וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימת האמהות: תופעת הלוואי של הכינים

25.12.2014 / 8:58

תופעת הכינים מוכרת לכל הורה שיש לו ילד במוסד חינוכי. למרות חוסר הנוחות, התופעה המדבקת אינה מחלה אמיתית וניתן להיפטר ממנה בקלות. אז איך זה שכולם מתביישים כשהיא מגיעה אליהם הביתה?

אילוסטרציה. ShutterStock
כינים? זה מגעיל אותי/ShutterStock

מסתבר שכינים לא רק מבאסות את כל האימהות בגן, אלא גם מגעילות אותן. מחקר קליני חדש שפורסם במגזין לדרמטולוגיה מצא כי כ-80 אחוזים מהאימהות הביעו תחושות קשות מהופעת הכינים אצל ילדיהם ורק 10 אחוזים ראו בהן תופעה טבעית.

המחקר, שבוצע בארה"ב וכלל סקר אינטרנטי באוסטרליה, אנגליה וארה"ב, כלל ראיונות עם למעלה מ-320 אימהות שנתבקשו להביע את הרגשות שלהן כלפי תופעת הכינים. האימהות ענו על מגוון שאלות, כשהרגשות הקשים שעלו מתופעת הכינים הובעו במילים כגון: סלידה, גועל, אימה, לכלוך, מבוכה, פחד וחרדה. תחושת הגועל הייתה החזקה ביותר מבין כל התחושות וכרבע מהאימהות ענו כי זו התחושה שעלתה בהם ראשונה. בהתחשב בקלות התופעה ובהישנות שלה, מפתיע לגלות כאלה עוצמות וסוגי רגש שליליים אצל האימהות.

תחושות קשות שעוברות לילדים

תופעה נוספת שהמחקר איתר היא כי לתחושות השליליות האלה יש גם השפעה על הילדים, והן עוברות אליהם דרך האווירה המתוחה בבית ובגן ודרך תנועות הגוף, גם אם מאוד השתדלתם שלא. הורים שמעבירים תחושות של פחד או איבוד עשתונות מהכינים, יכולים ליצור אצל הילד תחושה שהם כועסים עליו או שההידבקות אירעה באשמתו, ובכך ליצור אצלו אשמה, פחדים ואפילו חרדה מהכינים.

אמא מחפשת כינים בשיער של ילדה. Goodluz, ShutterStock
הורה נמצא בתנוחה הזו כחמש פעמים בשנה בממוצע/ShutterStock, Goodluz

מדוע כשהילד חולה בדלקת גרון רגשות אלה אינם עולים, אך בסיטואציה של כינים כן? הרבה הורים חושבים שכינים מעידות על הזנחה, חוסר היגיינה, ואי מעורבות, אבל בפועל זה לא המקרה. הופעתן של כינים, מלבד היותה טבעית לגמרי, היא בעיקר בגלל המשחקים המשותפים של הילדים בגן ובבית הספר, והעובדה שהן מדבקות. התחושות השליליות והבושה נגרמות יותר בשל ההקשר החברתי הנלווה והן עלולות להוביל לעיתים להרחקה ממוסדות חינוך (למרות איסור של משרד החינוך), בידוד חברתי, טיפול בחומרים דמוי נפט, חומץ, צבעי שיער, ותחושה קשה ל"נדבק" ומשפחתו.

קורה אצל כולם

עוד סיבה לא להתבייש היא שכמעט אצל כולם, גם אצל הילדים של השכנה, רוב הסיכויים שהכינים יגיעו. ולראייה, בסקר שבוצע על ידי חברת ריזאלטס ונערך בקרב 350 הורים לילדים בגילאי גן ובית ספר יסודי, נמצא כי תופעת הכינים פוקדת כמעט כל בית בישראל. 68 אחוזים מההורים העידו כי הם נדבקו מילדיהם בכינים בעבר, וכ-40 אחוזים טענו כי הם מטפלים בתופעה כחמש פעמים בשנה. לא פחות. 57 אחוזים מהם גם העידו כי הם מסתירים מקרוביהם את העובדה שלילד יש כינים.

הגנים ובתי הספר הם כר פורה להדבקה של כינים, ואכן מרבית ההורים טענו כי שם ילדיהם נדבקו. בשל, שכיחותה של התופעה ובשל המודעות להקשר החברתי שלה , במשרד החינוך הורו כי במוסדות החינוך לא תימסר הודעה אישית ופרטנית על הדבקה של ילד ספציפי אלא באמצעות שלט מתריע לכלל ילדי הגן. אף שתופעת הכינים מהווה מטרד, אין בה סכנה רפואית, אך חשוב לטפל בה בשל התסמינים הנלווים של גרד, והדבקה. אבל בלי להפחיד את הילד.

  • עוד באותו נושא:
  • כינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully