחנו עם ד"ר שמואל לוינגר, מומחה רפרקציה, קטרקט וקרנית והמנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים', על הניתוח המתאים לספורטאים ולחיילי היחידות המובחרות.

מה זה בעצם ניתוח הסרת משקפיים לספורטאים ובמה הוא שונה מהסרת משקפיים בשיטות אחרות?

"ישנם שני סוגים של ניתוחים – ניתוח הכולל חיתוך בקרנית וניתוח הכולל ליטוש על פני שטח הקרנית. בניתוח שבו מבצעים חיתוך, יש שינוי במתווה של הקרנית, ואילו בניתוח בו מבוצע ליטוש רק על פני השטח של הקרנית אין שינוי במבנה ובחוזק הקרנית. סוג הניתוח המומלץ לספורטאים תלוי בסוג הספורט שבו הם עוסקים ובמספר שלהם. ניתוח הליטוש למשל מומלץ לספורטאים שעוסקים בספורט אקסטרים ובספורט שבו יש פוטנציאל לפגיעה בעיניים מחבטה, כמו אמנות לחימה, כדורגל, וכדורסל. גם לפרחי טיס ולחיילי היחידות המובחרות כמו 669, שלדג , שייטת וסיירת מטכ"ל – אני ממליץ על הסרת משקפיים שכוללת רק ליטוש. יש שיטות נוספות להסרת משקפיים, כמו ניתוחי השתלת עדשה תוך-עינית המתאים לבעלי מספרים גבוהים במיוחד, אבל למי שעלול לקבל חבטות בעין אני לא ממליץ על שיטה ניתוחית זו".

איך סוג הניתוח משפיע על הספורט?

"אחד הג'ודוקא הטובים בישראל, לדוגמא, עבר אצלנו ניתוח הסרת משקפיים בשיטת הליטוש. הניתוח שיחרר אותו מהצורך בעדשות או במשקפיים במהלך קרב ואם הוא היה עובר ניתוח שכולל חיתוך ולא ליטוש, היריב שלו היה יודע שיש אצלו נקודת תורפה והיה מנסה לפגוע לו בעין. בליטוש, אין שינוי במבנה העין ולא נוצרת נקודת תורפה כזו. במשחקי כדורסל או כדורגל רבים בהם אני צופה אחד השחקנים מקבל מכה בעין או שלשחקנים קורה שנופלת העדשה. אם העין חשופה למכות, הניתוח המומלץ הוא הליטוש".

ומה קורה בצבא, בחיל האוויר וביחידות המובחרות?

"היום לטייסים ולאסטרונאוטים מותר לעבור ניתוח שכולל חיתוך, אבל עדיין יש העדפה לליטוש. לצבא האמריקאי יש 28 מרכזים בהם מנתחים חיילים בחינם, וכולם עוברים ליטוש. הנזק הפוטנציאלי שבשימוש במשקפיים או עדשות מגע גדול יותר מההשקעה בניתוחים ולכן הצבא האמריקאי ממן אותם. בצה"ל, למועמדים ליחידות מובחרות, מומלץ לעבור ניתוח בשיטת הליטוש, בגלל היציבות לקרנית והביטחון לעיניים".

רוכבי אופניים. shutter stock, ShutterStock
מגבלה לספורטאים/ShutterStock, shutter stock

והליטוש יקר יותר?

לא. המחיר לרוב זהה.

וההחלמה?

משך ההחלמה ארוך יותר בשיטת הליטוש והוא כולל 3?4 ימים עם עדשות מגע טיפוליות. בנוסף, צריך להשתמש בטיפות עיניים סטרואידיות לזמן ההחלמה ולהרכיב משקפי שמש במשך שלושה חודשים. בשיטת החיתוך, ההחלמה המלאה מהירה ושיפור הראייה הוא מיידי. לאחרונה קיבלנו מכשיר לייזר חדש שמקצר את משך ההחלמה ליומיים?יומיים וחצי. בשיטת הליטוש, ההחלמה ארוכה יותר אבל משתלמת. חשוב לדעת גם שלא לכולם מתאימה שיטת הליטוש. לדוגמה מי שסובל מרוחק ראייה (להבדיל מקוצר ראייה). טייסים רבים לדוגמא, סובלים מרוחק ראייה ובמקרה זה, הם יכולים לעבור ניתוח רק בשיטת החיתוך ולא הליטוש".

ידוע שאצל אנשים מן השורה יכולה להיות איזושהי רגרסיה כמה שנים אחרי הניתוח. מה קורה אצל הספורטאים במקרה כזה?

"יש חוסר מודעות או אי הבנה בעניין הזה. אין רגרסיה, אלא קיים תהליך טבעי של שינוי בראייה שהיה מתרחש באופן טבעי גם בלי הניתוח. לדוגמא, אדם שמרכיב משקפיים שמספרם 3- , אחרי שלוש שנים המספר שלו יכול לגדול ל?3.5-. במילים אחרות, אנחנו לא מונעים את השינוי העתידי, אלא רק מתקנים את לקות הראייה הנוכחית. הניתוח לא מתקן את האנטומיה של העין אלא מטפל במספר. הוא מתקן את הראייה כמו משקפיים. זה תקף גם אצל הספורטאים, ואפשר לבצע, בדרך כלל, טיפול משלים לתיקון הראייה ".

ויש לניתוח השפעה ממשית על הביצועים?

"כן, חד משמעית. יש שחיינים ששוחים עם עדשות מגע רכות בתוך המשקפת. זו מגבלה רצינית מאוד והיא פוגעת ביכולות שלהם. לספורטאים יש סיבה רפואית ומקצועית לבצע את הניתוח. הניתוחים מדויקים מאוד ומשפרים את היכולת. בסופו של דבר הראייה טובה יותר וזה משפיע על הביצועים. טייגר וודס, משחקני הגולף המוצלחים בהיסטוריה, מעיד שאחרי שעבר ניתוח לייזר להסרת משקפיים, הביצועים שלו השתפרו ותוצאות המשחק גם כן, כי יכולת הדיוק שלו השתפרה".

למידע על מגוון הטיפולים במרכז הרפואי 'עיניים'

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully