וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופא או קואצ'ר?

אביטל הירש

16.12.2014 / 15:47

במאמר דעה שסוחף את קבוצות ההורים ברשת כתב רופא ילדים כי חשוב יותר להיות הורה מאושר מאשר להניק את הילד, ואני שואלת – ממתי רופא אחראי לתת עצות חיים? ולמה לא פשוט מוסרים לנו את המידע הרפואי?

הנקה. ShutterStock
תנו לנו את המידע ואז תנו לנו להחליט לבד מה טוב לנו/ShutterStock

דמיינו לכם את הסיטואציה הבאה: אתם יושבים אצל רופא המשפחה שלכם ומספרים לו על הרגלי האכילה הקלוקלים שלכם: הרבה בשר אדום ושמן, משקאות מתוקים, גבינות עתירות שומן, לא עושים ספורט, אולי אפילו מעשנים פה ושם. הרופא מחייך אליכם ואומר: לא נורא, העיקר שזה עושה לכם טוב. זה מה שחשוב.

נשמע לכם מופרך? זה בדיוק מה שעשה ד"ר איתי גל, כתב הבריאות של YNET ורופא ילדים, בכתבה שפורסמה שם לפני כמה ימים, רק שהוא פנה אל האימהות הלא-מניקות. "את לא מניקה? חבל, אבל לא נורא", כך ד"ר גל. ויש לו גם חדשות בשבילכם, ההורים: "הרבה יותר חשוב שתהיו הורים אחראים ומסורים, שתעודדו את הילד להישגים, שלא תעשנו, שתבחינו כשהוא במצוקה - ושתיהנו מההורות, מאשר הנקה". נראה כי ד"ר גל, שהוא רופא ילדים ולא יועץ משפחתי, התבלבל מעט. ככל הידוע לי, תפקידו כרופא כולל ריפוי מחלות וחינוך לבריאות. הוא זה שאמור לדאוג לקידום בריאותם של מטופליו והוא זה שאמור לתת להם (ולהוריהם) את כל המידע העדכני בתחום התמחותו – כן, כולל מידע לגבי תזונת תינוקות - ולא לפזר עצות ניו אייג'יות לחיים טובים יותר, לכאורה.

למה אני צריכה לבחור בין הנקה לחיבוק?

ולפני שאתם קופצים: אני לא מנסה להשוות בין סטייקים לבין תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק). ההשוואה שאני עושה היא בין הגורמים המטפלים/מייעצים. כשאתם הולכים לגורם מקצועי, בין אם הוא רופא ילדים, אחות טיפת חלב, יועץ מס או מוסכניק, אתם מצפים ממנו לייעץ לכם בתחום התמחותו ולא לתת לכם עצות לחיים שלווים ומאושרים. אתם מצפים מגורמי רפואה להסתמך על ניסיון מדעי מצטבר ומעודכן ולא על ניסיונם האישי או דעתם הפרטית. כולנו מכירים ילדים שלא ינקו והם בריאים לגמרי וילדים שינקו אשר נדבקים בכל וירוס, ודווקא בגלל זה אסור לנו להסתמך על המדגם הקטן שאנחנו חשופים אליו אלא לנסות וללמוד מנתונים רחבים יותר. וזה בדיוק תפקידו של רופא הילדים – לתת לנו את הנתונים הללו.

מעבר לזה, ד"ר גל אומר כי חשוב לו הרבה יותר, כרופא ילדים, שנדע לחבק ולאהוב את הילד; ואני שואלת – מניין הצורך לדרג את הדברים ומדוע אני, כאמא, צריכה לבחור בין הנקה לבין חיבוק?

גם כשלא מניקים צריך לקום בלילה

כתבות שנחלצות להרגיע את נקיפות המצפון של אימהות לא מניקות נכתבות בתדירות של אחת לכמה חודשים, ותוכנן זהה, פחות או יותר: "אתן אימהות לא פחות טובות אם אתן לא מניקות"; "חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק, אבל גם תמ"ל הוא מספיק טוב". וגולת הכותרת – "עדיף שתהיו מאושרות ולא מניקות מאשר סובלות ומניקות". אל תטעו: הנוסחה אינה כה פשטנית וגם כשההנקה קשה וכואבת, הפסקתה לא בהכרח תביא לאושר המיוחל.

הורות היא דבר מאתגר מאין כמותו, וההנקה היא רק חלק קטן בה. אם לא ידעתם, גם כשלא מניקים צריך לקום בלילה ולהאכיל את התינוק, להחזיק אותו על הידיים בזמן שהוא מתפתל מכאבי בטן, להתלבט באין ספור לבטים וכן, גם לסבול מנקיפות מצפון על החלטות שקיבלנו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
"הבעלות שאנשים שלא מכירים אותנו לוקחים על האושר שלנו הוא פטרוני ומתנשא"

אך חשוב מכך, הבעלות שאנשים שלא מכירים אותנו לוקחים על האושר שלנו הוא פטרוני ומתנשא. מי שם אתכם לומר לאימהות בפרט ולאנשים בכלל מה יהפוך אותם ואת ילדיהם למאושרים יותר או לדרג מה חשוב יותר ממה? יש אימהות שמנסות להניק תוך כדי התמודדות עם קשיים וכאבים רבים וההצלחה באתגר זה גורמת להן לסיפוק מאין כמוהו; יש אימהות שמפסיקות להניק למרות רצונן – בגלל חוסר ידע ותמיכה – וגוררות במשך שנים רבות לאחר מכן תחושת כישלון ותסכול, וביניהן יש טווח שלם. אף אחד מאיתנו לא יכול לדעת מה ההחלטה הנכונה לכל אישה בתקופה מטלטלת זו של חייה ובטח לא מה יהיו ההשלכות של אותה החלטה, הן בריאותית והן רגשית ונפשית – עליה, על תינוקה ועל משפחתה.

לכן, כל שאנו כאנשי מקצוע יכולים לעשות הוא לתת לנשים את המידע העובדתי העדכני ולתמוך בכל החלטה שלהן מבלי להעביר ביקורת אך גם מבלי לנחם ולהבטיח הבטחות שקריות ומופרכות ומבלי לערוך עבורן דירוג ולקבוע מה חשוב יותר ממה. תנו לנו את המידע ואז תנו לנו להחליט לבד מה טוב לנו.

אביטל הירש היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

  • עוד באותו נושא:
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully